Amerikkalainen
dekkarikirjailija Patricia Cornwell ei anna haastatteluja usein, mutta saman
haastattelun monta kertaa. Sunnuntain Hesarissa
Cornwell kertoi taas näyttävänsä ikäistään nuoremmalta, mikä on totta, ja että
pahuus johtuu jonkinlaisesta äärimmäisen pimeästä energiasta, mikä ei ehkä ole
totta (”Kirjailija uskoo pahuuteen”, HS 25.11.2012).
Pahoja hänen kirjoissaan
silti tapahtuu niinkin paljon, että kolmen raakuutta hän sanoo melkein katuvansa,
Pedon leimaa (2005), Raatokärpästä (2003) ja Kuolleiden kirjaa (2007). Dekkarin
raaistumisesta ja sen suhteesta todellisuuteen toivoin lisää tietoa heti
maanantaina, kun A-Studio lupasi kertoa, että kannattaako rikosasioissa uskoa
otsikoihin vai tilastoihin. Ei oikeastaan kertonut, tuli vain tuttua tutkimusta
ja samoja mielipiteitä:
Rikosuutisointi mediassa lisääntyi
samaan aikaan kun rikosten määrä väheni (Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos),
rikosten määrä väheni samaan aikaan kun tekotapa koveni (rikostoimittaja Hannes
Markkula) ja kovista rikoksista saa Suomessa liian lieviä tuomioita (kirjailija
Sofi Oksanen).
Palataan
siis saman tien Hesariin, jonka
mukaan Cornwellin dekkarit kumpuavat kirjailijan lapsuudesta. Cornwell koki turvattomuutta
kun isä jätti perheen ja äiti joutui masennuksesta sairaalaan, vallan
väärinkäytöstä mainitaan julma kasvattiäiti. Sen seurauksena kirjailijalla ja
hänen luomallaan oikeuslääkäri Kay Scarpettalla on luemma kaksi yhteistä
luonteenpiirrettä:
”Kurinalaisuus
ja vahva oikeustaju.”
Entä
sitten vainoharhaisuus ja ennakkoluuloisuus, ovatko ne vain Scarpettan
ominaisuuksia vai myös kirjailijan? Vai käytämmekö minä ja toimittaja Tanja
Vasama samoista asioista eri sanoja? No, samaa mieltä me varmaan olemme siitä,
ettei dekkarin lukijaa enää kiinnosta kuka murhasi rouva Skrufin. Arvoituksen
tilalla ovat Corrnwellin kirjoista tutut oikeuslääketieteelliset yksityiskohdat
ja pop-antropologisella innostuksella kirjatut sarjamurhaajan rituaalit.
Kumpikaan ei varsinaisesti viittaa tekijän salattuun henkilöllisyyteen vaan
johonkin salattuun mielen maailmaan, vaikkapa siihen ”pimeään energiaan”.
Perinteisen
dekkarin suosiota oli vuosikaudet tapana selittää jotenkin seuraavaan tapaan…
Kun
Agatha Christie rakensi lajityypin kivijalkaa hänen tarinansa noudattivat
luonnontieteellistä mallia. Etsivä oli tiedemiehen ihannetyyppi, rikoksen
jäljet olivat mikroskooppisia, päättely deduktiivista ja totuus täsmällinen kuten
metodikin.
Jos
rikos horjutti englantilaisen kyläyhteisön maailmankuvaa, etsivän äly ja
intuitio palautti tasapainon. ”Meillä on tapana sanoa että kaikki on
mahdollista”, Hercule Poirot opasti, ”vaikka itse asiassa vain hyvin harvat
asiat ovat mahdollisia”.
Psykologia
ja sosiologia tulivat vasta vähitellen luonnontieteellisen ajattelun rinnalle.
Tosin psyyken ja yhteiskunnan lähempi tarkastelu ei muuttanut keveänä
kirjallisuutena pidetyn dekkarien todellisuutta entistä mielekkäämmäksi,
ainoastaan monimutkaisemmaksi. Samalla kirjallinen jännitys ja ongelmanratkaisu
tekivät tilaa pelolle ja epävarmuudelle.
Rikollisuutta
synnyttävän elämänmuodon ohella myös etsivän luonne muuttui synkemmäksi, mistä
esimerkkeinä yleensä mainitaan Colin Dexterin komisario Morse ja Henning
Mankellin Kurt Wallander. Heitä luonnehti keski-ikäisen miehen tavanomainen
luonnevikaisuus: juopottelu, masennus ja selvittämättömät traumat.
Siksi
mikään väkivallanteko tai ahneuden ilmaus ei enää tullut yllätyksenä. Rikosta
tiedettiin odottaa, koska se vastasi etsivän omaa pessimististä
elämänkäsitystä. Pohjattoman pessimismin tarkastelu oli nyt oleellisempaa kuin
satunnaisia tekoja kuvailevat kekseliäät juonet.
Otetaan
kolmas tyyppiesimerkki samalta ajanjaksolta, mutta meren takaa. Amerikkalaisen
Jerome Charynin romaanissa Marian tytöt
(1992) kovapintainen rikosetsivä Isaac Sidel on itse osa läpeensä
korruptoituneen New Yorkin valtakuviota, mutta se on vain osasyy siihen, miksi
paha jää lopulta rankaisematta.
Charyn
antaa ymmärtää läpäisevänsä maailman valheellisen pinnan, mutta ei silti osoita
tai paljasta juuri mitään, sillä pinnan alla on aina sameaa. Marian tyttöjen synkkyys on
vivahteetonta mutta tehokasta, kuten luonnehdinta Hudson-joesta osoittaa: ”Hänestä
tuntui kuin olisi katsellut pahaista purontynkää kahden valtavan jätesäiliön
välistä.”
Poirot’n
tutkimukset muistuttivat tyyliltään Balzacin tunnollista realismia, jossa
jokainen yksityiskohta verhon laskoksesta alkaen sisälsi kirjailijan
paljastuksen yleisesti vallitsevasta elämänmuodosta. Poirot’n jälkeen harvasta
asiasta saa enää kunnollista selkoa mutta kaikesta on tullut epäilyttävää. Vähän niin kuin turvakameran kuvista, joissa kaikki näyttävät yhtä syyllisiltä.
Rikos
ei tavoittele aineellista hyötyä. Se ilmaisee yksityistä pahoinvointia tai yleistä
arvojen romahtamista. Murha on
eräänlainen sosiaalisen kommunikaation väline, vaikka se hieroglyfien tavoin
kommunikoi jotakin vierasta kulttuuria murhaajan pään sisällä. Kaikki merkitsee
jotakin, paitsi motiivi, joka on yleensä järjetön. Uhrikaan ei ole perintötäti
tai koston kohteeksi joutuva kiristäjä. Hän voi olla ”kuka tahansa”.
Jos
lukija oli säikkynyt kotonaan kummallista naapuria tai kadulla satunnaista
vastaantulijaa, viime vuosisadan lopun dekkaribuumi vakuutti, että aihetta oli.
Siksi myös Cornwellin sepittämä oikeuspatologi Kay Scarpetta on hankkinut
kotiinsa uusimmat turvajärjestelmät, ja siksi hän ei koskaan avaa oveaan
kutsumattomille vieraille - paitsi ase kädessä.
”Ihmiset ovat
kadottaneet kosketuksen vanhoihin auktoriteetteihin ja arvoihin, myös
uskontoon, ja niin he pelkäävät oikeastaan vain väkivaltaa”, analysoi monta
väkivaltaista rikoselokuvaa ohjannut Fritz Lang.
Corwellin
romaaneissa oivallus toistuu, mutta sille annettu muoto ei ole järin
analyyttinen. Yhteiskuntakriittinenkään se ei ole. Näkökulma, jossa
sankarittareen kohdistuvat vaarat ovat järjettömän suuria ja kaikki hänen
ulkopuolellaan on muuttunut epäinhimilliseksi ja vastenmieliseksi, ei jätä
sellaiselle tilaa.
Oikeastaan
Kay Scarpettan erottaakin rähjääntyneestä Isaac Sidelistä vain hyvä ruokavalio,
säännöllinen liikunta ja kodin aistikas sisustus. Molemmat uskovat
taistelevansa yksin maailmaa vastaan, joka on niin läpimätä, että se toimii
yhtä aikaa sekä väkivallan riittävänä selityksenä että puolustuksena.
Sidel
on perinteisen etsivän tapaan moralisti, joka nimeää vääryydet ja toimii joskus
kostajana. Mutta toisaalta hänen näkökulmansa on myös tyypillisen psykopaatin
näkökulma: kaikki hänen itsensä ulkopuolella näyttää uhkaavalta, toivottomalta
ja arvottomalta.
Pelottavinta
Cornwellin, Sharynin ja kumppaneiden dekkaribuumissa eivät kai olleetkaan
murhaajat, joilla oli raakoja mieltymyksiä mutta niukasti uskottavia
luonteenpiirteitä. Sen sijaan sankarien oma vainoharhaisuus antaa aika hyvän
kuvan siitä millaisiin asenteisiin ja ajatuksiin mielentilatutkimuksia tekevät
psykiatrit törmäävät, kun he yrittävät selvittää sairaalloisten tekojen
taustoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti