Eri sukupolvia
yhdistää tunne, että sen omat kokemukset ovat jotenkin olennaisesti erilaisia
kuin edellisten tai sitä seuraavien sukupolvien kokemukset.
Tunne on sikäli
perusteltu, että maailma muuttuu ja uusia asioita ilmaantuu muutaman
vuosikymmenen välein. Tai muutaman vuoden. Perusteeton tunne on sikäli, että
tuoreesta esimerkistä päätellen jokainen sukupolvi kokee uuden samalla tavoin.
Esimerkki on toimittaja Oskari Onnisen lauantaiessee ”Y-sukupolvenproosaa etsimässä" (HS 21.9.2013). Puhe on siis 80-luvulla syntyneistä.
Ensimmäiseksi
y-sukupolven prosaistiksi Onninen ehdottaa newyorkilaista Tao Linia, 30 v., jonka
nyt tiedän olevan ”alt.lit-kirjallisuuden suurin nimi”. Ja nyt tiedän senkin,
että ”alt.lit on sateenkaarinimitys uudelle kirjallisuudelle, jossa internet on
olennaisessa osassa sekä sisällössä että julkaisukanavana”.
Vertailun
vuoksi Onninen mainitsee tunnetun x-sukupolven kirjailijan, Brett Easton
Ellisin. Vertaus on hyvä vaikka Tao Linin uran tässä vaiheessa voi vielä olla
ennen aikaista sanoa, olisiko Tama Janowitz ollut parempi.
Jos et ole koskaan kuullut Tama
Janowitzista, tai olit jo ehtinyt unohtaa hänen huomiota herättäneen
novellikokoelmansa The Slaves of New York
(1986), tiedät mitä tarkoitan. Onninen puolestaan tarkoittaa, että Ellis kuvaa
tv-sukupolvea, jonka elämää leimaavat nihilismi, tuotemerkit ja menestyksekkään
työn etsiminen. Ja että Talo Lin kuvaa sukupolvea, jonka elämää leimaavat
ironia, internet ja merkityksellisen työn etsiminen.
Myöhemmin Onninen tarkoittaa myös
jotain muuta, mutta palataan siihen sitten.
Tao Linin kolmannessa romaanissa Taipei (2013) tekijän teemoja ovat edelleen internet-ajan
eksistentialismin, tylsyyden ja identiteetin tutkiminen, Onninen täsmentää:
”Henkinen ydin on kirjan ajankuva
– maailma, jota keski-ikäiset yrittävät harvoin edes ymmärtää sosiaalista
mediaa käsittelevissä kolumneissaan. Linin romaaneissa internet on luontaisesti
läsnä. Päähenkilöt kuvaavat MacBookien webkameroilla performanssivideoita ja
menevät elokuviin twiittailemaan keskenään.”
Suorituspaineita romaanin
henkilöhahmojen niskaan lastaavatkin työn lisäksi juuri sosiaaliset tilanteet:
”Sosiaalisen median aika on
mahdollistanut jatkuvan identiteettipelin ja supertietoisen persoonan
rakentamisen. Siksi myös Tao Linin kirjojen maailma vaikuttaa äärimmäisen
pinnalliselta.”
Onnisen mukaan hänen Tao Linilta
löytämänsä ”subjektiivisen sukupolvikokemuksen ydin” ei silti ole ”teeskentelyn
rakentama jää” vaan sen ”sulaminen”. Romaanin lemmenpari alkaa vihdoin puhua
jollekin – siis toisilleen – eikä vain jostakin.
Ajatus jonkin teeskennellyn sulamisesta jonkin aidon tai
välittömän tieltä ei todennäköisesti tee oikeutta Talo Linin romaanille. Mutta
se antaa tukea Onnisen edellä tekemälle vertaukselle.
Myös Ellis – jonka Tao Lin muuten
mainitsee yhdeksi suosikkikirjailijakseen – kirjoittaa sosiaalisesta teeskentelystä
ja kulisseista ja kaipaa yksilön kokemaa aitoutta ja välittömyyttä.
Onnisen
sijaan lainaan itseäni. Tämäkin kirjoitus julkaistiin Helsingin Sanomissa,
vuonna 1999:
Bret Easton Ellis on
kerännyt mainetta kulutuskulttuurin yhdenmukaistavien ja epäinhimillistävien
vaikutusten tallentajana.
Romaaneissaan
hän kuvaa amerikkalaista yläluokkaa eräänlaisten syvyydettömien metonymioiden
kautta: halujen, toiveiden, kärsimysten tai häpeän sijaan hän luetteloi rikkaan
väen merkkitavaroita, päihteitä ja mielimusiikkia.
Kyseessä
ei ole niinkään kirjallinen metodi kuin tuomio. Ellisin näkökulmasta hänen
henkilöidensä ongelma ei ole piittaamaton ja tuhoisa käytös, vaan epäaitous.
Ajatus kuulostaa räikeän vanhanaikaiselta,
mutta Ellis tähdentää sitä suorasukaisesti. Joskus kannattaa uskoa kirjailijaa
itseään, eikä ensimmäisenä mieleen juolahtavaa mannermaista filosofia, jonka
lennokas näkemys "mediavälitteisen merkkimaailman
merkityksettömyydestä" saa tyypillisen teininihilismin kuulostamaan taas
uskottavalta.
Glamorama tuokin mieleen Edith
Whartonin ja Booth Tarkingtonin klassisen realismin.
Heidän
tarkoituksenaan ei ollut vakuuttaa lukijalle, että kirjallisuus on totta, vaan
että New Yorkin hienoston todellisuus on näytelmää. Tai, kuten Ellisin tapauksessa,
että se on pintajulkkisten esittämää elokuvaa, jossa julmuus on helpointa
ohittaa erikoistehosteina ja läheisten tunneperäiset vaatimukset
käsikirjoituksen sanelemina kohtauksina.
Whartonin
ja Tarkingtonin historiallinen laajakulma tarkasteli sitä, mikä Wellandien ja
Ambersonien elämässä oli katoavaa. Ellisin kapea katse kiinnittää huomion
lähinnä siihen, mikä yläluokkien elämän abstraktilla tasolla näyttäisi olevan
pysyvää mutta samalla täysin kuvitteellista..
Whartonin Viattomuuden aikaa mukaillen: Miesmalli Victor Wardin
hengittämä muodin ilmapiiri on täynnä pienen pieniä seikkoja, joita pitää
noudattaa ja joita vaaditaan, ja joka aina tunkeutuu hänen olemukseensa huumeen
tavoin.
Nyt pitää olla hieman tarkkana.
Ensinnäkin
siksi, ettei Whartonin romaanin tragedia perustuu siihen, että rakastavaiset
eivät saa toisiaan. Eikä siihen, että rakkauden velvollisuudesta torjunut mies
elää valheessa. Tragedia perustuu siihen, että vain sukupolvessa – päähenkilön omien
lasten elämässä – velvollisuus ja sitä kannatellut sosiaalinen järjestelmä ovat
käytännössä kadonneet.
Toiseksi
pitää olla tarkkana siksi, ettei Ellisin romaanissa ole mitään tragediaa. Eikä
oikeastaan edes Onnisen tälle polvelle ominaiseksi kuvittelemaa nihilismiä. On vain
”tähdet” ja ”vuori”, kaksi ”meren” ohella kuluneinta ikuisuuden metaforaa.
Siteeraan
taas itseäni:
Muodin tavoiteltavuus
ei perustu estetiikkaan. Se perustuu perustuu maailmaan, josta kaikki
yhteiskunnalliset erot juontuvat. Siksi voisi luulla, että muoti tarjoaa
luonnolliset kehykset yhteiskuntasatiirille.
Toisaalta
muodin tarkoituksena ei ole herättää keskustelua vaan osoittaa ketkä henkilöt
ovat mainitsemisen arvoisia. Näin suljetun logiikan murtaminen vaatisi
Ellisiltä monipuolisempia keinoja ja suurempia älyllisiä riskejä.
Kun
maailma on tämmöinen, ei siitä tehty kirja voi olla kummoisempi, tarjottiin tosin
jo Ellisin esikoisromaanin selitykseksi. ”Ajanmukaisuudesta” tulee löysän
ajattelun kätevä veruke. Ellisin kyvyttömyys kirjoittaa tai lukijan haluttomuus
lukea etevämpää tekstiä esitetään kiistattomana todistuksena ”maailman tilasta”.
Jos
jatkuva kauneuden tavoittelu tapahtuu jonkin muun kustannuksella, kuten Victor
kysyi jo Glamoraman alussa, niin mitä se muu muka olisi?
Victor
ei tiedä, eikä todellisuusperiaatteen katoamisesta sokaistunut Ellis osaa sanoa
sen enempää. Siksi Glamorama päättyy tekijälleen ominaiseen romanttiseen
fantasiaan.
Sen
tarjoama mielikuva median ja kuluttamisen ulottumattomiin jäävästä olemassaolon
sirpaleesta on tietoisen banaali. Sen lienee tarkoitus heijastaa kirjailijan
käsitystä kahden viimeksi päättyneen vuosikymmenen kulttuurisesta
tyhjänpäiväisyydestä:
”Tähdet
ovat todellisia”, Victor söpöilee tyhjän hotellibaarin edustalla:
"Tulevaisuus on tuo vuori". Ambient-kirjallisuutta?
Ambient-kirjallisuutta on Onnisen kuvauksen mukaan
y-sukupolven alt.lit. vaikka hän käyttää siitä sellaisia nimityksiä kuin ”minimalistinen”
tai ”naivistinen” kirjoitustapa.
Tämä
x:n ja y:n samuus ei kai ole silti olennaista, olennaisempaa voisi olla sukupolvikokemuksen
(Ellis, Tao Lin) ja sukupolvikuvauksen eroavaisuus.
Myös Edith Whartonin klassikkoromaani on omakohtaisista aineksista
koottu romaani tekijän omasta ikäpolvesta. Mutta se on kirjoitettu
perspektiivistä, jossa ikäpolven elämää määrittäneet ainekset ovat haihtuneet
muutokseen. Ellisin romaanissa - ja Tao Linin romaanissa, siten kuin Onninen
sen kuvaa – selitystä etsitään sille, minkä menneisyyttä ei huomioida, minkä
muutosta ei vielä voi nähdä ja jota ei osata edes kuvitella – paitsi ehkä
jonkinlaisen ekokatastrofin kaltaisena, raamatullisen kaiken päättymisenä. Ja
siksi selitys on aina sama.
Itse
asiassa Onninekin tämän oivaltaa, ja hieman yllättäen hylkää esseensä alkuperäisen
teeman, joka oli y-sukupolven erityinen kokemus. Uusi teemaa on minkä tahansa
sukupolven kokemus silloin kun sukupolvi koostuu n. 20-vuotiaista.
Onninen
lainaa Mika Waltarin romaani Suuri
illusioni (1928), ja täsmentää että sen ja Taipein teemoissa on paljon samaa - teosten ikäerosta huolimatta:
”Meidän koko olemuksemme on
ainoastaan näyttelemistä, ainoastaan sitä, eikä mitään muuta. Alkaen minusta
itsestäni, joka yritän näytellä olevani kyynikko.”
Kaikkien sukupolvien etuoikeus, silloin
kun ne ovat parikymppisiä, on tietysti lukea huonoa kirjallisuutta. Ja kaikkien
sukupolvien etuoikeus, silloin kun ne ovat viisikymppisiä, on huomauttaa siitä.
Tarkoitan tässä tietysti Suurta
illusionia, en Taipeita. Sen
arvioinnin jätän tältä erää oman sukupolveni kirjailijalle Brett Eason
Ellisille, joka Twitter-tilillään kertoi seuraavaa:
“With Taipei Tao Lin becomes the most
interesting prose stylist of his generation, which doesn't mean that Taipei isn't a boring novel...
Omasta puolestani
tyydyn vain toteamaan, etten ole enkä voi olla eri mieltä toimittaja Oskari
Onnisen kanssa asioista, jotka on ilmaistu niin epätäsmällisesti, etteivät ne
herätä edes vastarintaa.
Jään silti odottamaan jostakin tulevaa näkemystä, joka kertoisi miten
ja miksi jollekin sukupolvelle ominaisen teknologian tulisi näkyä ja merkityksellistyä
jollekin sukupolvelle ominaisessa kirjallisuudessa.
Onnisen mainitsema televisio tuli jo ennen minua ja Ellisiä, meidän
aikakanamme tulivat c-kasetti ja Commodore-tietokone, mutta en silti osaa
sanoa, miksi romaani, jossa on c-kasetti ja Commodore-tietokone olisi minulle
jotenkin ”sisällöllisesti” puhuttelevampi kuin Augie Marchin kiemurat tai Taipumaton
tahto.
Ehkä en edes osaa etsiä sukupolvikokemuksia kirjallisuudesta kun niitä
joka tapauksessa tulee koko ajan musiikista. Se on entistä huonompaa.
Tätä kirjoittaessa YleX on ollut auki ja huomasin taas seuraavaa. Korvaan
tarttuvia melodialinjoja ei ole, paitsi jos räp-artisti lainaa sampleksi pätkän
kuolleen jazz-muusikon sooloa tai lauluosuudeksi Anita Hirvosen iskelmää. Ei
ole myöskään B- tai C-osaa, mutta kertsi korvataan siten, että A-osan loppu
soitetaan nopeammin tai lauletaan lujempaa (kaikki rock, erityisesti Apulanta).
Vaihtoehtoisesti A-osan taite ennen saman toistoa lauletaan falsetissa (kaikki
pop, varsinkin jos artisti on ollut kilpailija tai tuomari jossakin television
laulukilpailussa).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti