Tiistaina
vietetty tasa-arvon päivä innosti suomalaisia niin, että kansalaisaloite
uudeksi avioliittolaiksi sai tarvitut allekirjoitukset. Saman päivän lehdessä
kirjailija Pirkko Saisio myös kertoi miten suhtautuminen homoseksuaalisuuteen
on muuttunut hänen elinaikanaan. Käsittääkseni paljon.
Muistitietoa
asiasta on julkaistu ennenkin, ja yksi hyvä dokumenttisarja. Mutta mitä jos mennään
muistia kauemmaksi? Silloin merkinnät jäävät niin olemattomiksi, että pitää
oikein kysyä: eikö agraari-Suomessa ollut homoseksuaaleja lainkaan?
Kun
Jan Löfström selvitti asiaa Suomen
Antropologin sivuilla (1/96), perinnearkistoista löytyvien lähteiden
niukkuus teki ongelmasta myös tutkimusmetodologisesti kiinnostavan.
Löfström
päätyi arvelemaan, ettei arkistoista ole suinkaan sensuroitu tai retusoitu
perinteen kerääjien arvomaailmaa loukkaavaa aineistoa, sillä esimerkiksi
insestiä tai eläimiin sekaantumista koskevia kaskuja ja tarinoita on runsaasti.
Samoin luokka-aseman tai vierasmaalaisuuden perusteella nöyryyttävää
karnevaalista anaalihuumoria – tavanomainen esimerkki on laukkuryssä, joka
huijaa tyhmän rengin ”takatuuppaukseen”.
Sen
sijaan homoseksuaalisuutta elämänmittaisena kokemuskena koskevia todistuksia
tuntuu puuttuvan. Ilmeisesti aiheelle ei materiaalin informantteina toimineen
maaseutuväestön näkökulmasta ole ollut nykyisillä merkityksillä kasattua
sosiaalista ja kulttuurista lokeroa.
Michel
Foucault'n tunnetun tokaisun mukaan homoseksuaalisuuden käsite keksittiin
1800-luvun porvariston parissa.
Ylemmät
säädyt ja kaupunkien sivistyneistö viljelivät sukupuolikäyttäytymistä
erottelevia ja leimaavia käsitteitä jo aikaisemmin, mutta Foucault'n väitteessä
lienee sikäli perää, että eritoten riippuvaranteisen, naisellisen ja
turmeltuneen hinttarin stereotyyppi on jäljitettävissä vuosisadan vaihteen
suuriin mediatapahtumiin - kuten Oscar Wilden
siveettömyysoikeudenkäyntiin.
Löfström
kuitenkin päätteli, ettei ”agraariyhteiskunnassa kaiketi ollut mitään laajalti
käytössä ollutta sanaa homoseksuaalisesti käyttäytyvälle miehelle”. Myös suomen
murteiden sana-arkistosta löytyvällä ”miehimyksellä” on tyypillisemmin
tarkoitettu esimerkiksi raskaissa miesten töissä puurtavaa naista tai ihmisten
kimppuun hyökkäilevaa orihevosta. Merkitys mieshomoseksuaali tuli miehimykselle
vähitellen, mutta ainakaan vielä 1930 -luvulla sen käyttö ei ollut yleistä.
Itse
asiassa homon, lesbon tai hinttarin variaatiot arkistuivat pääkaupunkikieleen vasta
1950-lukuun mennessä, ja levisivät sieltä koko maahan. Kokemuksia
sukupuoliroolien ylittämisestä tai ”samansukupuolisesta läheisyydestä” oli
aikaisemminkin, mutta agraariyhteiskunnassa ne sijoittuivat toisenlaisiin
kehyksiin, joissa myöskään kielteinen suhtautuminen ei ollut aivan niin ankaraa
kuin myöhemmässä porvarillisessa kulttuurissa.
Agraari-Suomessa
homoseksuaalisuuden teema kuului marginaaliin historiallisista ja sosiaalisista
syistä.
Järjestäytyminen
suvuittain ja taloittain kuvasti enemmän kollektiivista tuotantomuotoa ja
elinkeinorakennetta kuin ydinperheen ihannetta tai tasa-arvoaatteen myötä esiin
nostettua ”sukupuolten kaikinpuolista erilaisuutta”, Löfström arvioi.
Intiimielämä ei ollut itseisarvoista eikä naimaton väestö erottunut maaseudulla
samalla tavoin kuin anonyymissa ja irrallisemmassa kaupunkikulttuurissa.
Maaseudulla
sukupuolten arvojärjestys ei perustunut emotionaalisiin tai seksuaalisiin
rooleihin vaan vakiintuneeseen työnjakoon. Siten mieheys ja naiseus eivät
olleet sellaisia kaikenkattavia polariteetteja kuin porvariston ja keskiluokan
kulttuurissa, jossa hinttarin naismaisuus ja lesbon miesmäisyys nousivat
vähitellen todistamaan joustamattomien heteroroolien luontaista
vastakkaisuutta.
Kohtuudella
voi olettaa, että homoseksuaalisuutta koskeva käsitteistö ja asenneilmasto on
aina riippunut eniten siitä, miten sukupuolista enemmistöä edustavat miehet ja
naiset ovat tulkinneet tai kuvanneet omaa olemustaan ja järjestelleet
keskinäisiä suhteitaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti