Lukeva subjekti
1980-luku juurrutti kirjallisuudentutkimukseen puhetavan,
jossa ”teksti” ei tarkoittanut kirjailijan sanoja eikä ”merkitys” lukijan
näkemystä. Molemmat sekoittuivat osaksi jotakin suurempaa, tulkittavaa
tapahtumaa.
Tamperelaisen professori Mikko
Lehtosen kirjassa Merkitysten maailma
(1996) tapahtuminen nimetään lukemismuodostumaksi ja selitetään lukemistilanteessa
vaikuttaviksi kielellis-yhteisöllisiä mekanismeiksi. Mekanismit puolestaan
selitetään ytimettömiksi fragmenteiksi ja pakeneviksi prosesseiksi.
Oululainen
professori Kuisma Korhonen sanoo saman kirjansa otsikossa: Lukijoiden yhteisö (2011).
Molemmat
tarkoittavat, että lukeminen yhdistää ihmisiä. Ja että kirjallisuuden eettisyys
on sitä, että mahdollisia tulkintoja on monia.
Ero syntyy Lehtosen tavasta luetella
yksilössä itsessään vaikuttavia sosiaalisia identiteettejä, joiden
moninaisuuden läpi lukukokemus liukuu. Korhosella sisäisesti koettuja
yhteisöidentiteettejä ei ole. Lukemisen jatkumo perustuu lukijan yrityksille
kuvitella ajatuksia vaihtavia ulkoisia yhteisöjä. Ja lukijan mahdollisuudelle alistua toisen vaatimuksiin, mutta taiteen muotosääntöjen mukaan, jolloin
”taide” toimii kuin sadomasokistisen istunnon turvasana.
Lehtosen ratkaisu on narsistinen
ja terapeuttinen: minä en ehkä ole eikä minun koskaan tarvitse olla samaa
mieltä itseni kanssa.
Korhosen ratkaisu on sosiaalinen
ja käytännöllinen: minä en ehkä ole eikä minun koskaan tarvitse olla eri
mieltä itseni kanssa, sillä joku muu varmasti on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti