Matti Apunen,
elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja. Kolumnisti, joka nostaa esiin ongelman,
jota ei ole, ja esittää ehdotuksen, joka on jo toteutettu.
Vasemmisto ja vihreät käyttävät
”shoppailu”-sanaa aina, kun ”haluavat kieltää ihmisiltä valinnanvapauden ja
mielipiteen ilmaisun”, analysoi Matti Apunen tammikuussa pidettyä
koulutuspoliittista Educa-messutapahtumaa (”Sivistyksen Supermarketissa”, HS
27.1.2015, A 5).
Vihreillä
Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja Apunen näyttäisi tällä kertaa tarkoittavan
keskustan puheenjohtajaa Juha Sipilää. Sipilän mukaan ”koulushoppailu” eli muun
kuin lähikoulun valitseminen oman lapsen peruskouluksi on perusteltua vain jos
muualta löytyy sopivampi opetusohjelma. Esimerkiksi mieluisampi kieli tai
musiikkiluokka. Vasemmiston Paavo Arhinmäki oli tosin samaa mieltä.
Messu-keskusteluissa eniten esille
noussut teema oli lasten paras mahdollinen oppimistulos. Apusen painottamat
ideologisesti valveutuneiden vanhempien perustuslailliset oikeudet jäivät
vähemmälle huomiolle. Uhkakuvana nähtiin Ruotsin malli, jossa Pisa-keskiarvo
romahti, kun koulutetut perheet alkoivat sulloa omia lapsiaan samoihin
kouluihin.
Jos
kuitenkin otaksutaan, että kaikki haluavat hyvää kaikille, jokin todellinenkin
ristiriita nousee vihdoin esiin.
Messuilla
rkp:n edustaja arvioi, että vapaan kouluvalinnan suosiminen eriyttää koulujen
oppilasaineksen lisäksi myös asuinalueet. Apunen kiertelee asiaa, mutta
ilmeisesti näkee sen ikään kuin päinvastoin: ”Ne jotka voivat, shoppailevat
asuinpaikkansa.” Otaksun tämän tarkoittavan, että tiukkaa koulupiirijakoa voi
aina kiertää muuttamalla mieleisen koulun lähelle. Ja siihen koulutetulla keskiluokalla
on paremmin varaa kuin työttömillä, maahanmuuttajilla tai työttömillä
maahanmuuttajilla.
Entä
kumpi on oikeassa? Tavallaan molemmat. Ero syntyy lähinnä siitä, ettei koulushoppailun
suosiminen tai rajoittaminen ole riippumattomia yhteiskunnan muista ratkaisuista.
Siksi ongelmaa ei oikein pitäisi lähestyä Apusen tavoin, ideologinen arvo
tanassa. Paljon esimerkiksi riippuu siitä, vievätkö hyvät veronmaksajat
koulujen taloudellisia resursseja mukanaan muuttaessaan vaikkapa suurten keskusten
ympäryskuntaa vai pidetäänkö kaikista kouluista yhtä hyvää huolta. Pitäisi siis
ensin päättää, onko peruskoulu se aste, jossa eliitin palkitseminen aloitetaan,
vai onko pitääkö juuri nyt keskittää lisää oppimistuloksia tuottavia resursseja
sinne missä ollaan jäämässä jälkeen. Toistaiseksi jälkimmäinen vaihtoehto on maan
vallitseva periaate, ja käytäntöönkin sitä on joskus sovellettu - muun muassa
Turussa.
Omana ratkaisunaan koulujen
kehittämiseen Apunen ehdottaa, että opettajia ”voisi palkita” suorituksen
mukaan vuosittaisella bonusrahalla. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, Apunen
jatkaa, ”koska muissa kunnan hommissa ei ole vastaavaa järjestelyä”.
Huomion kääntäminen oppilasaineksesta
opettaja-ainekseen voi olla paikallaan, mutta todellisuudessa tulospalkkaus tai
bonus, virallisesti ”henkilökohtainen lisä”, tuli kuntien virka- ja
työehtosopimuksen (KVTES) osaksi jo vuonna 2004. Helsingissä opettajat saavat
omasta henkilökohtaisesta suorituksestaan bonuksina vuosittain noin 3 miljoonaa
euroa palkanlisää.
Hieman
yllättäen Apunen ei kuitenkaan maalaile bonuksen perusteeksi lasten
koulumenestystä, vaan talouspuheesta tutut ”säästöt”. Linjaus ei merkittävästi
poikkea vallitsevasta käytännössä. Tulospalkan perusteet vaihtelevat
kouluittain, mutta yhtenä esimerkkinä on julkisuudessa mainittu kierrätyksestä
huolehtiminen. Kun se toteutetaan oikein, koulun jätemaksut voivat eittämättä
laskea
Helsinkiä asia ei onneksi koske, koska täällä mikään koulu ei ole muita huonompi.
VastaaPoista