”Männyt seisoivat kuin vanhemman
kamreerin kynät ja kuusten suupielet roikkuivat alaspäin.”
Lause on alkusointuineen rytmisesti
kaunis, tunnelmaltaan eheä ja kuvastoltaankin oivaltava. Siinä suomalainen
kirjailija jättää jälkensä maisemaan kuin mikä tahansa kiireetön luontokappale.
Toisin on Englannissa, jossa maisemakuvaus on kuulemma siirtynyt kirjoista
BBC:n luonto-ohjelmiin.
Books from Finland –lehden numero on samalta vuodelta kuin Ohrana,
mutta vaikka romaani jää hyllyyn, tämä saa nyt siirtyä vaatekaapin pohjalta
takapihan kierrätyslaatikkoon. Viimeinen vilkaisu lehden sivuille muistuttaa
mitä kotimaisia maisema-arvoja se tarjosi ulkomaiselle lukijalle. Ainakin Hannu
Luntialan novellin urbaanista luontoharrastajasta, joka yrittää etsiä
rivitalojen rajaamasta lähiömetsästä median sisällöntuottajien lupaamia
elämyksiä.
Vähemmän ironisesti, pikemminkin
happamasti, kirjoitti tutkija Robert McFarlane. Hänen mukaansa ainakaan
brittikirjailijoiden nykypolvi ei tunne enää mitenkään erityisesti kuuluvansa
siihen ympäristöön, jossa sattuu kulloinkin elämään. Luonnon pysyvyyden tunne
liittyy historiaan, kuten Mount Everestin valloituksen 50-vuotisjuhlaan, josta
vuorikiipeilyä harrastava McFarlane on itsekin kirjoittanut. Modernia on
levoton, vieraantunut kaupunkilaisuus. Tässä mielessä brittikirjailijoilla ei
varmasti olisikaan käyttöä Tervon romaanin kodikkaalle metsälle, jossa katse ja
sielu lepää.
Tai ironiaa Ohranassakin on.
Sanotun havainnon tekee
sotatalvena 1944 desantti, jolle metsä ei ole kulkijan lohtu vaan ohikulkijan
piilo. Tervon metsä ei ole välittömästi luonnon kuvausta vaan välillisesti
menneisyyden kuvausta, pastissi, joka kytkee nykytekstin romaanin
tapahtuma-aikaan. Metsä on ”kulttuurin vanki”, kuten havaitsi
kirjallisuudentutkija ja kriitikko Pertti Lassila, vaikka päättääkin kaukaa
1700-luvulta alkavan tarkastelunsa 1950-luvulle.
Lassilan tutkielmasta Metsän autuus (2011) aistii aidon
viehtymyksen menneisyyteen, joka etsi metsästä merkkejä Jumalan luomakunnan
täydellisyydestä eikä ihmiskunnan aiheuttamasta vääjäämättömästä tuhosta, kuten
tiedostava kansalainen nykyisin. Maria Jotuni ja Helvi Juvonen ovat esimerkkejä
modernimmasta maailmankuvasta, jossa ihminen sulautuu muuhun luontoon vai
pitäisikö jo sanoa biologiaan materiaalisena olentona eikä (enää) sielullisena
etsijänä. Ja Aaro Hellaakosken myötä luonto on jo jotenkin köyhtynyt.
Köyhempänä Lassila saattaa myös
pitää kirjallisuutta, jossa luonto ei edusta mitään hengen tai aatteen
pakotietä. Enintään taukopaikkaa kiireen keskellä, josta Luntialan novelli
vinoili.
Samalla on tietysti myönnettävä
että kirjallisuus on pääosin juuri sitä miltä maailma näyttää. Ympäristö, jossa
kirjailijat kirjoittavat, asettaa omia esteitään vakuuttavien tapahtumakulkujen
sepittämiselle, itseyden ongelmien tarkasteluille ja päähenkilöiden luonnetta
valaiseville valinnoille.
