Jyväskylän puukotuksesta epäiltyä miestä arveltiin
julkisuudessa kansallissosialistisen Suomen vastarintaliikkeen jäseneksi. Kirjaston
keskustelutilaisuuden, jonne mies lähti teräase ja luotiliivi mukanaan, järjesti
kaksi vasemmistoliiton jäsentä.
Olisiko
Paavo Arhinmäelle siis voinut suoda sen lyhyen ilon, että ainakin juuri nyt
hänen oma puolueensa näytti olevan ihmisoikeuksista, avoimesta julkisuudesta ja
muista parlamentaarisen demokratian perusarvoista käydyn kamppailun
eturintamassa?
Ilmeisesti
ei, sillä ulkomaankauppaministeri Alexander Stubbilta lähti saman tien twiitti,
jonka ainoa ajatuksellinen sisältö oli ”äärivasemmiston” mainitseminen
otsikoihin nousseen ”äärioikeiston” rinnalla:
”Voisiko
joku kertoa minulle, please, mitä eroa on äärioikeistolla ja äärivasemmistolla?”
Stubb
sai runsaasti vastauksia, vaikka ei kysynyt vaan taktikoi. Oikeistoa tietysti
harmittaa, jos leimaava ”ääri” esiintyy toistuvasti ja eri puolilla Eurooppaa sen
oman aatteen etuliitteenä. Ainoat uutiset väkivalloin kapinoivasta äärivasemmistosta
tulevat Stubbin harmiksi Turkista, jonka konservatiivinen hallinto ei demokratiavajeensa
vuoksi Euroopalle kelpaa.
Toinen
kokoomuksen harmi näyttää olevan ”populismi”. Sekin esiintyy julkisuudessa
lähinnä ”oikeiston” yhteydessä. Julkisuuden hallitsemiseksi kokoomuksen ajatuspaja
Suomen Toivo julkaisi kirjan Oikeistopopulismin
monet kasvot (2011), jossa oikeistopopulisteiksi arveltuja perussuomalaisia
verrattiin vastaaviin eurooppalaisiin liikkeisiin, ja lopulta pääteltiin, että
Suomessa perussuomalaiset edustavat pitkälti ”vasemmistopopulismia”.
Syötön
palautti Tiedonantajan nimimerkki Pirskatti, joka siteerasi perussuomalaisten mainoslausetta
”työväenpuolue ilman sosialismia”, ja lisäsi: ”Mutta miten oli sen
kansallissosialismin laita”.
Politiikkaan
taktiikka tietysti kuulu, ja journalismiin tasapuolisuus.
Sunnuntain
Hesarissa vapaa toimittaja Kyösti
Niemelä kokosi yhteen kotimaista kirjallisuutta, jossa tekijät pohtivat äärioikeistolaisuutta.
Lähtökohtana hänelläkin oli Jyväskylän puukotus.
Jutun
aluksi Niemelä vähän paheksuu tahoja, jotka epämääräistivät tapauksen selkeät
tunnusmerkit yleiseksi keskusteluksi ”ääriliikkeistä”. Lopuksi journalistin
tasapuolisuus silti voittaa, ja Niemelä esittää oman versionsa perussuomalaisen
Juho Eerolan ”provokaatio”-analyysistä:
”Äärioikeisto on helppo teema
radikaaleille. Asuntopolitiikasta tai perhepolitiikasta kirjoittaessa
pitää laittaa tavoitteita tärkeysjärjestykseen, pohtia kompromisseja,
miettiä mihin rahat riittävät ja niin edespäin. Äärioikeistoa vain
vastustetaan.”
Vasemmistoliiton lisäksi myös
hallituskumppani kokoomus tarvitsee äärioikeiston kaltaista ”hyvää vihollista”,
Niemelä vielä tähdentää. Tähdennys kertoo, miten vaikea toimittajan on olla
tasapuolinen, ja samalla yrittää välttää äärioikeistolle ominaista käsitystä,
jossa ns. demokraattiset instituutiot ovat vain vallanpitäjien pelipaikkoja.
Seuraava arkistonäyte ei ehkä
kovin paljon valaise tuoreita tapahtumia, mutta jotakin teeman historiasta se ehkä
kertaa. Arvostelun julkaisi vuonna 2007 Turun
Sanomat.
Leif Sundström: Fasismi.
Like 2007.
Fasismin jäljet
pelottavat, joten aiheesta on kirjoitettu hyllymetreittäin. Näkökulmat voi
jakaa karkeasti kahteen.
Aatehistoria laatii listan
henkilöistä, joiden arvellaan vaikuttaneen fasistisen ajattelun juurtumiseen. Niinpä
esimerkiksi Bertrand Russell ei mainitse Hitleriä ihaillutta Fregeä, koska
kuului myös itse tämän perustamaan analyyttisen filosofian koulukuntaan, vaan
Rousseaun, Schopenhauerin, Fichten ja Nietzschen, koska piti heidän
mannermaista elämänfilosofiaansa muutoinkin vastenmielisenä.
Tapahtumahistoriallinen
tulkinta sivuuttaa aatteet epäolennaisina, olennaista ovat tiettyyn aikaan ja
paikkaan sovitetut keinot, joilla valta oli saavutettavissa.
Väliin sitten mahtumat erilaiset
yleiskatsaukset, kuten lukion oppikirjat tai toimittaja Leif Sundströmin Fasismi,
joissa adjektiivit toisinaan korvaavat analyysin.
Niinpä me opimme, että
Saksassa ja Italiassa tilanne oli fasismin noustessa ”räjähdysherkkä” ja
”aggressiivinen”, mikä osaltaan liittyi myös ”perinteisiin” ja
”kansanluonteeseen”, ehkä jopa aatteen ”primitiiviseen vetovoimaan”.
Jostakin kirjan tekijän on
tietysti tingittävä, kun aihe on suuri. Siksi Sundström tukee adjektiivejaan seikkaperäisillä
asialuetteloilla, punnittuja johtopäätöksiä on harvemmassa.
Sundströmin kirja on
juuri oikea lähde, mikäli lukija haluaa tietää, mikä oli Unkarin
Nuoliristiläisten kannatus talonpoikien parissa vuonna 1939.
Sen sijaan siitä puuttuvat
historiankirjoitukselle ominaiset kysymykset tapahtumien kulusta.
Miksi esimerkiksi
suomalainen työväenliike sai Forssan kokouksen tavoitteet läpi neljässä
vuosikymmenessä, mutta Italiassa vasemmisto mureni jo vuoden 1922 epäonnistuneeseen
yleislakkoon? Meilläkään ei ollut puutetta oikeistoaalloista. Eikä Sundströmin
löyhästi luonnehtimasta fasistisesta ”mentaliteetista”, minkä kevään 1918
julmuus osoitti.
Italia ei myöskään
”ajautunut” fasismiin, kuten Sundström kierrellen kirjoittaa. Mussolinin
taktiikka oli avoimesti nähtävissä. Valtakunnallinen julkisuus vain laiminlöi
puolueen järjestelmällisen etenemisen maakunnissa, kunnes alkoi olla liian
myöhäistä.
Lisäksi puhe ”helppoudesta” johtaa harhaan. Sosialistisen
kansanedustajan Giacomo Matteottin murha oli virhe, jonka kääntyminen voitoksi
yllätti jopa Mussolinin.
Niinpä Sundströmin käsitys fasismista jää hieman salamyhkäiseksi. Se on
kuin väistämätön voima, jonka olemus kuvitellaan poikkeukselliseksi, koska
seurauksetkin olivat.
Mutta mikä oikeasti teki vaikkapa juutalaisten joukkotuhon mahdolliseksi
vain natsi-Saksassa? Moni etsii selitystä pahuudesta, vaikka isompi merkitys
oli kattavalla väestökirjanpidolla, laajalla rautatieverkolla ja tuhon
logistiikkaa edelleen edistäneellä reikäkorttijärjestelmällä.
Aatehistoriaa muutoin epäilevä Sundström tuntee vetoa myös kokoaviin myytteihin.
