Väinö Linnan Pohjantähti-trilogiaan sisältyy
oikeastaan kaikki se, mitä vasten suomalaisuutta ja Suomen itsenäisyyttä on
ollut tapana peilata: sisällissota, talvisota ja Väinö Linnan
Pohjantähti-trilogia.
Kovin
paljon mielikuvitusta en siis käyttänyt kun Turun Sanomat vuonna 2010 kaipasi
itsenäisyyspäivän pääkirjoitussivulle jotain juhlavaa ja tilanteeseen sopivaa.
Paljon kekseliäämpi aihe olisi ollut ”kirjasto, Kela ja kaupungistuminen”. Ne ovat "kolme kovaa koota", joissa "kiteytyvät 1900-luvun oleelliset painotukset", sanoo professori Kari
Enqvist päivän lehdessä. Sodat, ja varmaan myös kaunokirjallisuus, ovat
sitten vain ”kuohaa historian laineilla”.
Omaa
yksinkertaisuutta ja patavanhoillisuutta nolostellen laitan tämän kuitenkin tähän uusintana. Hyvää
itsenäisyyspäivää:
Täällä pohjantähden
alla -trilogian ilmestymisestä ehti juuri kulua 50 vuotta, ja tekijänkin
syntymästä 90, mitä kulttuuriväki juhlisti uusilla elokuva- ja
kuunnelmatulkinnoilla. Sen sijaan akateemisissa piireissä pärjää yhä vanhalla
tiedolla, jonka mukaan kirjallisuutemme historiakuva on yhdistelmä Moskovan
sanelua ja Väinö Linnan palvontaa.
Mielikuva Linnasta nykykirjailijoiden
väärän historiatiedon lähteenä yhdistää eri tutkijapolvia. Professori Emeritus
Esko Salmisen kirja Päättymätön sota 1918 todisteli, että
historiallisissa romaaneissa, ja toisinaan tutkimuksessa, on ollut liiaksi
esillä ”punainen näkökulma” voittavan valkoisen sijaan.
Täsmällistä mittaria ei
professori tuntemukselleen antanut, mutta intuitio tuntuu oikealta. Kun tapahtumia
kuvataan jo niin tarkkaan, että Olli Korjus antoi eräälle tutkimukselleen alaotsikon
”nimi nimeltä, luoti luodilta”, häviäjien suuremmat tappiot saavat ainakin
näennäisesti suuremman huomion.
Vähän pyöreämmin Salmisen teeman
tarttui turkulainen, vasta nelikymppinen poliittisen historian dosentti Vesa
Vares, joka Kanava-lehdessä käytti
sellaisia ilmauksia kuin ”vallitsevaa keskusteluilmapiiriä kuvatakseni” tai
”laajemminkin on jäänyt tuntuma”.
Tältä pohjalta hahmottui nykytilanne,
jossa ”monet” tai ainakin ”monet kulttuurihenkilöt” tuntevat sisällissodan
tapahtumat vain Linnan Pohjantähti-trilogiasta, ja miten he myös
uskottelevat itselleen, että ”Linnan suurselitys” yhä jatkaa tutkimuksen
valtavirtaa edustavan valkoisen myytin kumoamista.
Dosentin näkemys ei sekään nojaa kovin eksakteihin läheteisiin, mutta myötää professorin ajattelua. Tinkausta on
sen verran, ettei Pohjantähteä nyt kytketty suoraan Neuvostoliiton
tarkoitusperiin, kuten Salmisella, joka piti romaanisarjaa vastauksena suomettuneen
ulkopolitiikan ja 60-luvun radikalismin tilaukseen.
Kaukonäköistä se Linnalta
olisikin ollut, sillä tutkijoita hiertävä sisällissotakuvaus syntyi jo
edellisellä vuosikymmenellä. Sen sijaan täysillä Vares taas lähtee mukaan
mielikuviin vasemmiston irrationalismista.
Linnan kommunistien myötäily
”vaatisi psykohistoriallisen tutkimuksensa”, Salminen muotoili Helsingin
Sanomille, joten tietämättömyys historiasta saa rinnalleen tiedostamattoman.
Täsmennystä pyydettäessä Vares kääntää huomion lukijoihin ja nykykirjailijoihin,
ja kysyy, onko Linna todellakin ”pyhä, loukkaamaton ja virheetön Koraani,
jonka kuvaa ei saa kritisoida eikä kehittää”.
Vastaus olisi varmaankin ”ei”.
Mutta toisaalta Vares ehti jo rinnastaa Osama bin Ladenin ja Che Guevaran
toisiinsa, joten konkreettisen näytön sijaan kyseessä lienee myrkyllinen
kielikuva.
Vareksen ajatus uskonnollisen fundamentalismin
ja poliittisen vasemmiston yhtäläisyyksistä ei ole uusi. Jo Ilmari Kiannon Punaisessa
viivassa (1909) ”sosialistinen vaalijulistus on
heille evankeliumi, Työväen laulukirja on heidän uusi virsikirjansa”, kuten Juhani
Aho myötäili lehtikritiikissään.
Eikä
Salminen ole ensimmäinen, joka sanoi Suomessa tehtävän kirjallisuutta Moskovan
sanelusta. Se oli Mika Waltarin Mainilan laukaus, joka aloitti 30-luvun
kirjasodan.
Salmisen
Linna-käsityksen korjaamiseen riitti almanakka, mutta kirjailijan todellisen
vastaanottohistorian penkomiseen sopii paremmin Yrjö Varpion julkaisema Väinö
Linnan elämä (2005). Tutkimuksen sivuilla Linnaa kyykyttää kirjallisuusväen
kerma, nöyrät imaamit ovat harvassa.
Pekka Lounela motkotti, ettei
näin kapeaan maantieteen ja yhteiskunnan viipaleeseen mahdu mitään kokoavaa
ajankuvaa, vaikka professori Salminen luuli löytäneensä tämän vian vasta puoli
vuosisataa myöhemmin. Kai Laitinen moitti ajan virtaan nähden taantumuksellista
sanataiteellista asua, Jouko Tyyri taantumusta muuten vain. Erno Paasilinnalle
Linna oli yksinkertaisesti huono kirjailija ja Pohjantähti-trilogia
”pelkkää historian kuvitusta vailla taiteellista arvoa”, mistä
historianprofessorit pistivät paremmaksi toteamalla, että teos oli myös
historian kuvituksena virheellinen.
Kriitikko Toini Havu tiivisti
Salmisen kaipaaman psykohistorian Linnan kaunaksi ylempiä ja etevimpiä kohtaan.
Sosialismin valtakirjaa ei Linna silti aikalaisiltaan saanut, vaan Hannu
Taanilan, Esko Ervastin ja Arvo Salon oikeaoppisuus oli vielä ylenkatsovampaa.
Osaan kulttuurisen vasemmiston purkausta Linna ehti reagoida Pohjantähden
päätösosassa. Siihen sisältyy Tyyrin kaltainen ylioppilas Jouko, joka haastaa
isoisän kanssa riitaa politiikasta ja filosofiasta. Isoisä ei siitä loukkaannu,
sillä tämän hän tavallaan jälkipolvilleen tahtoi antaa: mieluummin joutava puhe
kuin jatkuva elämänkamppailu.
Sitten vuoroon tulivat
taistolaiset, jotka leimasivat Linnan talonpoikaisilla arvoilla sumuttavaksi
kabinettiherrojen sylikoiraksi. Tämän keskellä myyntiluvut ja Pyynikin
kesäteatterin katsojaluvut toteuttivat kirjailijan todellisessa elämässä saman
päämäärän, joka vei eteenpäin myös kuvitteellista Koskeloiden sukua:
sosiaalisen nousun.
Linnan romaanissa tätä nousua yritetään enemmän kuokalla
kuin kiväärillä. Ja oikeastaan koko mielikuva sisällissota-romaanista on outo.
Lause, jossa ”ensimmäisen
vallankumouspäivän aamu sarastaa”, löytyy trilogian puolivälistä, ja sota vie
sivuista alle kymmenyksen. Loput valottavat ”Linnan perimmäistä elämänkäsitystä”,
jonka kirjailija Hannu Raittila summasi taannoin näin: ”Pieni ihminen keskittyy
omiin asioihinsa ja samanaikaisesti maailmanhistoria humisee ympärillä.”
Vaikka Linna itse kirjoitti
lehtiin myös parlamentarismin kriisistä interregnumin ajan Suomessa, Raittila
arvelee Pohjantähden kertovan palkkatyön ja yritteliäisyyden synnystä,
Työ torpparina oli vasta alku, alkua
olisi pitänyt seurata varallisuuttaan kartuttava pienomistaja: ”Esimodernin,
omavaraisuuteen nojanneen maatalouden suhde rahaan henkilöityy Koskelan
Jussissa. Jussille raha on vielä maaginen voima. Hän on saita ja nykyaikaisen
investointivetoisen talouden näkökulmasta järjettömän varovainen käyttäessään
rahaa menestyksen vipuna.”
Tästä jo ymmärtää, että
taksvärkkipäivistä valitteleva Jussi on kuin kiristyvän verotuksen kurittama
pienyrittäjä nykymaailmassa, ja että Suomessa olivat silloin vanhentuneet
säädökset sekä tehoton maaomaisuudenjako, jotka tekivät elinkeinotoiminnan hankalaksi.
Toisin sanoen: Pohjantähti-trilogia on suuri
kansallinen sovintoromaani. Mutta ei siksi, että ”kaunokirjallisuus toi
ensimmäisenä esiin, mitä punaisille tapahtui”, kuten historiantutkija Mirja
Turunen lausui. Eikä varsinkaan siksi, että se vielä 2000-luvulla antaa
dosenteille ja professoreille aiheen riidellä siitä, kenen kärsimyksiä on
painotettu liikaa tai liian vähän.
Kyse on pikemminkin siitä, mitkä
markkinatalouteen sitoutuneen suomalaisen demokratian nykyarvot ja -käytännöt
olisivat oikeastaan tutumpia kapinaan ryhtyneille kuin sitä kukistaneille. Ja
miten romaani leikkaa historiankirjoitusta omiin sektoreihinsa jakavan
politiikan, talouden ja kulttuurin läpi osoittaakseen miksi ja missä
merkityksissä me emme juhli itsenäisyyttä voittajien tai häviäjien Suomessa,
vaan molempien.
Perinpohjainen analyysi monine vivahteineen. En osaa asiaa samalla syvällisyydellä pohtia, mutta itse pohdin toisen lukukerran jälkeen näin.
VastaaPoista>>> <<<
Eli luin trilogian toiseen kertaan, ja analysoin kirjan esittämää kuvaa seuraavista asioista
-karjan pito -> minusta trologian antama kuva on kutakuinkin oikea ja minusta hyvä.
-jääkärikuvaa vertasin Wegeliuksen Routaa ja Rautaa -kirjasarjaan, ja ei minusta kovin isoa ristiriitaa, Ilmari minusta lähti suhteellisen aikaisin Ruotsiin ja sieltä eteenpäin.
-Pappilan maiden ottoa Ilmarilta ja Akselin katkeruutta pohdin. Tämä nimeomainen asia teki "pahaa" ensimmäisellä lukukerralla. Toisella kerralla asia oli minusta täysin lainmukainen, eikä edes kovinkaan kohtuuton, samoin torpparien häädöt olivat toisen lukemisella perusteltuja ja laillisia. Oliko laki väärä se on eri asia. Mutta ei nykyäänkään vuokralaisella ole samoja oikeuksia kun omaisuuden omistajalla. Eikä vuokralaisesta tule omistajaa pelkän vuokrasuhteen kautta.
-Teloitukset punaisten toimesta olivat minusta laittomia, esim. Paroni, oli selkeästi laiton (ei mitään syytä ei oikeudenkäyntiä), myös valkoisten suorittamat teloitukset, vaikka käsiteltiinkin "oikeusistuimessa" eivät perustuneet oikeaan tietoon esim. maanpetoksesta. Kuinka esim. Anttoo olisi voinut olla tehdä valtiopetoksen, kun ei kerran osannut edes torppaansa hoitaa .. Lisäksi nykyiset jääviyssäännökset eivät toteutuneet...
---
Romaani kyllä täyttää minusta sovintoromaanin saappaat, minusta kuten Tuntemattomassa sotilassa tässäkin henkilöt ovat pienoiskuva kansasta, esim. Akseli ja Janne. Janne, jota henkilökohtaisesti pidän koko kirjasarjan tärkeimpänä henkilönä. Akseli taas menetysten kautta on lopulta yritteliäisyyden pioneeri, kuten Jussikin....
Ei näköjään kommenttia jossa mokaa tai virhettä siis Pappilan maiden ottoa JUSSILTA.
PoistaMuistaakseni lohkaistiin kolmannes maata, josta lehmille heinät, ja kun Pappila lisäsi lehmien määrää, koska rahaa tarvittiin, toisaalla joutui Jussi myymään lehmiään ...