Pentti Haanpää saattoi vielä
lähettää Pate Teikan hiihtämään metsän rajaan, niin kuin ihmisen matkalla olisi
selvä suunta. Arto Paasilinnan aikana yksilön ratkaisumahdollisuudet ja
pakokeinot olivat kaventuneet niin, että kirjailijan oli fantisoitava Vatanen
jänikseksi. Samaan sukupolveen kuulunut Alpo Ruuth otti lähtökohdakseen suoran
uskottavuuden, joten Rauno Ryynänen ei voinut kommentoida vallitsevaa
todellisuutta juuri muutoin kuin jäämällä kiertämään kehää samoille Helsingin
kaduille.
Päättymättömän etsinnän ja
vapautumisen kaihon kirjalliset kuvat, joiden kaikkoavana toiveena oli minän ja
vieraalta vaikuttavan arkimaailman sopusointu, kuihtuvat entisestään. ”Moderni
talous on panttivankisysteemi”, vahvisti sittemmin filosofi ja kolumnisti
Tuomas Nevanlinna: ”Sen päämääränä ja elinehtona on pakkolunastaa ihmisten
elämisen edellytykset niin, ettei sen ulkopuolella voi tulla toimeen.”
Petri Tammisen Piiloutujan maa (2002) sisältää
tyyppiesimerkin nykysuomalaisesta luontokuvasta, joka vielä käy dialogia
tutkija Lassilan ajatusten kanssa. Eräs kirjan lukuisista anekdooteista
mainitse aamuruuhkassa nähdyn männyn, josta business planning manager muistaa
luonnon armon: ”Tuohon mäntyyn hänen sielunsa jää, kun Volvo ja kiire jatkavat
Helsinkiin.”
Sama havainto toistuu Marjaana
Aumaston keväällä julkaistussa romaanissa Kuin
isä poikaansa (2012), mutta ilman dialogin mahdollistavaa syvyyttä: ”Bemari
hyrisi, aurinko kiilteli metsänrajassa, lauma lehmiä seisoskeli vielä
laitumella moottoritien laidalla.”
Kiteytys luonnon luomasta
ihmisestä, joka on muuttunut sen ohikulkijaksi, on hyvä, mutta vieläkö tätä
tarvitsee kiteyttää? Ja oikein lehmien kera? Välitön vastakommentti löytyi
kuluvan kirjasyksyn uutuudesta, Raimo Pesosen Automiehestä (2012): ”Luonto on parhaimmillaan auton ikkunasta
katsottuna, mielellään liikkeellä olevasta. Silloin näkee enemmän samassa
ajassa.”
Pesosen aforismi herättää hymyn,
ei ajatuksia. Se on siis vitsi. Vitsin ajattelu pyyhkii hymyn pois, sillä vitsi
perustuu johonkin odottamattomaan, ei vakuuttavaan. Puhuttelevampi lisä
kysymykseen luonnon autuudesta ja kotimaisesta kirjallisuudesta löytyy
parikymmentä sivua myöhemmin, kun luonnon orgaanisuuteen lisätään betoni.
”Puntti, joka ei Kehä ykkösen
sisäpuolelle koskaan vapaaehtoisesti tule, on sanonut että runokirjat on syytä
pitää kaukana hänestä, mutta katulamppujen valaisema sateen kiiltävä betoni
taivaalle kohoavassa rampissa on sellaista runoutta jota hänkin ymmärtää.
Siihen on helppo yhtyä. Ymmärtämättömät puhuvat sorateiden romantiikasta,
käsittämättä kuinka lähellä pintaa saattaa vaania niljainen savikerros joka
nousee tilaisuuden tullen ylös ja heittää pahaa aavistamattoman ratinkääntäjän
tieltä.”
Maailmassa, jota hallitsevat
fysiikan lait, ei ylevääkään pidä kuvitella minne tahansa, Pesonen opettaa. Se
olisi hyvä opetus myös monelle helsinkiläiselle runoilijalle, joka luulee
mielikuvituksensa vapautta voitoksi vallitsevasta rationaalisuudesta, vaikka
vapaa on myös sika jäällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti