”Mutta jos ajatusta seuraa loppuun saakka…”
Kolumnistin argumentti tunnetaan retoriikassa nimellä ”liukuva
pinta”, ja sitä pidetään syystäkin huonona argumentointina. Samaa sanotaan
usein myös analogioiden eli vertausten käytöstä. Mistä ei voi puhua kuin
vertauksin, siitä on syytä vaieta.
Nyt Tommi vertaa uskonnollisen tunteen loukkaamista
petokseen, koska molemmat voivat toteutua ”juuri käyttämällä kieltä”. Jos
yksi poistetaan lakitekstistä, eikä toinenkin pitäisi poistaa? Kysymys on
kompakysymys, mutta samalla hyvä esimerkki liukuvaan pintaan usein liittyvästä kielikuvien
mielivallasta. Lakitekstissä voidaan toki säätää yhtä ja toista, mutta verbaalinen
akti ei yhdistä uskonnollisen tunteen loukkaamista petokseen sen enempää kuin
sama akti yhdistää petosta avioliiton solmimiseen. Sekin on teko, joka toteutuu
pelkin sanoin, mutta ymmärrettävistä syistä Tommin liukastama pinta ei yllä
vihkiseremoniaan asti. Siitähän huomasi argumentin hölmöyden heti.
Entä mikä sitten olisi oikea kysymys? Mistä mihin jonkun
kuulijan loukkaamaksi kokema kielellinen, kenties uskonnollisia arvoja sivuava
teko voi venyä ennen kuin Tommin ”kuulijan vastuu” alkaa kovasti näyttää
puhujan vastuulta?
Tommi viittaa Pariisin terrori-iskun herättämään
keskusteluun. Minustakin se on ollut monin paikoin omituista. Itse asiassa
keskustelussa on toistunut sävy, jonka nojalla moni Hesarin tänään haastattelema
juridiikan asiantuntija voitaisiin ilmiantaa jehovanfobiseksi
perustuslakifundamentalistiksi (HS Sunnuntai 25.1.2015, C 6-7).
Kysymyksessä on kuitenkin tunnollisesti tutkittu artikkeli
sanomalehdessä. Aivan samoin kuin satiirilehti Charlie Hebdon karikatyyrit
uskonnollisista opeista ja johtajista ovat karikatyyreja satiirilehdessä. Ne
eivät pitkälti kielellisestä ja/tai ristiriitoja herättävästä luonteestaan
huolimatta ole sama asia kuin huutaa ”Sieg Heil!” Birkenaun polttonuunien
äärellä tai Pariisissa murhattujen kosher-kaupan omistajien hautajaisissa.
Kaikki kolme esimerkkiä toki kuuluvat sananvapauden
kysymyksen piiriin. Mutta jos kolmatta esimerkkiä jossakin rajoitetaan
uskonrauhan tai yleisen järjestyksen nimissä, niin Tommin kuvittelemaa kielellisten
tekojen liukumaa ei silti ole syntynyt. On vain havaittu todellinen ero todellisen
kritiikin ja todellisen vihan välillä.
Tämän eron välittäminen kaikille niille Tommin mainitsemille
keskustelijoille, jotka uskoivat Pariisin tapahtumien vahvistaneen juuri heidän
ennakkokäsityksiään, ei tietenkään ole helppoa. Mutta siksi kai mm. Ranskassa
ja Suomessa voimassaolevaa lakia kansanryhmää kiihottamista vastaan pidetään
niin vaativana, erityistä koulutusta ja ammattitaitoa edellyttävänä
tulkintatyönä. Ja siksi kai Suomessakin on esimerkkejä eri oikeusasteiden
erilaisista ratkaisuista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti