Kesken jouluostosten
jouduin keskustelemaan gradua valmistelevan tuttavan kanssa ”feminismin
valta-asemasta yliopistomaailmassa”. Otaksun, että näin kummallinen huolenaihe
perustuu akateemiselle sivistyneistölle ominaiseen virhepäätelmään:
Nähdään, että jokin
sukupuolten keskinäiseen asemaan liittyvä ongelma tai mielipide herättää yhä närkästyneen
keskustelun, mutta ei ymmärretä, ettei todellisen vallan tarvitse puolustaa
etujaan sanomalehtien mielipidesivuilla tai facebookissa. Se vie agendansa läpi
julkisuudelta varjossa, sen enempää närkästymättä.
Itse asiassa en edes
tiedä, milloin olisin edellisen kerran kuullut sanan feminismi. Sen tiedän,
koska käytin sitä itse, sillä tarkistin juuri asian tietokoneen kansioista.
Kirja-arvostelu on kolmen vuoden takaa ja se tarkastelee tamperelaista
(huokaus) mediatutkimusta (syvä huokaus). Arvostelun julkaisi Turun Sanomat,
otsikkona oli ”Onko toimituksissa naisvalta mutta miesten säännöt?”
Myös arvostelun teemana ovat
sivistyneistölle ominaiset virhepäätelmät. Kuten taipumus tulkita tutkimusaineisto
nurinkurisesti, jos se ei muutoin mahdu alkuperäiseen, tinkimättömään tutkimushypoteesiin…
Iiris Ruoho &
Sinikka Torkkola: Journalismin sukupuoli. Vastapaino 2010, s. 223.
Juhannuksen alla Stefan Wallin (rkp) reagoi poikkeuksellisen
voimakkaasti Iltalehden juttuun,
jossa uusi pääministeri esiteltiin takapuolelta, vaikka vastaavassa tilanteessa
miespoliitikkoa olisi kuvattu enintään selkäpuolelta.
Lehden
päätoimittajan ja tasa-arvoministerin tulkinnat tästä nyanssierosta menivät
pahasti ristiin, eikä ihan itsestään selvää ole sekään, mitä edellisellä
viikolla ilmestynyt tutkimus nimeltä Journalismin
sukupuoli olisi asiasta sanonut, jos olisi ehtinyt keskusteluun mukaan.
Karkeasti
ottaen kyse oli taas klassisen feminismin ja post-feminismin ristiriidasta.
Edellisessä
tasa-arvoa edistävä ihanne on mahdollisimman sukupuolineutraali, jolloin
maininta ”missimittaisesta ministeristä” olisi kohdehenkilöään alentava.
Jälkimmäinen taas kyseenalaistaa ajatuksen, että kaikki naisellisuuteen
viittaava olisi automaattisesti vähäarvoisempaa.
Tampereella
mediatutkimusta tekevien Iiris Ruohon ja Sinikka Torkkolan kirjan aloittaa
laaja teoriaosuus, joka ei toki tyydy vain kahteen näkökulmaan, mutta löytää
kuitenkin lukuisia tarkastelutapoja yhdistävän seikan.
Sekä journalistin työssä että
lopputuotteessa miehen ja naisen fysiologiset erot ovat lopultakin sivuroolissa
ja yksittäisten ihmisten kannalta hämärän peitossa. Oleellisemmaksi muodostuu
sukupuolten performatiivinen ja rakenteellinen puoli.
Mitä piirteitä toimittajien
työyhteisöissä ja yhteiskunnassa yleensä pidetään niin toiselle sukupuolelle
leimallisina, että niitä tarkoituksellisesti korostetaan tai piilotetaan? Ja
mitkä ammatin sektorit ymmärretään miesten tai naisten maailmaan kuuluviksi
yksittäisten toimittajien omasta sukupuolesta riippumatta?
Journalistisen kulttuurin jyrkempiä sukupuolierotteluja tutkijapari
jäljittää toisinaan hyvinkin kaukaa. Kuten nyt vaikkapa latinan etymologiasta,
jossa ”julkinen” viittaa vahvasti maskuliiniseen asemaan.
Tuoreempia
esimerkkejä löytyy alan ammatillisista oppikirjoista. Vielä 70-luvulla ne neuvoivat
naisen syntyperäisten ominaisuuksien viittaavan muuhun kuin nyt vaikkapa
politiikan kovaan uutismaailmaan.
Nykyäänkin
sukupuoli koetaan toimituksissa niin merkittäväksi tekijäksi, että tutkijoiden
tekemissä haastatteluissa sen merkitys kiellettiin heti ensimmäiseksi.
Sukupuolella ei ole rekrytoinnissa ja ansiotasossa mitään väliä, ja niin
edelleen.
Auliisti
toimittajat sen sijaan myönsivät, että journalistisessa kulttuurissa on omat
sukupuolittuneet rakenteensa. Kuten toimitusten ulkopuolella, myös niiden
sisällä tietyt naisvaltaiset ammatilliset sektorit ovat miesvaltaisia huonommin
arvostettuja. Ja kuten toimitusten ulkopuolella, syyt eivät liity yksin
ennakkoluuloihin.
Urheilutoimittajalta
vaaditaan enemmän journalistin perustaitoja – kuten aikatauluissa ja faktoissa
pysymistä – kuin muotitoimittajalta, tutkijat muistuttavat.
Toimituksissa
on siis selvää rakenteellista epätasa-arvoa, joka lisäksi näkyy päällikkötason
naisten määrissä, vaikka alalla on jo käytännössä naisenemmistö.
Työmarkkinoiden tyypillinen selitys tähän on naisten oma valinta: vastuu
perheestä menee ammatillisen kunnianhimon ohi.
Ruoho
ja Torkkola nostavat kuitenkin sen rinnalle naistutkimuksen näkökulmat.
Ensinnäkin ajatus naisten omasta
halusta vetäytyä vastuullisista asemista perheen pariin toistaa asennemallia,
jossa naisen elämä selitetään aina yksilön biologiasta käsin kun taas mies
kuvataan suorittamassa jotain yhteiskunnallista velvollisuutta.
Toiseksi vaihtoehto, jossa
sukupuolineutraali ympäristö, jossa nainen tekee työssään samoja valintoja ja
etenee samoin kuin miehetkin, ei ole neutraali lainkaan. Pikemminkin se
”peittää näkyvistä johtajuuden ideaalimallien maskuliinisuuden”.
Molemmat ovat pohtimisen arvoisia
tulkintoja. Mutta samalla ne antavat tutkijalle niin suuren määrittelyvallan
suhteessa ”miehen” ja ”naisen” käsitteisiin, ettei mikään tutkimusaineisto voi
sinänsä osoittaa mitään totuutta oikeaksi tai vääräksi.
Samaan ongelmaan törmää usein, kun yhteiskuntatutkimuksen lähtökohta
on niin sanotusti ”konstruktivistinen”, kuten Ruoholla ja Torkkolalla.
Tavatonta ei ole sekään, että
itsessään kiinnostavat teorialähteet jäävät irralleen tutkimusmateriaalista.
Tai - kuten tässä tapauksessa - toistavat sitä niin, että tutkijoiden teoria
näyttää enemmän tutkittavan yhteisön maailmankuvan jatkeelta, eikä niinkään sen
analysointiin kelpaavalta välineeltä.
Jonkinlaista johtopäätöstä
lupaava loppukappale alkaa näin:
”Journalismin sukupuolilogiikka
rakentuu dikotomian varaan, jossa jako naisiin ja miehiin ymmärretään
luonnollisena itsestäänselvyytenä eikä kulttuurisesti tuotettuna jakona.”
Tämä kelpaa kyllä provosoivaksi
tutkimushypoteesiksi, mutta kirjassa tarjottu tutkimusaineisto ei sitä tue.
Päinvastoin.
Sekä Ruohon ja Torkkolan omat
haastattelut että muu, ulkopuolinen materiaali kertovat maailmasta, joissa ”mies”
ja ”nainen” ovat enemmän toimituksellisen organisaation ja markkinasektorin
metaforia kuin olettamia ihmisten yksilöllisistä tai biologisista
ominaisuuksista.
Sama koskee Iltalehden kohuttua keskiaukeamaa. Se on ongelma vain, jos me
kuvittelemme että poliittinen journalismi heijastaa yhteiskunta, vaikka
oikeasti se on vain sen osa.
Ulkonäkökeskeisyys ja muun
ihmissuhdeviihteen leviäminen yhteiskunnallisen päätöksenteon raportointiin voi
hieman muuttaa julkisuudesta riippuvaisten luokkien toimintatapoja, mutta se ei
auta mitenkään ymmärtämään tai ennustamaan, miten Kiviniemen muotovaliolla
istuva porvarihallitus tulee tällä vaalikaudella vaikuttamaan naisten – tai
miesten – edellytyksiin selvitä oman elämänsä sosiaalisista ja taloudellisista
haasteista.
Taisin itse käyttää sanaa viimeksi eilen.
VastaaPoistaJa varmasti tuli tarpeeseen. Mutta merkitseeko tietyn (peri)aatteellisen termin harvinaistuminen arkisessa puheenpareessa sitä, että aate on marginalisoitunut vai vakiintunut?
Poista(Hassua että Antiaikalaiseen äsken lähettämäni kommentti zizekjuttuun melkeinpä sopisi tähän sellaisenaan. Kuvittelin mitä Zizek sanoisi naisten kauneuden kehumisesta väärässä paikassa ja tulos oli sisällöltään jotakuinkin tämän Putelle lähettämäni kommentin kaltainen.)
VastaaPoistaKyllä feminismi on yhä ihan oikea termi mutta joskus kummallisiin, jopa vaarallisiin muotoihin asettuva. Minulle feminismi nousi mieleen aktiivisena ajattelun käynnistäjänä viimeksi, kun Mari Kiviniemeä kehuttiin muodokkaaksi väärässä paikassa. Ihmettelin... tai no, ihan kyllä ärsyynnyin, kun naiset ja heidän puolestaan kiukustuneet taas ihan vapaaehtoisesti asettivat itsensä orjan asemaan ja vaativat vihaisesti herralta itsensä vapauttamista ymmärtämättä, että herra voi vain alentua ja silloin alistaa taas enemmän, ei koskaan vapauttaa ja voimaistaa. Itse olisin naisena vaatinut lisää kauneuteni kehumista ja siten ihan itse yhdistänyt ruumiini väheksyttyyn henkeeni. Hämmentänyt herran omassa puheessaan vaatimalla enemmän samaa...
Eli naiset ja kaikki heidän puolestaaan närkästyvät: kun seuraavan kerran naista tunnutaan alistettavan kehumalla hänen kauneuttaan väärin ja väärässä paikassa, VAATIKAA SITÄ LISÄÄ!