Sana vuoden vaihteeksi voisi olla älykäs, mutta sarkastinen
analyysi John Williamsin romaanista Stoner. Mutta paljon helpompaa on vain
sanoa, että yliarvostettu. Melkein yhtä helppoa on osallistua maahanmuuttoa
koskevaan nettikeskusteluun.
Yleensä riittää, että puntaroi rinnan väitettä ja
tarjolla olevia julkisia lähteitä. Yhtään palkitsevampaa se ei ole kuin
kokonaisen kirjan kuittaaminen yhdellä sanalla. Aihe on muuttunut
pahanmakuiseksi ja sitä paitsi hyödyttömäksi puuhasteluksi. Jos siis
kuvittelee, että tarkistettu tieto muuttaisi kenenkään MV-lehteä linkittävän
asenteita.
Seuraava kommentti on lainattu Jussi Halla-ahon, ps,
FB-sivulta, ja kuten tavallista, se on asian vierestä. Asia oli euro-edustajan
väite norjalaisten harvinaisesta tuurista, kun populistipuolueen ministeri oli
juuri ehtinyt esittää kiristyksiä maahanmuuttopolitiikkaan:
”Heillä ei ole perustuslakia, kansainvälisiä sopimuksia eikä
ihmisoikeusprofessoreita.”
No, jos keskustelua seuraa norjaksi eikä muinaisslaaviksi,
niin ”heillä” näyttää olevan nuo kaikki.
Lisäksi heillä toki on varaakin kiristyksiin, jos verrokkina
on vaikkapa Suomi. Toisin kuin netissä ilman näyttöä toistuva väite kuuluu,
turvapaikan hakeminen Suomesta ei ole erityisen helppoa, eivätkä hakijoille
myönnetyt etuudet ole poikkeuksellisen anteliaita. Kun toinen pohjoismaa Tanska
lupasi puolittaa vailla oleskelulupaa olevien turvapaikanhakijoiden
vastaanottorahan, se jäi yhä suuremmaksi kuin Suomessa. Eikä Tanska aio
jatkossa antaa turvapaikanhakijoille kantatanskalaista alhaisempaa
sosiaaliturvaa. Vasta maahan tulleen aikuisen turva ainoastaan alennetaan
samalla tasolle, jota voi saada yhä kotona asuva tai ammatillisen tutkinnon
suorittamaton tanskalainen nuori.
En pidä kouluttamattoman nuoren ja kielitaidottoman
ulkomaalaisen rinnastamista toisiinsa kohtuuttomana. Varsinkin kun
ulkomaalaisen tuki kasvaa pakollisen kotoutumiskoulutuksen edetessä. Ja kun
tuki ostovoimakorjattuna on kuitenkin hieman anteliaampi kuin kotimainen
työmarkkinatuki, jota meillä voivat saada niin nuoret kuin aikuisetkin – mikäli
peruspäivärahaan tai ansiosidonnaiseen oikeuttavat ehdot eivät täyty.
Mitä taas Norjaan tulee, niin ministerin lupaava kiristys
turvapaikanhakijoiden perheenyhdistämisiin voisi toteutua esimerkiksi Suomen
mallilla. Perheen kokoajana ei enää pidetä turvapaikan saajaa, vaan lähtömaassa
yhä olevaa lähiomaista. Hakemus perheen kokoamiseksi on lisäksi tehtävä
lähimmässä Suomen konsulaatissa, joka käytännössä sijaitsee jossain kaukana
lähtömaan naapurivaltiossa. Tai sen naapurissa.
Tuntuu äkkiseltään epäinhimilliseltä, varsinkin suurinta
hätää kärsivien osalta, joilla ei ole voimia tai resursseja lähteä edes
konsulia tapaamaan. Mutta onhan malli kieltämättä tehokas maahanmuuton hidaste.
Seuraava kommentti on paremmin trollaajana tunnetun Junes Lokan,
ja siis vähän yllättäen aivan asiallinen tyyliltään. Vain sisältö vaatii pientä
korjausta ja arviointia. Kommentissaan Lokka kirjoittaa yli 32000 hakijan joukosta,
”jotka kaikki voivat pian laittaa
perheenyhdistämishakemuksen vireille. Migrin mukaan jokainen laittaa niitä
keskimäärin 3”.
Edellinen luku pitää paikkansa, jälkimmäisestä en tiedä.
Mutta toisin kuin Lokka uskoo, se koskisi vain turvapaikan saaneita. Ei hakijoita.
Lokka moitti myös tietojani maahanmuuttoviraston eli migrin
päätöksentekolinjasta:
”Migrin mukaan
kolmasosa olisi saamassa myönteisen päätöksen, ei neljäsosa; eikä se ole mikään
pieni joukko. Migrin sivuilta voit katsoa perheenyhdistämishakemusten määrät,
eivätkä ne ole pienet. [--] Migrin vaatimat kirjalliset todisteet, jos
sellaisia vaaditaan, on helppo ostaa lähtömaassa.”
Aloitetaan migrin omilta sivuilta löytyvistä tilastoista.
Kun kerran niitä kehotettiin katsomaan.
Migrin marraskuuhun loppuun mennessä tekemistä n. 5800
turvapaikkapäätöksestä on ollut myönteisiä 1300. Tuo siis on se minun
mainitsemani neljännes. Lokan esittämään kolmannekseen päästään vain, jos
jätetään huomiotta Dublin-sopimuksen tai muun syyn vuoksi rauenneet
hakemukset. Mutta näin tuskin annettaisiin oikeaa kuvaa vallitsevasta todellisuudesta
(kuinka moni hakemus johtaa turvapaikan saamiseen).
Kaikista oleskelulupahakemuksista 6,5 % koski kv-suojellun henkilön perheenyhdistämistä. Eivätkä kaikki päätökset olleet näissäkään hakemuksissa myönteisiä. Jos perheenyhdistäminen koski kv-suojellun lasta, 10 % päätöksistä oli kielteisiä, jos taas puolisoa, kielteisiä päätöksiä oli jo puolet.
Usein esitetty ajatus, että kaikki Migrin vaatimat paperit voidaan väärentää, ei varmaan ole perusteeton. Mutta luvuista päätelleen väärennökset eivät ole kovin hyviä.
Lukujen perusteella on myös vaikea ymmärtää, etteikö tässä muka puhuttaisi aika ”pienestä joukosta”.
Kun siis turvapaikkahakemuksia on tullut tänä vuonna reilut 32 000, ja jos niistä pitkän käsittelyajan jälkeen hyväksytään tuo sama neljännes, niin se tarkoittaisi 8000 uutta ulkomaalaista asukasta Suomeen. Melkein saman verran ulkomaalaisia muutti viime vuonna Suomesta pois (n. 7000) ja muuttanee tänäkin vuonna, joten edes väestönkasvu ei ole tällä ”hallitsemattomalla pakolaisvirralla” vielä taattu.
Kaikista oleskelulupahakemuksista 6,5 % koski kv-suojellun henkilön perheenyhdistämistä. Eivätkä kaikki päätökset olleet näissäkään hakemuksissa myönteisiä. Jos perheenyhdistäminen koski kv-suojellun lasta, 10 % päätöksistä oli kielteisiä, jos taas puolisoa, kielteisiä päätöksiä oli jo puolet.
Usein esitetty ajatus, että kaikki Migrin vaatimat paperit voidaan väärentää, ei varmaan ole perusteeton. Mutta luvuista päätelleen väärennökset eivät ole kovin hyviä.
Lukujen perusteella on myös vaikea ymmärtää, etteikö tässä muka puhuttaisi aika ”pienestä joukosta”.
Kun siis turvapaikkahakemuksia on tullut tänä vuonna reilut 32 000, ja jos niistä pitkän käsittelyajan jälkeen hyväksytään tuo sama neljännes, niin se tarkoittaisi 8000 uutta ulkomaalaista asukasta Suomeen. Melkein saman verran ulkomaalaisia muutti viime vuonna Suomesta pois (n. 7000) ja muuttanee tänäkin vuonna, joten edes väestönkasvu ei ole tällä ”hallitsemattomalla pakolaisvirralla” vielä taattu.
Tuon kirjoittamattoman juttusi Stonerista haluisin lukea. Ajan myötä Stonerin vaikutus on laimentunut. Jotenkin sen loppupuoli ja päätös tuntuvat nyt pikkuisen likilaskuisilta, jotenkin ideaansa tukehtuvilta ja sävytömiltä... blogijutuunikin piti tehdä päivitys sen osalta.
VastaaPoistaKiitos taas yhdelle Anonyymille, joka sanan "turvapaikanhakija” kuulleessa tunsi vastustamatonta tarvetta lähettää minulle linkin Youtube –videoon, jossa ruotsalainen vloggaaja murehtii ”eläkeläisten olevan heikommassa asemassa kuin maahanmuuttajien, koska he eivät saa valtiolta ilmaisia iPhoneja”.
VastaaPoistaJa kun vloggaaja nyt niin mielensä pahoitti siitä, että Ruotsissa kaikki maahanmuuttajat saavat ilmaisen bussikortin mutta eläkeläiset eivät saa, niin kerrottakoon myös, että vuoden 2015 heinäkuussa Ruotsin maahanmuuttovirasto aloitti pieneen Kalmarin kuntaan rajoittuvan kokeilun, jossa turvapaikanhakijat saivat käyttää bussia ilmaiseksi. Ilmainen bussikortti Kalmarin eläkeläisillä on ollut jo entuudestaan, ja sama etu koskee eläkeläisiä yli puolessa Ruotsin kunnista.
Mitä taas Anonyymin kysymyksiin maahanmuuton vaikutuksista vastaanottajamaan taloiuteen tulee, niin näistä linkeistä voi aloittaa. Mieluummin kuin Youtuben vloggaajista. Muutoin pitäydyn vanhassa linjassa, että jos minä täällä kirjoitan omalla nimellä niin sama sääntö pätee muihinkin.
http://www.reforminstitutet.se/wp/wp-content/uploads/2014/03/Invandringenskonsekvenser140320.pdf
http://www.oecd.org/migration/OECD%20Migration%20Policy%20Debates%20Numero%202.pdf