Kaikki tuntevat yksilön
eettistä rohkeutta mittaavan natsi-testin:
Kuvittele,
että asut 1930-luvun Saksassa. Olet juuri piilottanut kellariisi
juutalaisperheen, kun ovellesi koputetaan. Avaat oven ja oven takana on
tyttöystäväsi, joka kysyy: ”Näyttääkö takapuoleni tässä mekossa isolta?” Mitä
teet?
2000-luvun
Suomessa ei ole natseja – no, ainakaan kovin montaa – mutta rasisteja varmasti
on. Siksi rasisti-testi. Lue seuraavat kysymykset ja valitse mielestäsi oikea
vaihtoehto.
Kuvittele, että olet kirjailija-toimittaja
Umayya Abu-Hanna. Kuljet kaikessa rauhassa kadulla yksivuotiaan
adoptiotyttäresi kanssa kun noin 80-vuotias mummo alkaa silmittömästi huutaen
nimittää tytärtäsi saatanan neekeriksi ja helvetin neekerikakaraksi. Mitä teet?
a) Kirjoitat Helsingin
Sanomiin kulttuurisen
vuosikatsauksen, jossa et arvele mummoa häiriintyneeksi vaan käytöksensä
perusteella ”aivan tavalliseksi vanhaksi ihmiseksi”.
b) Kiusaantunut
hiljaisuus
Kuvittele, että olet
Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin. Luet Helsingin Sanomista
kirjoituksen, jossa pienen ulkomaalaisen lapsen adoptioäiti kertoo lastaan
nimiteltävän rasistisesti ja loukkaavasti kolmasti kuussa. Mitä teet?
a) Kirjoitat lehteesi
kolumnin,
jonka otsikossa on kirjallinen vertauskuva ”Prinsessa ja herne”, koska
rasistisen nimittelyn kohteeksi joutuneen lapsen äidin luonnehtiminen turhan herkkänahkaisesti
ilman kirjallista vertauskuvaa olisi aika tyhmää.
b) Kiusaantunut hiljaisuus
Kuvittele, että olet
Ilta-Sanomien toimittaja Tuomas Manninen. Luet Helsingin Sanomista
kirjoituksen, jossa pienen ulkomaalaisen lapsen adoptioäiti kertoo lastaan
nimiteltävän rasistisesti ja loukkaavasti kolmasti kuussa. Mitä teet?
a) Kirjoitat
lehteesi kolumnin, jossa paljastat, että adoptioäidin oman kirjan mukaan
nimittelyä tapahtui kerran kuussa ja radiohaastattelun mukaan kerran päivässä,
joten äitinä adoptioäiti voi olla tiikeri mutta kirjailija-toimittajana aika
epäluotettava.
b) Kiusaantunut
hiljaisuus.
Kuvittele, että olet
perussuomalainen kunnan varavaltuutettu. Luet Helsingin Sanomista
kirjailija-toimittaja Umayya Abu-Hannan lehtikirjoituksen, jonka mukaan ihmistä
nimitetään Suomessa tyhmäksi, jos tämä on ihonväriltään liian tumma. Mitä teet?
a) Kirjoitat
sosiaaliseen mediaan kirjoituksen, jossa korostat, että ei kiinnosta koska
sinuakin on nimitelty tyhmäksi, koska sinäkin olet joskus ollut liian nuori,
liian vanha, liian lihava, liian laiha, liian lyhyt, liian pitkä, liian ahkera,
liian laiska, liian maalta ja aivan liian väärästä puolueesta.
b) Kiusaantunut
hiljaisuus.
Kuvittele, että olet
kirjailija-toimittaja Putte Wilhelmsson. Luet Helsingin Sanomista
kirjailija-toimittaja Umayya Abu-Hannan lehtikirjoituksen, jossa Abu-Hanna
kertoo muuttaneensa suomalaista rasismia pakoon Hollantiin, jossa rasismia ei
ole tullut vastaan lainkaan. Mitä teet?
a) Kirjoitat blogiin
laajan merkinnän, jonka aluksi lainaat vanhaa seminaarityötäsi natsismin
historiasta, luku ”Juutalaisvainot Hollannissa sekä organisoidut
muukalaisvainot sodan jälkeen”. Seuraavaksi lainaat Rotterdamissa toimivan
National Bureau Against Racist Discriminationin raportteja, joiden mukaan
syyskuun terrori-isku lisäsi väkivaltaisten rasististen iskujen määrää
Hollannissa enemmän kuin missään muussa Euroopan maassa, ja että iskuissa on
poltettu synagogia ja moskeijoita sekä murhattu maahanmuuttajia. Lisäksi
kertoisit, että sama valvontaelin pitää rasismia yhä maan nousevana
poliittisena trendinä, ja että trendin valtavirtaistumisesta kertoo juuri
voimaan tullut muslimien huivikielto.
b) Kiusaantunut
hiljaisuus
Kuvittele, että olet
kirjailija-toimittaja Umayya Abu-Hanna. Et halua kirjoittaa Helsingin Sanomiin,
että Suomessa sinä ja moni muu maahanmuuttaja on kokenut rasistista nimittelyä,
koska siitä moni olisi samaa mieltä. Siksi kirjoitat, että Suomessa rasistinen
nimittely on aivan tavallisen ihmisen käytöstä ja että Suomessa rasismia kohtaa
koko ajan mutta Hollannissa ei kertaakaan, koska siitä riittävän moni on eri
mieltä. Muutama päivä kirjoituksen julkaisun jälkeen Tampereen yliopiston
tutkija Anna Rastas ihmettellee Helsingin Sanomien haastattelussa
miten ”joku valtaväestöön kuuluva ” (Ulla Appelsin) on kieltänyt ”toisen”
(Abu-Hanna) rasistiset kokemukset ja julistanut hänet valehtelijaksi. Mitä
teet?
a) Opetat myös
tyttärellesi miten yhteiskunnallista ongelmaa koskeva julkinen keskustelu
voidaan tyrehdyttää napanöftäksi, ja miten toisten ihmisten asiallisesti oikeat
kommentit voi jo etukäteen saada näyttämään moraalisesti vääriltä.
b) Kiusaantunut hiljaisuus
Kuvittele, että olet
Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin. Olet juuri kirjoittanut lehteesi
kolumnin, jonka otsikkoa ja paria muuta kohtaa olisi voinut miettiä uudelleen.
Muutama päivä kolumnin julkaisun jälkeen Jyväskylän yliopiston tutkija Jeremy
Gould paljastaa sinut Helsingin Sanomien haastattelussa
”liberaaliksi rasistiksi”. Mitä teet?
a) Toimituksen
aamupalaverissa luonnehdit itseäsi sananvapauden
ritariksi, joka puolustaa perustuslakia akateemisen suvaitsevaiston
leimaavalta nimittelyltä ja muulta sensuuritaktiikalta.
b) Kiusaantunut
hiljaisuus
Kuvittele, että olet
kirjailija-toimittaja Umayya Abu-Hanna. Muutat Suomesta Hollantiin, koska
Hollannissa sinua kohdellaan yksilönä eikä kaikkia maahanmuuttajia edustavana
ja kantasuomalaisten omaa edistyksellisyyttä symbolisoivana ”maskottina” –
kuten sanoit mm. YleX:n haastatelussa. Kaksi vuotta myöhemmin suuri suomalainen
media pyytää sinua kertomaan millainen maa Suomi on elää maahanmuuttajan
silmin, sillä suomalaisessa mediassa maahanmuuttajaa pyydetään aina kertomaan
millainen maa Suomi on elää maahanmuuttajan silmin. Mitä teet?
a) Olet kiitollinen,
etteivät pyytäneet Roman Schatzia, ja päätät kirjoittaa artikkelin nimeltä
”Lottovoitto jäi lunastamatta”.
b) Kiusaantunut
hiljaisuus
Rasismista ei saa koskaan
vaieta, mutta mediassa ja sosiaalisessa mediassa viime päivinä esille
nousseiden lausuntojen valossa kiusaantunut hiljaisuus on sivistyneen,
arvokkuudestaan huolestuneen kansalaisen varteen otettava vaihtoehto. Siksi
rasisti-testin oikea vastausrivi on seuraava: b,b,b,b,b,b,b ja b.
Tämä on liian hyvä testi, en tiedä, oletko tosissasi, mutta itse olisin vastannut jokaiseen b, vaikka en itse hyväksy minkäänlaista kiusaamista enkä sortoa, mutta oikeasti keskustelu tuntuu lähteneen lapasesta, olen lukenut alkuperäisen sekä Appelsinin tekstit.
VastaaPoistaKiitos näistä järjen sanoista tämän hulluuden keskellä.
VastaaPoistatämä aiheutti - jälleen - syvän, kuisaantuneen hiljaisuuden... :)
VastaaPoistaSamoin kiitos tekstistä! Aina pitäisi ajatella ensin ennen kuin sanoo jotain. Olen ollut hiljaa. Taidan pysyä hiljaa ja viitata tähän tekstiin.
VastaaPoistahttp://blogit.iltalehti.fi/jyrki-lehtola/2013/01/05/laiskat-ahneet-rasistit/
VastaaPoistaTässä koko keskustelussa (ei koske tätä bloggausta) minua ainakin tökkii liiallinen induktion käyttö.
VastaaPoistaToinen asia mikä tökkii on voimakkaiden premissien asettaminen, yksittäistapauksesta ei voi minusta tehdä jotakin yleispäteviä päätelmiä, jokaista arvosteltakoon omien tekojensa mukaan, jos pitää arvostella. (Minulla on kuitenkin käsitys, että mummot ovat herttaisia, vaikka poikkeuksia voi olla).
***
Minä olen ollut joskus ihminen, joka työnsi lastenvaunuja, ja noin kaksivuosikymmentä sitten asia oli niin, että ihmiset kunnioittivat lastenvaunujen piiriä. Myös ns laitapuolen kaverit, jotka saattavat tulla pyytämään jotain jos lastenvaunuja ei ole, kunnioittivat (tai jättivät rauhaan)vanhempia, joilla oli lastenvaunut.
***
Jokunen vuosi sitten ostimme muutaman taidekaiteen palasen. Ne piti itse kantaa kotiin. Vanerilevy oli monta neliötä, eikä mahtunut henkilöautoon, sitä oli huomattavan hankala kantaa mm. kuumuuden koon ja tuulen vuoksi. Kannoimme perheen voimin niitä kotiin noin 2,5 km. Sillä matkalla meni ohikulkijoita. Yleisin reaktio oli vain vilkaisu, mutta ne jotka tulivat puhumaan olivat asenteella, miksi kannatte noita, touhussa ei ole mitään järkeä, luovuttakaa jo, mutta kukaan ei tullut auttamaan, ei tosin pyydettykään :).
Silloin mietin, että onko touhu muuttunut. Ongelma on myös siinä, että ihminen vanhetessaan muuttuu, ja elämänpiiri kapenee, ja silmät ongelmilta sulkeutuvat.
Jälkeenpäin oli mukava ostaa kaiteen palaset, ja kantaa ne kotiin. Yleisempää varmasti oli, että ostajilla oli ostettu myös kuljetus. Osa kantoi palasensa pois, kukin omaan suuntaansa. Silloin mietin myös, eikö missään asiassa saa olla enää ns. vaivaa tai takaiskuja.
Kiitos tästä. Tosin juttu alkaa toiseuttavalla yleistyksellä "kaikki tuntevat", joka saa tällaista testiä tuntemattoman tuntemaan itsensä hieman sivistymättömäksi. En tunne ko. testiä (vaikka se kuulostaa hämärästi tutulta), ja jäipä askarruttamaan, onko ko. testi myytti vai totta, ja mitä siihen kuulemma on pitänyt vastata.
VastaaPoistaVai "toiseuttavalla".
PoistaNyt minä tunnen itseni tyhmäksi.
Ehkä anonyymin tuntemus on aiheellinen.
PoistaTyhmistin siis itseni!
VastaaPoistaKertakaikkisen hieno teksti!
VastaaPoista