Kirjailija Harri Tapper on kuollut, kertoi päivän lehti. Muistan miten vilpittömästi ilahtunut
ja lämpimästi kiitollinen opettajan elämäntyön tehnyt Tapper oli
muistelmasarjansa menestyksestä.
Tapperin näennäisen
yksinkertaisia kuvauksia omasta kielestään olen toisinaan käyttänyt kirjallisuuden
yleisenä standardina. Myös Tapperin kirjoja arvioin useita eri lehdille, tämän
julkaisi Helsingin Sanomat 18.11 1998 otsikolla ”Elämä on kaunista joskus: Harri
Tapper löysi oman virkkeen opettamiensa lasten aineista."
Harri Tapper: Missä
kurkien aura on. Atena. 192 s.
Kirjallisuuden ystävät tietävät, että Harri Tapperin
romaanitrilogia taiteilijaveljesten lapsuudesta jää lajityyppinsä klassikoksi.
Näin syntyvät revontulet (1990), Kerrothan, oi koivu (1993) ja Tulva
(1995) toivat tekijälleen Suomi-palkinnon. Seuraavana vuonna Juhani Salokannel
käytti kaiken kekseliäisyytensä niiden kehumiseen toimittamassaan massiivisessa
esseekokoelmassa Kirjojen Suomi.
Kieli palvelee usein etäännyttämistä ja hallitsemista,
Salokannel arvelee: ”Tuomari kuvaa sillä syyllisen, verottaja talonpojan.
Kaunokirjallisuudessa kieli pääsee tuomaan kuvauskohteensa taas lähelle, eli
näkemään humanistisesti ihmisen, lukijan ihmisveljen sellaisessa joka tuntuu
ensin kaukaiselta.”
Kaukaista on esimerkiksi lapsuus,
hän jatkaa: ”Lapsikuvaukseen paneutuminen on luopumista aikuisen logiikasta,
kokemuksesta ja sanavarastosta, samoin jälkikäteisestä, selittävästä
näkökulmasta. Kirjallisuuden lapsikuvausten kehittymisen voi siten helposti
kuvitella edistysaskeliksi, erilaisten luopumisten ja pelkistysten sarjaksi.”
Kriitikon ja kirjailijakollegan
mainesanat ovat sikäli tyypillinen reaktio Tapperin proosaan, että niihin
sisältyy syvä epäily jostakin salaisuudesta, joka pitäisi selvittää. Tapperin
omintakeisen kirjoituksen vaikutus on ilmeinen, ja siksi se kaipaa avainta.
Kun trilogia on nyt saanut
jälkikirjoituksen, Tapper on myös paljastavinaan jotakin. Missä kurkien aura on kertoo miten Harrin vanhimman veljen,
kirjailija Marko Tapion elämä päättyi, ja miten kuvanveistäjä Kainin ja
teatterilavastaja Yrjön elämä jatkuu. Eniten se kuitenkin kertoo Harri
Tapperista itsestään, sillä yhteinen koti on nyt hajonnut ja kauneutensa
perusteella tilan paikaksi valitun maiseman koski padottu.
Taiteilijalahjakkuuden luonnollisesta viljelystä ja rehdin
kotipiirin tukemasta ansaitusta ylpeydestä kertoo erityisesti Tulva.
Missä kurkien aura on lisää, että kirjalliseksi tulemiseksi
tarvitaan työtä ja löytämistä. Aluksi Tapper ei mielestään hallinnut proosan
aluetta: ”En ollut selkeä, en kuulas, en linjakas.” Hän kuunteli Markoa, jonka
mukaan juttu ei riitä. Lisäksi todellisuus pitää kiinnittää, naulita:
”Taika on kielen alueella. Marko
kirjoittaa niin, että samat virkkeet ilmestyvät uudesti. Sanottiin, että Marko
toistaa. Toistaakin. Mutta missä käyvät nämä virkkeet silloin kun ovat poissa?
Kun ne palaavat, ne tulevat kuin elämästä paljon kokeneet.”
Tapperin mukaan ”kertovan
virkkeen taika on sen edennässä ja päätynnässä”. Omansa hän löysi melkein
sattumalta, koulutyössä opettamiensa lasten aineista. Niissä ei ollut
todellisuuden jäljittelyn väljähtynyttä makua ("turha sellaista on
reistata") vaan uuden todellisuuden tekemisen tuntu:
”Näiden lauseiden vuoksi tutisin.
Arvelin löytäneeni suomalaisen virkkeen. Se oli ollut kauan kadoksissa, jopa
niin, ettei sitä edes ymmärretty etsiä. Nyt se oli tänne poukahtanut. Sain virkkeestä
elinikäisen vamman.”
Mitä hyvänsä tekstiä voi lukea mielihyvän tai hyödyn vuoksi,
mutta jäljelle jää lopuksi tekstin merkityksen arvoitus.
Tapperin virkkeessä kielellä ei
ole välineen suhdetta maailmaan vaan kielen käytöllä on työstämisen suhde
tietoisuuteen.
Kieli käyttää maailman sanoiksi,
kuten Tapperin lainaamassa Pekan kouluaineessa, jossa ilta ei ole käsillä, vaan
se ”alkoi käydä käsiksi”. Jonkinlainen primitiivisyys ei olekaan murteenomaista
vanhanaikaisuutta tai puhujan taitamattomuutta vaan ajattelemisen rakenteessa
oleva mahdollisuus.
Päättelyn sijasta Tapperin virke
on mietteliäs. Konkreettisten yksityiskohtien runsaus jättää yllättäen
Salokanteleen mainitseman pelkistyksen vaikutelman, koska valmiita
johtopäätöksiä on vähän. Mietteliäisyys kirjailijan virkkeissä saa lukijan
tiedustelemaan ajatuksen sisältöä, mistä kehkeytyy suoraviivaista juoniainesta
tai draaman käänteitä kaipaamaton lukemisen kiinnostus.
Lapsuus on ollut Harri Tapperin virkkeelle sopiva, mutta ei
varmaankaan välttämätön aihe.
Aiheenvalintaan ei sittenkään
ohjannut kieli vaan kokemus: optimismi, ilo menneisyydestä sekä tyytyväisyys
työhön ja omiin saavutuksiin. Turhamaisuuskaan ei ole poissuljettu:
suurkustantaja WSOY menetti tilaisuutensa merkittävän romaanitrilogian suhteen,
koska oli ehtinyt palauttaa Tapperin esikoisromaanin mahdottomana.
Tapperin perhe tuotti neljä
taiteilijaa ja kaksi alkoholistia, joista yksi ehti lopettaa juomisen mutta ei
yksikään taiteilua. Elämä on ollut rikas ja kaunis - onnistunut hanke
vastoinkäymisistä huolimatta.
”Jotkut sulkevat lapsuutensa”,
Tapper kirjoittaa. ”He rakentavat aidan lapsuutensa ja nuoruutensa väliin tai
nuoruutensa ja aikuisuutensa väliin. Minulle lapsuuden muistumat ovat
mieluisia. Olen auvoisella mielellä ja se on esihypnoottinen tila. Tarvitsee
vain käskeä: muistapas, mitä sattui tuolla kivellä! Kuinka kauaksi voi muistaa?”
Hyvä arvio
VastaaPoistaRaja-aidat ovat tosiaan turhia, ja ovat yleensä korvien välissä.
Vahvaa olemisen kohinaa tämä Tapper! Tätä pitää lukea!
VastaaPoista