Niitä löytyy Wilhelm Reichin psykoanalyysistä, jossa fasismi on tiedostamattoman
väkivaltaa, Theodor Adornon marxilaisesta filosofiasta, jossa se on historian
dialektiikkaa, tai Philippe Lacoue-Labarthen ja Jean-Luc Nancyn postmodernista
vaihtoehdosta, jossa fasismi korvaa arjen ongelmiin sirpaloituvan yksilön
etiikan kansallisella velvollisuusetiikalla.
Näille ratkaisuille on yhteistä, että ne työntävät fasismin etäälle ja erilleen
meistä. Niinpä Saksan kansallissosialistien määritelmäksi kelpaa outo rotu-oppi,
mutta ei tutumpi metsänsuojelu, tupakkalaki, neuvolatoiminta ja näköistaide,
jotka myös kuuluivat puolueen ohjelmaan.
Lisäksi fasismi piilotetaan jonnekin tavallisen katseen
ulottumattomiin, mikä saa myös yleensä järkevän Sundströmin hourimaan jotain
aikamme ”piilofasismista”.
Termi on onneton,
koska se perustuu määrittelijän mielivaltaan. Se on myös niin tehokas, että se kääntyy
helposti sellaista ajattelua vastaan, jonka Sundström mieltää anti-fasismiksi.
Eräs historiallisen
fasismin piirre, jonka Sundström melkein unohtaa, oli länsimaisen imperialismin
ja kansallisia arvoja tuhoavan kapitalismin vastustaminen. Mieluummin hän
valitsee Adornon hämäyksen, jossa fasismi nimenomaan kumpuaa kapitalismista ja
sen tulonjako-ongelmista.
Näin Sundström voi
yhdistää globalisaation ja uusliberalismin kritiikin ylikansallisen
totalitarismin vastustamiseen, vaikka hän taloustutkijan mielestä puhuisikin
propagandaministeri Göbbelsin suulla.
Toinen vähällä huomiolle
jäävä seikka kytkee historiallisen fasismin uusnatseihin.
Siinä fasismi kuvitellaan
luontoon tai muuhun totuuteen perustuvaksi puolustuskamppailuksi vallitsevaa
valhetta vastaan. Kamppailun ensimmäinen vaihe on demokratian rappion
tunnistamien, jota seuraa väistämätön yhteenotto.
Myytti tulee tahattomasti
esiin, kun Sundström mainitsee ympäristötutkija ja kirjailija Risto Isomäen.
Isomäelle valhe on talouskasvun varaan rakennettu turvallisuus, merkki
demokratian epäonnistumisesta on YK:n kyvyttömyys globaalin kehityksen ohjailijana
ja yhteenotto on uusliberalismin kriisi, jossa äärioikeisto nousee vanhaa
puoluekenttää vastaan.
Jostain syystä Sundström
luulee, että Isomäen varoittelu vastustaa fasismin perusteita, vaikka se vain
jakaa saman maailmankuvan.
Tämä ei silti tarkoita,
että kummastakaan tulisi tulevaisuuden Giovanni Gentile, joka kirjoitti
fasismin ensimmäisen puolueohjelman. Se tarkoittaa, että he jo ovat aikamme Georg
von Wright.
Kun filosofin von Wrightin
luottamus kansanvaltaan hiipui, hän näki historian kahden Euroopalle vieraan
vaikutuksen kohtalonkamppailuna. Voitolle jäisi Saksa, kunhan se ensin kaataa
kapitalismin ja kommunismin.
Nyt Sundström yrittää
tulkita samaa kohtaloa uudelleen, vaikka voittajia ei ehkä enää ole. On
ainoastaan liberaalin demokratian ja markkinatalouden tuottama pettymys, josta
juontuvilla protestiäänillä eurooppalaiset ovat ennenkin luopuneet
vapauksistaan. Ja ihan parlamentaarisessa järjestyksessä, mikä ei koskaan lakkaa
hämmästyttämästä Sundströmin ivaileman Amerikan historiankirjoittajia.
P. S.
Arvostelu toi loukkaantuneen palautteen
kirjailija-toimittaja Risto Isomäeltä, jota minulla ei enää ole tallella. Sen
sijaan liitän tähän julkaisemattoman vastaukseni:
Kirjailija,
ympäristötoimittaja Risto Isomäki vääristää kirja-arvosteluni alkuperäisen
sisällön sekoittamalla toisiinsa maailmankuvan ja poliittisen vakaumuksen (”Gandhi
ja Hitler ajattelivat eri tavoin”, TS 7.12.2007).
Toinen kertoo siitä, miten asioiden otaksutaan olevan, toinen siitä,
millä keinoin ne halutaan muuttaa.
Leif Sundströmin kirja Fasismi lainasi Isomäeltä ajatuksen, jonka
mukaan YK:n demokraattiset keinot ovat epäonnistuneet globalisaation
hallinnassa, mikä johtaa poliittisen valtavirran hylänneiden pienryhmien
väkivaltaiseen kamppailuun.
Nykyisin sekä uusnatsien että anarkistien verkkosivut tarjoavat saman,
pitkälti ympäristöekologisen selityksen vääjäämättä tulevalle kaaokselle,
vaikka molemmat ilmoittavat taistelevansa rintaman eri puolilla. Yksi
maailmankuva, kaksi vakaumusta.
Mikään arvosteluni kohta ei silti rinnasta Isomäkeä väkivallan
manifestien kirjoittajiin, vaan filosofi Georg von Wrightin 1930-luvun
kulttuuripessimismiin. Yksi maailmankuva, kolme vakaumusta.
Rinnastus ei ole kaikilta osin imarteleva. Siksi ymmärrän Isomäen
ärtymyksen, mutta en viisastelua. Samalla linjalla voitaisiinkin kai jatkaa,
että Gandhi ja Hitler tosiaan ajattelivat samalla tavoin ainakin Afrikan
mustista, joita Gandhi piti rodullisesti intialaisia alempiarvoisina, ja ehkä
myös monipuoluejärjestelmästä, jonka hän uskontopolitiikassaan laiminlöi.
Gandhiin liitetty myytti Intian rauhanomaisesta
itsenäisyydestä on ylipäänsä outo, kun muistaa, että jakautuneen Intian ja Pakistanin
välille syntyi verinen sota ja eräs ihmiskunnan historian pitkään
jatkuneimmista aseellisista konflikteista. Se jatkuu yhä. Kuten Pakistanissa
yhä jatkuvat sunnien ja shiiojen väliset joukkosurmat.
Gandhin aktiivista rauhatyötä
taistelevien osapuolten välillä ei pidä vähätellä. Mutta samalla voi muistaa, että
Gandhi kieltäytyi hänelle tarjotusta sovittelijan roolista niin kauan kuin Englanti
kieltäytyi myöntämästä alusmaalleen valtiollista itsenäisyyttä.
Kuulostaa
panttivankipolitiikalta, jossa kansan verta – ja varsinkin hinduenemmistöisessä
Intiassa teurastettujen muslimien verta - pidettiin nationalistisen ihanteen hyväksyttävänä
hintana.
Lisäksi pitää varmaan mainita
Isomäen omat väkivaltafantasiat ja asefetisismi, esimerkiksi romaanissa Jumalan pikkusormi (2009). Ne tuovat
mieleen vastaavat piirteet Jim Thompsonin romaanissa Valkoinen viha, josta Kyösti Niemelä kirjoittaa Hesarissa seuraavan
tapaan:
”Vaikka äärioikeisto edustaa
Valkoisessa vihassa
pahaa, äärioikeistolaiset voisivat tykätä Thompsonin romaanista.
Kirjan sankareita ovat väkivaltaiset poliisit, jotka eivät noudata
lakia. Sellainen miellyttää äärioikeistoa, joka on perinteisesti
halveksinut liberaalia oikeusvaltiota.
Politiikka nähdään Valkoisessa vihassa likaisena pelinä ja poliitikot
roistoina. Aseista selitetään pitkään ja intohimoisesti. Miehet tekevät
ja naiset seurailevat.
Teos on siis juonen tasolla äärioikeistoa
vastaan mutta ajatusmaailmaltaan sitä lähellä. Romaani antaa lukijalle
luvan osallistua äärioikeistolaishenkisiin fantasioihin asettumalla
pintatasolla äärioikeistoa vastaan.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti