Kalevalan päivä, suomalaisen kulttuurin päivä, on oikea
päivä tarkistaa mitä suomalaiset sanomalehdet ovat viimeksi suunnitelleet
kulttuuritoimitusten tason heikentämiseksi.
Suomen
arvostelijainliiton (SARV) tuore kannanotto alkaa seuraavasti:
Taiteesta ja
kulttuurista kirjoittamisen moniäänisyys on Suomessa häviämässä. Sanomalehdet
kierrättävät kiihtyvällä vauhdilla samaa aineistoa useissa eri lehdissä ja
taiteen eri alojen kritiikkiä saattaa jatkossa kirjoittaa vain kourallinen
arvostelijoita.
Taiteen tuore arviointi ja eri näkökulmien etsiminen sen tulkintaan on
ollut suomalainen perinne; sanomalehdet ovat pyrkineet erottautumaan edukseen
muista hankkimalla asiansa osaavia kriitikoita, joilla on omintakeista
sanottavaa ja rohkeita näkökulmia.
Nyt tilanne on muuttunut, lähes kaikki isommat sanomalehdet ovat
liittyneet
erilaisiin juttujen
kierrätysrinkeihin, joissa samoja tekstejä ollaan julkaisemassa silmääkään
räpäyttämättä maan joka kolkalla. Moniäänisyyden ohella lehdistömme keskeinen
vahvuus, paikallisuus, on vaarassa kuihtua.
Kritiikin aseman heikkeneminen näkyy myös kriitikon aseman
heikkenemisenä. Vaikka omasta työstä syntyvä omaisuusarvo on vähäinen, tuntuu
silti ikävältä, että lehdet itsestään selvästi ovat alkaneet ottaa sen omakseen.
Oulussa
ilmestyvän Kalevan sopimusmallissa sanomalehti ottaa freelancerin juttuun ”jatkuvan
julkaisuoikeuden”, joka sisältää julkaisijan sidosryhmät. Nyt ja
tulevaisuudessa. Sanoma-konsernin yksinkertaisempi malli ottaa tekijänoikeudet
suoraan itselleen. Alma-median malli on kolmesta sikäli kehittynein, ettei se
varaa oikeutta yksittäisen kriitikon tekstin levittämiseen saman konsernin eri
lehtien kulttuuritoimituksille, vaan ikään kuin yhdistää kulttuuritoimitukset.
Jopa konsernirajojen yli. SARVin
kannanotto jatkuu:
Kaikkiaan 34
sanomalehteä julkaiseva Alma Aluemedia julkaisee osan taidearvosteluistaan
useissa eri lehdissään. Nyt se on ryhtynyt karsimaan taiteesta kirjoittavia
kriitikkojaan ja keskittää arvostelut muutamille kirjoittajille, joiden tekstit
leviävät kautta koko maan. Muilta kriitikoilta loppuvat työt ja lukijoilta
vaihtoehdot.
Tämän vuoden alusta Alma Aluemedia liittyi lehtijuttujen
kierrätysrinkiin Pohjalaista ja Ilkkaa julkaisevan Ilkka-Yhtymän kanssa. Mukaan
rinkiin tulevat lehtitietojen mukaan myös Turun Sanomia julkaiseva TS-Yhtymä
sekä oululainen Kaleva.
Tulokset ovat jo näkyneet: Ilkka-Yhtymä on alkanut ilmoittaa
freelance-kriitikoilleen, että taiteen arviot ovat jatkossa lähes kokonaan
kierrätysmateriaalia muualta ja vuosiakin lehteen työskennelleet paikalliset
kriitikot jäävät ilman työtä. Turun Sanomatkin alkoi tänä vuonna vaatia
freelancereiltaan kaikkia oikeuksia työn kierrätykseen eri lehdissä.
Kun sadan euron tietämille jo vuosiksi – joissakin
tapauksissa pariksi vuosikymmeneksi – halvaantuneissa arvostelupalkkioissa
säästetään, niin konsernien liikevaihdossa säästöjen täytyy olla tuhansia
euroja.
Tai
kuten kannanotto sen virallisemmin ilmaisee:
Julkaisemalla samaa
taidekritiikkiä koko maassa lehdet laskevat säästävänsä. Mahdollinen säästö on
kuitenkin marginaalinen. Taidearvostelijat ovat useimmiten freelancereita,
eikä heidän palkkiotasonsa ole koskaan ollut korkea.
Suomalaiset maakuntalehdet ovat lisäksi olleet viime vuosina erittäin
kannattavia. Esimerkiksi Ilkan liikevoittoprosentti vuonna 2011 oli 35,2,
TS-yhtymän 15,6, Aamu-lehden 18,6, Keskisuomalaisen 24,1, Kalevan 22,1 ja Savon
Sanomien 16,3 prosenttia. Vaikka tätä ei ole lehdistössä uutisoitukaan, nämä
ovat huikeita voittoja ankeina aikoina.
Nyt nämä erinomaisesti tuottavat yhtiöt ovat luopumassa tärkeimmistä
valteistaan, journalismin moniäänisyydestä ja paikallisuudesta, vain muutaman
euron tähden. Aikanaan sanomalehdistö piti yhtenä ylpeänä tehtävänään
suomalaisen sivistyksen edistämistä. Nyt sen korvaa kassakoneen kilinä.
Sen verran olen liiton kanssa eri mieltä, ettei kyse ole
ensisijassa taloudellisesta ajattelusta, vaan journalistisesta ajattelusta,
jossa halvimmalla tuotetulla kulttuuritoimitusten sisällöllä katsotaan olevan
myös hintaan rinnastettava arvo. Ja arvon mukainen kohtelu.
Kuvio
on hahmottunut kauan ennen talouden nykyistä kriisiajattelua, toisinaan
yksinkertaisesti sen johdosta, että kulttuuritoimitusten ammattitaito
heikkenee. Nostan esiin nimimerkki ”Tyytymättömän lukijan” kirjeen vuodelta
2009.
Kirjeen mahdollisesti
puutteellinen kieliasu kertoo, ettei lähes 50-vuotias Olivetti Lettera, jonka
värinauha on kulunut olemattomiin, ole paras väline lähes 80-vuotiaalle
kulttuurin ystävälle, jolta kaihi on vienyt osan näöstä ja ammattitauti osan
käsien toimintakyvystä. Mutta enemmän se kertoo viikko siten edesmenneen äitini
horjumattomasta oikeustajusta, joka vaati ottamaan yhteyttä syyllisiin ja
vastuullisiin. Toisinaan korkeinta tahoa myöten.
Jäämistöstä löytyi tämän ohella
joukko kärkeviä huomautuksia taloyhtiön hallitukselle sekä mm. ministeri Eeva
Kuuskoski-Vikatmaan ja ministeri Erkki Liikasen käsin allekirjoittamia
vastauksia, joissa nämä myönsivät kirjoittajan olevan oikeassa yksinyrittäjää
kohtuuttomasti rasittavan alvin suhteen ja yhtä oikeassa työeläkeyhtiöissä
sairaseläkepäätöksiä vitkuttavien kaukoparantajien suhteen.
Myös julkaistuja
yleisönosastokirjoituksia oli lukuisia. Tätä Turun Sanomat ei julkaissut, joten
julkaisen sen tässä:
Turussa, 6.1.2009
TS-yleisönosastossa
oli joku muukin pannut merkille Tapani Maskulan elokuva-arvostelujen puuttuvan
joka on ehdoton asiantuntija.
Ehkäpä noudatetaan Riita
Monton nykyistä linjaa mikä minusta on luvallasanoen aika ihmeellinen: ensin
kirjoja ei otettu ensikään huomioon nyt kulttuurisivut suorastaan tulvii
kirjaarvosteluja. Lieneeköhän lopun alku? Joka tapauksessa aika omituista
julkaista kun sesonki on ohi, mikä oli ennen joulua.
Minusta me kymmeniä vuosia
Turun Sanomia tilnneet ansaitsemme Montolta jonkinnäköisen selityksen. Olkoon
tapana tai ei. Lopuksi vielä kirjastojen ja arvostelujen säilyttämisen
puolesta.
Ai kun tuntuu omituiselta lukea näin totista tekstiä kaikkien viimeaikaisten tapahtuminen jälkeen. Ihan kuin olisi joutunut toiseen maailmaan. Onko se parempi vai huonompi maailma. Sitä en osaa sanoa. Kai se on se kuuluisa toinen puoli Janus-kasvoisella Suomenmaalla.
VastaaPoista