Blogiin ei synny
tänään mitään uutta, joten jatketaan keskustelua (taas) arkistonäytteellä.
Viimeksi oli puhetta siitä, miten ranskalaiset puhuvat monimutkaisesti.
Tai oikeastaan siitä, miten monimutkaisesti ranskalaisista pitää puhua. Vesa
Haapalan lähettämä käännöspähkinä kaipaa lisää vastauksia, tässä
odotellessa siirrän teeman filosofian tutkimuksesta taiteen tutkimukseen.
Nyt kysymys kuuluu: miten takapajuisesti modernista taiteesta tulee
kirjoittaa? Tai: nouseeko taiteentutkimuksen ”prestiisi”, jos sen ymmärtämisestä
tulee suurempi ”probleemi” kuin taiteen ymmärtämisestä?
Arvostelu ilmestyi Turun Sanomissa vuonna 2007, otsikkona ”Taidetta
tieteen sumuverhossa: Onko taiteellinen nerous vihdoin siirtynyt tekijöistä
tutkijoihin?”
Kirjoituksia
Neroudesta. Myytit, kultit, persoonat. Toim. Taava Koskinen. SKS 2007.
Amerikkalainen kuvataidekriitikko Adam Gopnik ei kymmenen
vuotta sitten herättänyt suurtakaan huomiota julkaistessaan murskakritiikin
Picassosta. Tai ainakin Picasson uudesta akateemisesta elämäkerrasta. Sen
sijaan Suomessa pääsee yhä television kulttuuriohjelmaan toimittamalla kirjan,
jossa taiteilijoiden neroutta tutkitaan myyttinä ja yksilön lahjakkuutta
henkilökulttina.
Gopnikia
kismitti Picasson ”epätodennäköinen muodonmuutos”, johon taidehistorioitsija John
Richardsonin kirjoittama monumentaalitutkimus kriitikon mukaan syyllistyi.
Richardson tekee harvalukuisten merkkiteosten omahyväisestä ja moukkamaisesta
maalarista klassisten mestarien perinnettä jatkavan oppineen herrasmiehen,
Gopnik moitti.
Vikaa oli myös tulkintatavassa.
Elämäkerta mitätöi Picasson tärkeimmätkin työt salaisuutensa avanneiksi kuviksi,
Gupnik jatkoi, jotka ovat liian triviaaleja ollakseen liikuttavia ja liian
syvällisesti koodattuja jotta pelkkien maalausten herättämää kiinnostusta voisi
enää mitenkään ymmärtää:
”Nähtävästi maalauksilla on väliä
vain, koska ne ovat edellä (Braque’a, jotakuta muuta tai aikaansa) ja koska ne
ovat arvoituksellisella tavalla omaelämäkerrallisia. Tällaisen vision mukaan
kubismin merkitys on yhtä aikaa kapeasti historiallinen ja halpahintaisesti
henkilökohtainen.”
Nämä ovat paljolti samoja
asioita, jotka askarruttavat myös Taava Koskisen toimittaman kirjan Kirjoituksia neroudesta tekijöitä -
kuten vaikkapa taide aikaan tai taiteellinen laatu tekijän persoonaan sidottuina
ilmiöinä.
Näkökulmien erojakin löytyy. Yksi
on feminismi, joka on Koskisen toimittaman kirjan eräs kokoava metodi. Toinen
on se, etteivät kotimaiset tutkijat myllerrä taidepuheen tutuimpia käsitteitä likimainkaan
yhtä ennakkoluulottomasti kuin amerikkalainen lehtikriitikko.
Ensisilmäyksellä käy ilmi ainakin se, miten perinteisiä
sukupuolirooleja akateeminen feminismi noudattaa.
Niinpä
keskeisistä monumenteista (Sibelius, Aalto, Picasso) kirjoittavat miehet,
naisille kuuluvat reuna-alueet (lastenkirjallisuus, performanssi).
Lisäksi miestutkija voi
kirjoittaa luonnon ”penetroivasta” vireästä maalarista ja naisen ”aukkoa”
pohtineesta muotoilijasta kuin pikkutuhmia fläppitaululle piirtävä
markkinointipäällikkö. Sen sijaan siveää ja sosiaalista naistutkijaa kiinnostaa
arkkitehtuuri paluuna ”omaan ruumiiseen” tai esittävän taiteen kieli ja
kommunikaatio.
Lähempi tarkastelu paljastaa myös,
ettei esipuheessa moititusta ”neropuheesta” haluta lopulta tinkiä juuri
lainkaan. Ero entisiin aikoihin on nyt lähinnä siinä, ettei Gopnikin moittimia
salaisuuksia enää oikeastaan edes väitetä teoksen omiksi ominaisuuksiksi vaan
niistä tulee syvällisen tulkinnan koodi.
Osittain kyse on maneerista, joka
saa jopa apurahatutkijan käyttäytymään suljetun säädyn tavoin. Esimerkkeinä
mainittakoon ”prestiisi” (arvostus), ”probleemi” (ongelma), ”obsessiivinen”
(pakkomielteinen) ja ”versatiili” (monipuolinen), joiden perusteella Harri
Kalhan voisi epäillä tekevän pilaa professori Matti Klingen jalopiirteisestä
kirjoitustavasta. Ainakin tahattomasti.
Toinen seikka on humanistiseen taiteentutkimukseen
omaksuttu ammattislangi. Se ei tee vieraasta asiasta käsitteellisesti selkeämpää,
mikä monissa muissa tieteissä on ainakin tavoitteena, vaan tutusta käsittämätöntä.
Kalha on taas hyvä esimerkki.
En oikein usko väitettä, että tässä
kirjassa julkaistu essee olisi aikoinaan ”sensuroitu” Alvar Aallon
juhlanäyttelyn luettelosta, koska sen seksuaalimetaforat eivät sopineen
suurmiehen imagoon. Todellisempi syy voi olla, etteivät Kalhan ”intimistiset
tautologiat” vastanneet tavallisen taideyleisön tarpeisiin mitoitettua
tilausta.
Kalhan kekseliäisyyttä taiteilijakaskujen ja filosofisten
mielleyhtymien sommittelijana ei pidä toki väheksyä.
Samalla
pitää kuitenkin muistaa, etteivät hänen analyysinsa Picassosta ja Aallosta
juurikaan kyseenalaista tai edes kommentoi Taava Koskisen seikkaperäistä
johdantoa nerouden käsitteistön historiaan. Ne ainoastaan korvaavat 1700-luvun saksalaisen
romantiikan uskomukset miehen luovasta kyvystä taiteen lähtökohtana 1900-luvun
ranskalaisen feminismin teorioilla naisesta sukupuolten ”symbolisen
järjestyksen” ja siten myös suurmiesten tekemän taiteen ”polttopisteenä”.
Romantiikan
havainto taiteen miehisyydestä oli ainakin tekijöiden kenttää katsoen
empiirinen, nykyisin tilanne on toinen. Silti suomalaistutkijat ovat haluttomia
luopumaan neropuheen alkuperäisistä panoksista, joihin sukupuolten
yhteiskunnallinen jännite kuuluu.
Muita
suuren ja nerokkaan taiteen kysymyksiä ovat taiteen rituaalisuus, joka osoittaa
taiteen juurien olevan nykypäivän sosiaalisia normeja syvemmällä,
marginaalisuus, joka kertoo taiteen olevan valtavirran syrjimää, esoteerisuus,
joka estää taidetta alistumasta hyödylle tai järjelle, sekä sakraalisuus, jonka
mukaan taide muistuttaa meitä näkymättömistä todellisuuksista.
Kirjallisuudentutkija
Pia Livia Hekanaho on tarvinnut tekstissään kaikki nämä vanhat peruselementit,
vaikka puheena on niinkin uusi ilmaisu kuin performanssi. Lisäksi esitysten
sisältönä ovat kotirouvan rutiinit kuvataiteilija Bobby Bakerin tulkitsemina,
minkä jo luulisi johtavan ajatukset pois estetiikan ylätyylistä ja museoiden
kirkollisesta mystiikasta.
Hekanahon
harharetken puolustukseksi voi ehkä sanoa, että hänen selityksistään muodostuu
juuri se tyhjiö, jota Bakerin projekteissa ei nimenomaan ole. Entä mitä niissä
on? Omasta nerokkuudestaan piittaamatonta, kompuroivaa, epäsiistiä, keskeneräistä
ja välitöntä modernia taidetta, jonka tutkija verhoaa kriitikko Gopnikin
ivailemilla ikivanhoilla salaisuuksilla ja viimeistellyillä koodeilla.
Käytännössä
tämä tarkoittaa, että myös arkkitehti Kati Blom voi kirjoittaa suuria ajatuksia
lasipalatsien ilmaisemasta ”edistysuskosta”, vaikka pienempi ajattelija
toteaisi lasi- ja teräsrakentamiseen tekniikan tosiaan edistyneen viime
vuosisadalla aivan uskomattomasti. ”Ikuisuudesta”, ”fasismista” tai
”illuusioista” pieni ajattelija ei todennäköisesti sanoisi mitään, vaan jättäisi
ne suosiolla Blomin edustaman säädyn pohdittaviksi.
Näin
taiteen vanha maailmanjärjestys jatkuu tieteenä, joka sitkeästi vastustaa
taiteen modernisoitumista, mutta samalla väittää puhuvansa sen muutoksesta –
yhä epävarmana taiteen kriteereistä ja yhtä epätietoisena omista
kriteereistään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti