Soitin eilen asiasta Turun yliopistolliseen keskussairaalaan.
Virkahenkilö kysyi, olenko ollut yhteydessä hoitoyksikkööni? Vastasin, etten
tiennyt minulla olevan sellaista. Virkahenkilö selitti tarkoittaneensa
terveyskeskuksen lääkäriä.
Tästä
ranskalaista lähdekirjallisuutta väärin tulkitseva suomalainen sosiologi tekee
sen johtopäätöksen, että vallan diskurssi artikuloi kansalaisen tai kuntalaisen
alamaisuuden (alaviite Michel Foucault). Itse päättelin, että hoitohenkilöstö suojelee
asemaansa jonkin kentän asiantuntijana, ja puhuu siksi käsittämättömiä
(alaviite Pierre Bourdieu).
Tarkoitus
ei siis ole, että kansalainen tai kuntalainen tuntee itsensä nöyräksi, vaan
että hän tuntee itsensä tyhmäksi. Tarkoitus on enimmäkseen hyvä, sillä minäkin
kuulun siihen kasvavaan kansanosaan, joka lähtee lääkärille valmis
internet-diagnoosi kielen päällä.
Huonommalta
tilanne näyttää, kun virkahenkilö ei selitä omia sanomisiaan, vaan kääntää
kysyjän sanat omalle kielelleen.
Pääkaupungin paikallislehti on seurannut pienempien koulujen
vai pitäisikö tuo olla koulutusyksiköiden lakkauttamista Vantaalla
(HS.26.9.2013).
Toimittaja
kysyi asiasta: ”Onko kyse siitä, että lakkautetaan toimivia kouluja ja kootaan
oppilaat suurkouluihin?
Virkahenkilö
vastasi asian vierestä: ”Ei ole suurkoulusuunnitelmaa. On kuitenkin etsitty
tontteja kahdelle suurelle koululle.”
Ero
ei tule määriteltävistä tosiseikoista, vaan toimittajan ja virkahenkilön
vastakkainasettelusta, vaikka järkevästi ajatellen ei ole mitään syytä, miksi
heidän tulisi olla toisiaan vastaan. Näin arkikielestä tulee diskurssi, joka
kuvaa huonosti todellisuutta, mutta aika hyvin sosiaalisten kenttien välisiä
jännitteitä ja muita suhteita.
Vantaan
virkahenkilön korvissa ”oppilaiden kokoaminen” saattoi kuulostaa byrokraattisen
pakkovallan metaforalta. Metaforan torjumiseksi virkahenkilö sanoi jotakin,
joka hänen korvissaan kuulosti metaforan sijaan kirjaimellisen kielen ilmaisemalta
totuudelta. Kahden suuren koulun suunnitteleminen ei ole sama asia kuin
suurkoulusuunnitelma.
Itse
en ole varma, onko kirjaimellista kieltä lainkaan olemassa (alaviite Roland
Barthes). Siitä olen varma, että ajatus kirjaimellisesta kielestä on
todellisuuden matemaattisen (filosofia) tai juridisen (byrokratia) kuvantamisen
metafora.
Toisinaan kirjaimellisen kielen
olemassaoloa ei edes erikseen ajatella. Sen sijaan ajatusta ohjaa jonkinlainen antiikin
ideaoppia tahattomasti mukaileva reaalifetisismi (alaviite Jean Baudrillard).
Määritän reaalifetisismin seuraavasti, ja jos vastaväitteitä
ilmenee, korjaan vastaväitteet, en määritelmää:
Pakonomainen usko, että oma
ajatus on oikea todellisessa todellisuudessa, ja että vastustavat ajatukset –
vaikka hyvin argumentoidut – eivät ole oikeita, vaan omaan ajatukseeni kohdistettuja
väärinkäsityksiä.
Ensimmäisen
vastalääkkeen reaalifetisismille sain fysiikan tunnilla, kun opettaja täsmensi,
ettei fysiikka voi tutkia lämpötilaa, koska se on pelkkä (kielellinen)
abstraktio. Fysiikka voi tutkia vain aineen lämpötiloja. Viimeisimmän
vastalääkkeen sain kokoomusnuorten periaateohjelmasta.
Miksei
mopolla saa ajaa kuutta kymppiä, kokoomusnuoret kysyivät? Kysymys on vaikea, ja
teini-iässä mekin pohdimme sitä lukuisissa keskusteluissa, joissa aina nolasin
itseni, koska en ymmärrä polttomoottorin teknologiaa. Toisaalta vastaus on
helppo. Jos mopolla saisi ajaa kuutta kymppiä, se olisi moottoripyörä.
Kokoomuslaiselle
reaalifetisistille vastaus ei kelpaa, sillä hänen on ehkä vaikea ymmärtää, että
mopo on keinotekoinen, juridinen käsite paperilla eikä metafyysisen arkkityypin
emanaatiota trendikkään punaisena Vespana. Helpommin hän ymmärtää, että
holhousyhteiskunta estää yksilöä ajamasta mopolla miten lystää vaikka oikeasti
se sallii, että moottoripyörällä saa ajaa normaalien tie- ja
katunopeusrajoitusten puitteissa.
Ei kokoomusnuorten tavassa käyttää sanaa ”mopo” silti ole
mitään erikoista. Se on jokseenkin sama tapa, jolla kaikki hallituspuolueet
käyttävät sanaa ”rakennemuutos”.
Kumpikaan
poliittinen diskurssi ei sinänsä kuva todellisuutta, jota politiikalla pyritään
muuttamaan, eikä oikeastaan edes aatetta, joka on muutoksen ohjelma. Ne ovat kentän
sisäänpääsyn määritelmiä. Tai kutsuhuutoja: jos olet ymmärtävinäsi sanan käytön
ja merkityksen samoin kuin me, kuulut meihin (alaviite Michel Maffesoli).
Sanan
käyttöön kutsuna tai suljetun ryhmän embleeminä kuuluu, että sanalla saa olla useita,
jopa ristiriitaisia merkityksiä, mutta silti ”me” pidämme kaikkia niitä
oikeina.
Tämäkin
esimerkki on toisen käden esimerkki kokoomusnuorten käymästä julkisesta
keskustelusta.
Henri
Heikkinen ja Antti Vesala antavat kirjassaan Elämää hyvinvointivaltiossa (2013) ahneudelle tämän määritelmän:
”Kun
ahneutta ei toteuteta väkivalloin, kyseessä on tärkein ihmiskuntaa eteenpäin
kuljettava voima.”
Ja
sitten tämän: ”Kun ahneus toteutuu väärin, kyseessä on tärkein planeettaamme
tuhoava voima.”
Kahta
lausetta voi tuskin kutsua argumentiksi ja vasta-argumentin ennakoinniksi
mahdollisten lukijoiden asemaan samastuen, mistä tapaa puhua retoriikan
luennoilla. Eikä ahneuden määritelmää näillä lauseilla kannata sekoittaa
moraalista, psykologiasta tai taloudesta käytyyn keskusteluun. Heikkisen ja
Vesalan kirjoituksessa oikea ja väärä jäävät näin laajojen kysymysten
ulkopuolelle, ja täsmentyvät ryhmävalintaan:
Ahneus
voi merkitä tilanteesta riippuen mitä tahansa, ja varmasti merkitseekin, kunhan
se on yhteisesti hyväksytty embleemi, jonka ympärille ryhmä kerääntyy (alaviite
Ayn Rand).
Vaikka parivaljakon hapuilema iskulause ”greed is good”
palautuu nykynäkökulmasta antikvaariseen objektivismi-oppiin, on se myös perin
nykyaikaista, staattisen tai politiikasta menetetyn vallanjaon poliittista
retoriikkaa.
Ensinnäkin
se ei pyri vaikuttamaan kuulijoihin, kuten perinteisempi agitaatio, vaan
tulemaan huomatuksi. Toiseksi se ei pyri erittelemään vallitsevaa todellisuutta,
vaan solmimaan sopimuksia todellisuutta koskevista kielivalinnoista.
Kolmanneksi se ei pyri lisäämään kuulijoidensa määrää, vaan seulomaan heidät. Kuntaministeri
Henna Virkkunen sanoi sen parhaiten vanhassa HS kuukausiliitteen haastattelussa.
Kokoomukseen ei vetänyt ideologia vaan ”samanhenkinen porukka”. Vakaumuksen
valinta on kuin valitsisi golf-klubin ja tennisseuran välillä.
Tästä jo kävi ehkä ilmi, etten
pidä mopoa ja ahneutta kovin kekseliäänä enkä fiksuna poliittisena
retoriikkana. Fiksu sen sijaan oli – anteeksi nyt vain – keskustan entinen
puoluesihteeri Pekka Perttula. Kannatusluvuissa putoavan päähallituspuolueen
kannattaa ottaa talteen ja opetella (”Kokoomusnuorten ohjelma ei syntynyt
tyhjästä”, HS 25.9.2013).
Perttula luonnollisesti syleilee
kokoomusnuorten ”avointa keskustelua oikeistolaisuudesta”, koska sitä on mediassa
ja somessa kavahdettu.
Suomessa on kannatusta
oikeistolaisille arvoille, vaikka se on vähän lymyten tehty vaihtoehto,
Perttula kirjoittaa. Oikeisto ja oikeistoradikalismi pelottavat, hän jatkaa, ja
varmaan siksi, että halusi heti alussa liittää ”oikeiston” ja ”radikalismin”
lukijan mielissä toisiinsa. Näppärää elettä seuraa toinen.
Olisi väärin olettaa, että oikeistolainen
vaihtoehto viihtyisi vain harvalukuisten, pienellä porukalla ohjelman kirjoittaneiden
kokoomusnuorten päissä, Perttula jatkaa. Entä mikä olisi ”oikea” olettama? Sitä
ei tarvitse sanoa, sillä Perttula ei ole esittämässä analyysiä vaan
istuttamassa siemeniä. Otollisen maaperän Perttula kastelee seuraavalla
amplifikaatiolla:
”Kokoomusnuoret tekivät
palveluksen poliittiselle keskustelulle. Oikeistolaisia arvoja ei vain puhuttu
julki, vaan myös muutettiin suorasanaisiksi poliittisiksi tavoitteiksi. Ohjelma
oli viesti. Se ei syntynyt tyhjästä, eikä uponnut tyhjään.”
Perttulan tekstin konteksti suomalaisessa puoluepolitiikassa
on se, ettei keskusta halua (vieläkään) olla oikeistolainen puolue vaan
konservatiivinen. Ja se, ettei kokoomus halua (enää) olla konservatiivinen
puolue vaan oikeistolainen.
Perttulan
tekstin preteksti on puolestaan se, että me olemme kaikki viime vuosina
kuulleet ja lukeneet varoituksia ajatuksista, jotka eivät ole pienen porukan,
vaan ”lymyten” uppoavat laajempiin kerroksiin. Ja että me kaikki olemme
kuulleet ja lukeneet kiitoksia, että nämä ajatukset tulevat esiin, jotta
näkisimme niiden kannatuksen laajuuden. Ja sen, etteivät tule tyhjästä eivätkä
uppoa tyhjiin.
Tosin
aikaisemmin nämä puheenvuorot ovat koskeneet yleensä rasismia ja sitä osaa
perussuomalaisista, joiden blogikirjoitukset poikivat säännöllisiä tutkintapyyntöjä.
Mielipidekirjoitus, joka
rakenteen ja sävyn valinnalla asettaa kokoomusnuoret samaan asemaan suhteessa
kokoomukseen, jossa Suomen Sisu on aikaisemmin ollut suhteessa
perussuomalaisiin, on taitavaa poliittista viestintää laajalle yleisölle. Arvelen
sen vetävän äänestäjiä keskustaa kohti, ei suodattavan heitä pois, kuten
kokoomusnuorten julkituloilla on ollut tapana. Ja ehkä tarkoituksena.
Tilanneanalyysinakin
valtiotieteen tohtori Perttula onnistuu sivuamaan tutkittua todellisuutta.
Otsikko päivän lehdestä: ”Kokoomus loitontuu valtavirrasta” HS 26.9.2013.
Lukaisepa analyysisi jatkoksi vielä tämä, niin saat hieman perspektiiviä kokoomusnuorten sanoman väitettyyn yksipuolisuuteen. Ehkei kaikessa kyse ole fetisismistä.
VastaaPoistahttp://www.savonsanomat.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/nuoret-maksumiehina/1673287