Teesi numero 2: Ironia ei ole hauskaa. Se
on haudanvakavaa. Ironia perustuu aidosti koettuun vaihtoehtojen puutteeseen,
jossa vastakkain eivät ole totuus ja valhe vaan totuus ja epävarmuus.
Muoti, sellaisena kuin se vakiintui suurten muotitalojen ja julkkissuunnittelijoiden ympärille, saattaa itseriittoisuudessaan olla romanttisen ironian jäänne.
Muodin
tarkoituksena ei ole herättää keskustelua ”elämästä ja totuudesta” (Hegel) vaan
osoittaa ketkä henkilöt ovat mainitsemisen arvoisia. Muodin perusteellinen
tuntemus ei edellytä muuta kuin muodin historian tuntemista. Muoti ei itsessään
kommentoi mitään paitsi omaa kronologiaansa, toisin sanoen tyylien järjestystä
ja tiheyttä.
Samalla
muoti myös kumoaa eräät kulttuurista arvoa koskevat muodollisuudet, kuten
ironian sanakirjamääritelmä edellytti.
Muodin
ironia vetoaa taiteen käsitteelle ominaisiin kauneusarvoihin, symbolisiin merkityksiin
ja tasoeroihin, mutta siihen ei sisälly sivistykselle ominaista holhoavaa
moraalista voimaa. Muotiasusteisiin ei myöskään liity varsinaista sisältöä,
joka avautuisi tulkinnoille tai vaatisi vastakommentteja. Muoti ei edellytä
sanomaa, uskoa, persoonallisuutta, eikä siten vastuuta. Muoti perustuu
seurauksia vailla olevaan, jälkiä jättämättömään julkisuuteen.
Muodin
ironiasta jäävät puuttumaan ainoastaan kriittinen iva ja aito hauskuus. Muoti
on usein kevytmielistä, mutta sen kevytmielisyys on aina selkeää ja
epäanalyyttistä eli vakavaa.
Ylellinen
pukeutuminen liittyy alkeellisia viestejä suosivaan julkiseen
vuorovaikutukseen. Mutkikkaat sivumerkitykset, henkilökohtaiset vivahteet tai
ensivaikutelmaa kyseenalaistavat sanomat ovat siinä toissijaisia. Ja joskus
jopa haitallisia. Tulkinnanvaraista huumoria ei ylipäänsä suosita taloudellisia
riskejä käsittelevissä ympäristöissä, joilla on ainoina varaa muotiluomuksiin.
Tämä myös selittää, miksi vauraimpien muotitalojen kevytmielisyys ei ole
monimutkaista, ivallista saati sitten satiirista. Muotitoimittajien mukaan se
on aina ”välitöntä” ja ”rentoa”.
Korkeatasoisen
asun herättämä hymy tai mielihyvä ei ole huvittuneisuuden osoitus vaan
silmänisku: muiden kanssa jaettu sosiaalinen merkki, joka kertoo ennalta sovitun
elementin havaitsemisesta (”kepeä”, ”nautinnollinen”, ”hurmaava”, tms.). Muodin
ironian herättämä vaikutelma on yksinkertaisesti sen tunnistamista siksi mitä
se on.
Kyse
ei ole siitä, missä määrin muotiin olisi sopivaa tai mahdollista lisätä
huumoria - tai vähentää sitä. Ivallisuutta ja siten epäilyä vailla oleva
kevytmielisyys on itsetutkiskelun funktionalisoitunut muoto. Se ei pohdi omaa kokemusta
tai vaatteen ”sisältöä” vaan oikeaa vaikutelmaa.
Muodikkuuden
ratkaiseva maku eroaa tiedosta siinä, ettei sen kasaamiseen riitä vaivannäkö.
Makua joko on tai ei ole. Siksi muoti on myös näennäisesti demokraattista
(kenellä tahansa saattaa olla makua). Tässä on tietysti muodin ironian suurin
illuusio.
Viime
kädessä muodin tavoiteltavuus perustuu maailmaan, josta kaikki
yhteiskunnalliset erot juontuvat. Muodikkuus ja kauneus eivät ylitä niukkuutta
tai taloudellisten erojen synnyttämiä sosiaalisia kuiluja, kuten illuusio
väittää. Muoti ja kauneus ovat yltäkylläisyyden seurauksia ja siten tietyn
säädyn ominaisuuksia.
Siksi
muodin ironia, tai muotisuunnittelijan ”kevytmielinen ja leikkisä
tyylitietoisuus”, ei ole (eikä se voi olla) itseanalyyttistä, humoristista tai (ivallisuuden
tapaan) kriittistä. Se on omahyväistä, ilmeistä ja viime kädessä myös tyystin
häikäilemätöntä ja raadollista. Itse asiassa ivasävyisen ironian puute
merkitsee muodin ironialle ja muotiteollisuudelle suunnilleen samaa kuin
omantunnon puute säädyllisyydelle. Vasta se avaa loputtoman inhimillisen
kekseliäisyyden ja loputtomien vaihtoehtojen näkymät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti