Suomen Arvostelijain Liiton SARVin julkaisema Kritiikin
uutiset (4/2012) tuo kotiin neljästi vuodessa huonoja ja huonompia uutisia.
Huono uutinen on se, että
kriitikko-kirjailija Tatu Vaaskiven mukaan nimetyn Vaaskivi-plaketin taru saattaa
olla lopussa. Syynä on resurssien puute ja vastuullisten väsyminen asiaan.
Sattuikin sopivasti, sillä miehen syntymästä on tänä vuonna kulunut 100 vuotta
ja ensimmäinen plaketti jaettiin tasan 50 vuotta sitten, kuten professori
Juhani Niemi muistuttaa kirjoituksessaan.
Plakettia on tavannut jakaa Pirkanmaan kirjailijayhdistys
yhdessä Tampereen yliopiston kanssa. Pronssiesine, jonka ohessa on toisinaan
tullut pieni summa rahaakin, oli aluksi tunnustus nuorille ja lupaaville
kriitikoille, sittemmin pitkän uran tehneille ja ansioituneille. Vuonna 1978
vahvistettu sääntö täsmensi asian näin:
”Vaaskivi-plaketti annetaan
julkisesta arvostelutyöstä, jonka voidaan katsoa lisänneen mahdollisuuksia
esteettiseen kommunikaation toteutumiseen yhteiskunnassa ja edistäneen
kirjallisuuden tai teatterin kehitystä.”
Vähemmän juhlavasti lausui
palkinnon saaneista Arto Virtanen: ”Kriitikko on usein aikansa
ymmärtämättömyyden ruumiillistuma, ja harvoin ja harvoissa tapauksissa
ratkaisevassa määrin aikaansa edellä”. Siten hyvä kritiikki lähtisi Virtasen
mukaan oman vajavuuden ja rajoittuneisuuden vaistoamisesta, Niemi kirjoittaa,
tukahtumatta kuitenkaan tähän tunteeseen.
Muutoin Niemi kertaa palkinnon
historiaa ja murehtii, ettei se ole ”1990-luvun jälkeen saanut ansaitsemaansa
näkyvyyttä valtakunnallisena kriitikkopalkintona”. Tampereella onkin kuulemma
harkittu palkinnon siirtämistä historiaan, mikäli esimerkiksi SARV ei ottaisi
siitä huolehtiakseen.
Katsotaan, mutta tässä nyt
kuitenkin Niemen kirjoituksen merkittävin ja mieliin painuvin lause.
”Plaketin saaneiden joukossa on
legendaarisia kriitikkonimiä, joille palkinnon voi ajatella langenneen
luonnostaan: Sole Uexküll, Pekka Tarkka, Jukka Kajava, Arto Virtanen, Putte
Wilhelmsson.”
Huonompi uutinen on se, että työmarkkinoilla kriitikon
kyykytys kehittyy ja saa uusia muotoja.
Heikki
Jokinen jatkaa Sanoma Magazines Finlandin (mm. Helsingin Sanomat) tarjoamista
sopimusehdoista käymäänsä keskustelua, ja muistuttaa miten freelancerin tekemän
työn halpa kierrätys saman konsernin eri medioissa on suorassa yhteydessä
konsernin käymiin yt-neuvotteluihin. Viime erä johti 69 hengen irtisanomisiin
ja jatkoa seuraa.
On henkilöstöä leikattu Alma
Mediassakin (mm. Aamulehti), mutta ensin konsernin kulttuuritoimitukset
yhdistettiin niin että 35 kirjallisuuskriitikon joukko supistettiin kymmeneen.
Saman kymmenikön tekstit julkaistaan nykyisin kaikissa konsernin lehdissä, ja
tietysti pienemmällä palkkiolla, jota Aamulehti maksoi omille kriitikoilleen
ennen uudistusta.
Surkeimmaksi Jokinen silti nimeää
A-lehtien (mm. Apu, Avotakka ja Image) uuden sopimusehdotuksen. Lupa muille
medioille työskentelemisestä olisi kysyttävä A-lehdiltä, vaikka kyseessä on
asiakas- eikä työsuhde. Lisäksi sopimuksen sisältö olisi pidettävä salaisena.
Jos edes palkkioita ei saa
paljastaa muille, lehtiyhtiö yrittää vaikeuttaa ammattikunnan edunvalvontaa
vaikka ei muodollisesti puutukaan järjestäytymisvapauteen: miten omalta
ammattiliitolta voi pyytää apua, Jokinen päivittelee, jos sille ei saa kertoa
edes tilannetta?
Ei A-lehtien ajatusmaailma aivan uusi ole.
Kun Riitta Monto aloitti Turun
Sanomien kulttuuritoimituksen esimiehenä, hän halusi tietää mitä minä oikein
julkaisin Kalevan kolumneissani. Vastasin yleisen tekijänoikeuden ja silloisen
sopimustilanteen nojalla, että omaa tuotantoani, en Turun Sanomien omaisuutta.
Ja ettei aiheiden satunnaisen yhtäläisyyden luulisi olevan ongelma kahdella
näin etäisellä levikkialueella.
Välit Montoon eivät koskaan
oikein lämmenneet.
Sopimusehtojen salaamista on
puolestaan ajanut SARVin entinen puheenjohtaja Siskotuulikki Toijonen. Kyllä,
luitte aivan oikein. SARVin puheenjohtaja.
Toijonen ehti ensin moittia Kritiikin
Uutisten päätoimittajaa Otso Kantokorpea siitä, että tämä oli julkaissut
sanomalehtikenttää mahdollisesti ärsyttävän kaunakirjoituksen kriitikoiden
sopimuskohtelusta. Sitten hän pelästyi, että keskustelun laajentuminen
Kritiikkiportin arvosteluksi kävisi hänen omalle kunnialleen tai kukkarolleen.
Kritiikkiportti
- nyt jo lakkautettu - oli Kulttuurirahaston rahoittama huonosti suunniteltu ja
onnettomasti toteutettu hanke, jossa yksittäinen portaali julkaisi linkkejä
hankkeeseen osallistuvien lehtien verkkosivuille. Eräs periaatteellinen ongelma
oli siinä, ettei juuri mikään lehti maksanut Suomen Journalistiliiton ja SARVin
ajamaa verkkojulkaisun lisäkorvausta, joten oliko aivan välttämätöntä tai edes
sopivaa, että SARVin puheenjohtaja oli samaan aikaan Kritiikkiportin
päätoimittaja?
Lähetin Kritiikin Uutisiin
kirjoituksen, jossa ehdotin, että Kritiikkiportin päätoimittaja poistaa
portaalilta niiden SARVin jäsenten linkit, joiden juttuja lehdet julkaisevat
verkkosivuillaan ilman kirjoittajan kanssa tehtyä sopimusta. Samalla selvitin
Turun Sanomien sopimuskäytäntöä ja palkkiotasoa laajemmin.
Toijonen käytti asemaansa SARVin
puheenjohtajana suojatakseen sivutulojaan Kritiikkiportin päätoimittajana, ja
vuosi kirjoituksen ennen sen julkaisua Turun Sanomien päätoimittajalle, Aimo
Massiselle. Vuoto sisälsi sen verran kirjoituksen todellisesta sisällöstä
poikkeavia vääristymiä, että päätoimittaja antoi minulle potkut.
Potkut peruttiin, kun juttu
vedettiin pois, ja kunhan päätoimittaja rauhoittui. Rauhoittumisen jälkeen
juttu oli menossa Kritiikin Uutisten seuraavaan numeroon. Mutta Kantokorpi oli
sairauslomalla, ja kaksi päätoimittajaa paikannutta SARVin hallituksen jäsentä,
Antti Selkokari ja Ville Hänninen, joko hukkasivat tai sensuroivat jutun
lopullisesti. Kysyin, että kumpaa, mutta vastausta ei tullut.
Journalismissa on tapana, ja on siitä säädetty lakikin, että
lehden sisällöstä vastaa päätoimittaja. Toinen tapa on se, ettei jutun
sisällöstä kerrota jutun kohteelle etukäteen enemmän kuin faktojen tarkistus
vaatii. Syynä on vainoharhainen pelko, että ulkopuolinen taho voi yrittää
vaikuttaa jutun sisältöön tai painostaa sen tekijää.
Vihoviimeisenä skandaalina
pidettäisiin sitä, jos kustantajan edustaja – kuten esimerkiksi hallituksen
puheenjohtaja – kävelisi luvatta päätoimittajan yli ja jotain hallitustyönsä
ulkopuolista etua ajaakseen puuttuisi toimitustyöhän.
Toijosen reaktio ei ollut
ainoastaan halveksittava, se oli hysteerinen.
Ei yhden ehdotuksen julkaiseminen
- SARVin puheenjohtajan ja Kritiikkiportin päätoimittajan tehtävien erottaminen
toisistaan - olisi uhannut Toijosen sivutointa. Ehdotuksen toteutuminen olisi
vaatinut yhdistyksen yleiskokousta joskus vuoden päästä, jossa olisi vaihdettu
pari puheenvuoroa ja sitten tehty hallituksen tahdon mukainen päätös. Sen
sijaan juoruilu minun selkäni takana minun suurimman asiakkaani kanssa olisi
voinut maksaa minun toimeentuloni. Eikä sitä paitsi antanut kovin hyvää kuvaa
ammattikunnan yhteisestä edunvalvonnasta ja kollegiaalisesta vastuusta.
Kuva ei kirkastunut, kun pyysin
SARVin hallitukselta kirjallista vastausta, jossa se arvioisi puheenjohtajansa
toimia. Vastausta ei tullut, eikä kysymystäkään löytynyt kokouksen pöytäkirjan
liitteistä.
Siis aika tyypillistä
yhdistystoimintaa, josta on jäsenille enemmän haittaa kuin hyötyä, mutta kun en
edes ole yhdistysihminen, niin miksi viitsin maksaa SARVin jäsenmaksuja?
Viimeinenkin houkute taisi kadota, kun VR poisti matkalipun hinnoista
toimittaja-alennuksen.
Toisaalta SARVin nykyinen
puheenjohtaja Elisabeth Nordgren on järki-ihminen. Tapasin ensimmäisen kerran
kun olin Jarkko Laineen junailemana avajaispuhujana Kansainvälisen PENin
kokouksessa ja sen jälkeen eri buffettien äärellä.
Taidankin ehdottaa Elisabethille,
että kadonnut kysymys palautetaan hallituksen pöytäkirjaan, ja että siihen
vastataan. Ja voisiko vielä asianosaisille määrätä toimitsijakieltoa, kuten
jääkiekossa, vaikka aikaa on jo kulunut?
En lupaa silti maksaa
erääntynyttä jäsenmaksua, mutta ”legendaarisena kriitikkonimenä” voisin ottaa
vastaan maksuttoman kunniajäsenyyden. Kai Laitisella sellainen taitaa olla
muista syistä, minulle se sopisi korvaukseksi aiheettomasta huolesta ja
vaivasta, kuten tämän kaltaisiin yhdistyksiin aina pesiytyvien idioottien
sietämisestä.
Täsmällisempi kuvaus em. tapahtumista löytyy kirjasta Turmio
ja perikato, luku ”Epäillyillä ei aiempaa rikostaustaa”. Verkkolehti Kiitomadossa
kirjan arvioi ylistävään sävyyn SARVin hallituksen jäsen Ville Hänninen, mutta
tätä lukua hän moitti turhaksi ja kaunaiseksi.
Käypä yleistys, sopii kriitikon
hautakiveksi, mutta Hänninen unohti mainita, että hän on itse kirjassa nimeltä
mainittu ja arvostelun kohde.
Että sellaisia kriitikoita.
Harvinaisena hyvänä uutisena kuulinkin juuri, että Hännisen päätoimittama
KIRJAin lopettaa toimintansa. Eiköhän kriitikko tapaa kortistossa nykyään
paljon tuttuja, mistä vastuu ei kuulu yksin mediakonsernien itsekkyydelle vaan
myös SARVin toiminnan hyödyttömyydelle, koomisuudelle ja toisinaan jopa
vahingollisuudelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti