Finlandia-palkinnon perustamisen jälkeen
kulttuuritoimitukset omaksuivat vähitellen käytännön, jossa kaikki kotimainen kirjallisuus
piti olla lehdessä arvosteluna mieluiten ehdokkaiden julkistamiseen mennessä,
ehdottomasti voittajan palkitsemiseen mennessä.
Loppuvuosi
on sitten kriitikon omaa aikaa, jonka nykyään omistan elokuvatallenteille,
ennen amerikkalaisille dekkareille. Ikään kuin vanhan perinteen herättämiseksi
aloin jo viime kesänä tilata postitse paikkoja lähinnä vanhoihin suosikkeihin
sekä hyllyyn paremmin istuvia kovakantisia tai muuten vain parempia painoksia
uusintaluettaviksi:
Elmore Leonard, Richard Stark,
John D. MacDonald ja George H. Higgins, uraansa yhä jatkavista lähinnä George
Pelecanos ja James Lee Burke. Stephen Hunter on vielä harkinnassa. Listasta
puuttuu Hammett, Chandler ja Cain siksi, että ne on jo aiemmin vaihdettu
alkukielisiin laatupainoksiin. Ross MacDonald siksi, että kokoelma on muutoin täysi.
Ja Michael Connelly lähinnä siksi, että olen mielestäni antanut kirjailijalle
jo riittävän monta mahdollisuutta.
Englantilaisille dekkarikirjallisuuden historia tarkoittaa ymmärtääkseni
Arthur Conan Doylea ja Agatha Christietä, joten dekkareista on totuttu puhumaan
omana lajinaan, ilman liiallista tärkeilyä.
Sen
sijaan amerikkalaisille se tarkoittaa Edgar Alla Poe’a ja Raymond Chandleria,
joten dekkarikirjailijoiltakin on tapana odottaa aitoja sanataiteellisia
mainetekoja.
Mahdollisina
Pitkien jäähyväisten (1953)
jälkeisinä mestariteoksina on pitkään mai nittu John D. MacDonaldin A Purble Place for Dying (1964), George
V. Higginsin The Friends of Eddie Coyle
(1973) ja mahdollisesti jokin Michael Connellyn tuleva teos.
Poikkeuksen
teki tehnyt kauhunikkari Stephen King joskus vuosikymmen sitten. Hänen mukaansa
odotus päättyi jo silloin, kun Connellyn The
Poet (1996) ilmestyi. Kirjan uudemman pokkaripainoksen esipuheessa King
ylistää ujostelematta sen monikerroksisuutta, rehevyyttä ja eleganssia.
Romaanin suomennos, Runoilija (2005), ei ollut suinkaan
ensimmäinen lukemani Connelly, mutta saattoi jäädä viimeiseksi. Kirjoitusjärjestyksessä
viimeinen oli muistaakseni City of Bones (2002).
Syynä ei ollut pettyminen eikä edes kyllästyminen vaan jonkinlainen
kyllääntyminen. Hyvän kirjoittajan kerta toisensa jälkeen herättämä lupaus jäi
kerta toisensa jälkeen täyttämättä.
Eivät Kingin kiitokset silti
aivan aiheettomia olleet.
Tarina
poliisien murhia itsemurhiksi lavastavasta ihmishirviöstä ja veljensä kuoleman
järkyttämästä rikosreportterista ei sinänsä uudista tai yritä uudistaa rikosviihteeseen
vakiintunutta mallia. Mutta se yrittää hyvin itsetietoisesti osoittaa, että
tämä malli tai hienommin sanottuna perinne sisältää jo oman, täyteläisen
maailmansa, jossa väkivallan nopea ja selkeä symbolikieli kattaa useimmat
psykologisen realismin vaivalloisemmin työstämät teemat.
Jack McEvoylla ei ole Connellyn
vakiosankarin Harry Boschin traumaattista sotataustaa, eikä siksi lajityypin
etsiville ominaista pimeää puolta, joten hänen suhteensa toimittajatyössä
nähtyyn verenvuodatukseen muistuttaa oikeastaan tavallisen yleisön asennetta –
se on sekoitus tirkistelyn halua ja avuttomuuden tunnetta.
Tämä inhimillinen mittakaava
kannattelee Runoilijaa pitkään.
Connelly onnistuu ainakin hetkeksi vakuuttavaan lukijan, että hänellä on jokin
murhaajan siteeraamia kauhuromanttisia runoja konkreettisempi käsitys
väkivallasta arjen nöyryytysten ja hierarkioiden alkulähteenä. Sitten juonen
rakennelma alkaa horjua yksityiskohtien joutavuuden alla.
Toteutumattomilla lupauksilla on
amerikkalaisessa kirjallisuushistoriassa kunniakkaat perinteet. John O’Haralta
toivottiin joka kerta uutta Tehtävää
Samarkandissa, mutta sen sijaan häneltä saatiin massiivinen ja
melodramaattinen A Rage to Live. Irvin
Shawlta odotettiin jatkoa Nuorille
leijonille, mutta hänen uransa
huipensi romaanin Rikas, rakas, jonka
tv-versio sai nopeasti jäljittelijöikseen Dallasin ja Dynastian.
Yhteistä O’Haralle, Shawlle ja
Connellylle on ainakin se, että he osasivat kirjoittaa paperille upeita
lauseita, mutta jättivät aivan liian usein huonot poistamatta.
Runoilija alkaa sanalla ”kuolema”, ja jatkuu toisella sivulla
”epäonnistumisella” ja ”surulla”, joten kyse on kirjallisuudesta, joka ottaa
itsensä hyvin vakavasti. Tämän vakavuuden punnitseminen niin, ettei se
vaikuttaisi syvällisyydestään huumaantuneen kirjailijan narsismilta, olisi
kuitenkin vaatinut hieman itsekriittisempää otetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti