Alfred Kordelinin säätiön myöntämä apuraha Suomen Sisun
jäsenelle ja uusnatsien seurassa viihtyneelle Timo Hännikäiselle on ollut pieni
uutinen ja jonkinlainen somekohu.
Tässä esimerkiksi Wilma Karikon blogi, jossa mm. vinoillaan
säätiön päätökselle rajoittaa nettikommentoinnin tyyliä tavalla, joka kenties
estää Hännikäiselle ominaisen ilmaisurekisterin autenttisen esiin nostamisen. No
ehkä sen "hevosenkyrvän" pitäisi kelvata Kordelinin säätiön sivulle
jos se kerran apurahataitelijan mielestä kelpasi Naisasialiitto Unionille. Mutta
toisaalta minäkin saattaisin tuntea houkutusta poistaa omalta FB-sivulta mikä
tahansa blogi tai muu kommentti, jossa vasemmistolaisuutta luonnehditaan
sanalla "positio".
Ja tässä Koko Hubaran FB-päivitys, joka pyrkii tarkastelemaan
säätiön päätöstä niiden ihmisten näkökulmasta, jotka enemmän tai vähemmän
kirjaimellisesti ovat Hännikäisen tekstien tähtäimessä. Nyt ”totuus” ja ”hyvä”
ovat valmiiksi Hubaran lainausmerkeissä, ja sananvapauden epiteetiksi on
valikoitunut ”niin sanottu”. Hankala arvioida, onko tämä esimerkki
"intellektuellien laiskasta ajattelusta ja tiedostavan nuorison
omahyväisestä paasauksesta", jota Hännikäinen kuvaili kriitikko Jukka Koskelaisen
mukaan ihan pätevästi kirjassaan Ihmisen viheliäisyydestä; vai samaa
umpimähkäistä humanistien huitomista, jota Hännikäisen esseissä on yllin
kyllin. Ja vaikka jonkun mielestä voisi olla mielenkiintoista pohtia, miten
Hännikäisen ja Hubaran teksteissä toistuva velvollisuus identifioitumiseen
yhtenä kansallisuutena tai sen toisen lopulta kohtaavat Joseph de Maistren
synkissä ajatuksissa, niin en todennäköisesti olisi tarjoamassa apurahaa
kummallekaan.
Henkilönä, joka kaikesta huolimatta oli myöntämässä apurahaa
stalinisti Matti Rossin ansiokkaiden Shakespeare-käännösten rahoittamiseksi,
minun ei ehkä pitäisi ottaa kantaa tähänkään. Ja enkä ota, lukuun ottamatta
vanhaa esseetä, josta käynee ilmi oma arvioni Timo Hännikäisen arvomaailmasta
ja hänen kirjallisesta tai muusta kyvystään analysoida tai ilmaista sitä.
Kuinka fasistista on ”ekofasismi”?
Maaliskuussa 1995 Oklahoma Cityn virastotalon edessä räjähti
autopommi. 196 ihmistä kuoli, joukossa 19 päiväkotilasta. Jäljet johtivat
Montanan puolisotilaallisten militia-järjestöjen pariin.
Rikosta
seuranneen mediakohun huomasi myös toinen amerikkalaisia vainonnut kotikutoinen
terroristi, josta lehdistö käytti nimeä ”Unabomber”. Melkein 18 vuotta jatkunut
kirjepommikampanja oli tappanut kolme ja haavoittanut kymmeniä. Uhrit olivat
mielivaltaisesti valittuja ”teknis-teollisen järjestelmän” edustajia, kuten
Unabomber itse perusteli, joukossa pari lentoyhtiön virkailijaa, Yalen
yliopiston tietotekniikan professori ja viimeisenä metsänhoitoyhdistyksen
puheenjohtaja.
Syrjäytyminen
FBI:n etsityimmän rikollisen paikalta näytti vaivaavan Unabomberia niin, että
aluksi alkoi lähettää henkiin jääneille uhreilleen ilkkuvia kirjeitä, joissa
hän korosti heidän typeryyttään ja haavoittuvuuttaan. Sitten hän lupasi lopettaa
iskunsa, mikäli Washington Post ja New York Times julkaisevat hänen
34 000 sanaa pitkän manifestinsa.
Uusia
johtolankoja etsivien viranomaisten toiveesta niin myös tehtiin.
Pari
päivää myöhemmin sosiaalityöntekijä nimeltä David Kaczynski ilmoitti
poliisille, että manifesti muistutti kovasti hänen veljensä vintiltä löytyneitä
muistiinpanoja. Ted Kaczynski oli keski-ikäinen, akateemisesti koulutettu,
yhteiskuntaan ja ihmisiin katkeroitunut työtön erakko, mikä vastasi tarkoin FBI:n
asiantuntijoiden tekemää psykologista profilointia.
Kun
turkulainen Savukeidas päätti jostain kustantaa manifestin kirjana, oli ainakin
nimi juhlava: Teollinen yhteiskunta ja
sen tulevaisuus (2006). Nuori runoilija Timo Hännikäinen lupaa suomennoksensa
esipuheessa matemaattisen tarkkaa analyyttisia ja totunnaisia käsityksiä
ravistavia ajatuksia. Kaczynski ei lupausta pidä, vaan tarjoaa tilalle harhaluuloja,
omahyväisyyttä ja väkivaltaviihdettä.
Valistuneemmassa
lukijassa Kaczynskin manifesti herättääkin lähinnä kolme kysymystä:
Miten
fasistista on ”ekofasismi”, miten hullu on ”hullu pommimies” ja mitä haittaa
väkivaltaa puolustavien manifestien julkaisemisesta voi olla? Kaksi ensimmäistä
edellyttävät laajempaa käsittelyä, kolmanteen voi vastata lyhyesti.
Jotkut ihmiset ovat valitettavan
herkkiä ulkopuolisille vaikutteille, kuten esimerkiksi metsäteollisuuden
tarjoamille ilmaisille lounaille. Tähän mennessä kirjailija ja euroedustaja Lasse
Lehtisen on sanottu levittäneen ympäristönsuojelusta monenlaista väärää tietoa.
Mutta mitä sitten sanotaan, jos ikävä tieto on oikeaa, ja Lehtisellekin
paljastuu, että ”radikaaliekologisen sukupolven” (sananvalinta Hännisen) uusi
sankari on mielenterveysongelmainen, 70-vuotias neitsyt, joka kammoaa toisten
ihmisten kosketusta niin, että mainitsee jalkakäytävien ruuhkat hyvänä syynä
aloittaa aseellinen vallankumous?
I
Se, että tämäkin terroristipidätys tehtiin Montanan osavaltiossa,
oli ainakin osittain sattumaa. Kaczynskin veljekset ostivat syrjäisen
metsätonttinsa pari vuotta ennen Oklahoman pommi-iskusta tuomitun Timothy
McVeighn syntymää ja kauan ennen kuin paikallisen äärioikeiston aatteet
nousivat otsikoihin.
Paikallinen
ilmanpiiri ei silti jäänyt Ted Kaczynskilta huomaamatta.
Manifestissaan hän viittaa
amerikkalaisiin ”natseihin ja puolisotilaallisiin järjestöihin” kahdesti. Ensin
luetelleessaan ”teknofiilejä” ja ”vasemmistoa” vastustavat kapinalliset, toisen
kerran etsiessään teollisen yhteiskunnan kaatamiseen kykenevää etujoukkoa.
Siihen eivät luontoaktivistien
puuhailut riitä. Ne edustavat vain säätelytoimia, jotka joustava ”demokratia”
(lainausmerkit Kaczinskyn) omaksuu liiankin helposti. Kaczynskille kelpaa vain
liikakansoituksen ja valtiovallan hävittävä sotatila.
Tässä mielessä Hännikäinen on esipuheessaan
väärillä jäljillä, kun hän yhdistää manifestin ”radikaaliekologiaan”.
Kaczynskin käsitys elämästä tai luonnosta on paljon hämärämpi ja hahmottomampi
kuin useimmilla lajien alue-ekologisesta monimuotoisuuden huolestuneilla
aktivisteilla. Pikemminkin se palautuu hyvin amerikkalaiseen käsitykseen
metafyysisestä ”vapaudesta”, joka toteutuu ihmisten mielissä spontaanisti ja
luonnollisesti, kunhan jokin vieras vaikutusvalta on raivattu pois.
Siksi Kaczynkin vapaus kuulostaakin
enemmän fundamentalistisen uskon taivasosuudelta kuin poliittisen ideologin
ohjelmalta – se on mitä tahansa, mitä juuri nyt ei ole.
Oikeilla
jäljillä Hännikäinen on verratessaan Kaczynskia Pentti Linkolaan. Puolisen
vuotta ennen kuin manifestin suomennos ilmestyi, Linkola herätti ansaittua
huomiota antamalla Tampereen yliopiston Aikalainen-lehdelle
seuraavan lausunnon: ”Mitkä tahansa diktatuurit ovat demokratioita parempia.
Suurelta osin kansallissosialismi oli erittäin hieno filosofia.”
Tero
Vadénin toimittamassa kirjoituskokoelmassa Linkolan
ajamana (2008) onkin sittemmin todisteltu, ettei Linkola ole ollenkaan
ympäristöajattelija, vaan ideologi ja äärioikeistolainen nihilisti, joka
ihannoi agraarista fasismia. Perustelut Linkolalta puuttuvat, Tapani Kilpelä
jatkaa arviotaan, mutta hölynpöly saa tilaa, koska konservatiivinen media pitää
demokratian vastaisuutta kansalaisrohkeutena: ”Mitä uusliberalistisemmaksi
yhteiskunta muuttuu, sitä salonkikelpoisempi Linkolasta tulee.”
Ville
Lähde on samassa kirjassa jokseenkin samaa mieltä, vaikka hänelle Linkolan
mediakelpoisuus onkin merkki siitä, että äärimmäisyys tekee luontotuhojen
päivittelystä vaivattomampaa. Kun maailmanloppu tulee joka tapauksessa, mitään
ei ole pakko tehdä. Samalla Linkolasta on tietysti myös tullut lyömäase niitä
vastaan, jotka haluavat toimia luonnon hyväksi järkevin perustein, Lähde murehtii.
Kovin
pitkälle tätä vertausta ei silti pidä viedä. Samasta ideologiasta on syntynyt
kaksi ainakin ulkoisesti erilaista arkea.
Ensinnäkin
Linkolan ja Kaczynskin välillä ei ole Hännikäisen kuvittelemaa ”perinteisille
elinkeinoille perustuvan elämäntavan” yhteyttä. Linkola elää metsästyksellä,
kalastuksella, kirjoituspalkkioilla ja Kela-korvauksilla, Kaczynski eli
kaupasta ostetuilla säilykkeillä. Linkolalla on rakentamiseen tarvittavat
kädentaidot, Kaczynskin pommeista huomattiin ensimmäiseksi, etteivät suorat
kulmat ja liitokset onnistuneet niiden tekijältä lainkaan. Linkola osaa tarpeen
vaatiessa purkaa ja koota pienen kalastusveneen polttomoottorin, Kaczynski
yksinkertaisesti jätti autonsa metsätien poskeen, kun siitä rikkoutui
parinkympin hintainen osa.
Toiseksi
amerikkalaisen uusnatsismin juuria ei kannata hakea kaukaa Euroopasta, jonne
Linkola haaveellisesti tähyää. Sitä ruokkii kotikutoinen ja Kaczynskin
manifestissa seikkaperäisesti selostettu fantasia, jossa Amerikan poliittinen
kenttä on kokonaan myyttisen ”vasemmiston” miehittämä.
”Vasemmisto
on totalitaarinen voima”, Kaczynski kirjoittaa: ”Missä vasemmistolaisuus sitten
onkin vallassa, sillä on tapana tunkeutua jokaiseen yksityiseen nurkkaan ja
pakottaa kaikki ajattelemaan vasemmistolaisesti.” Totalitarismin vastavoima on
luonto ja ihmisluonto. Vasta teknologian tuhoaminen varmistaa niiden
autonomian, Kaczynski arvioi, sillä ilman kehittyneitä koneita ja
kommunikaatioyhteyksiä hallitusten tai muiden laajojen organisaatioiden
vaikutus ei voi ulottua talonpojan kodin kynnykselle tai metsästäjän reviiriin.
”Vasemmiston” ylivaltaa ei myöskään
luonnehdi mikään julkilausuttu, näennäinen tavoite, vaan rajaton vallantunto,
joka saa sen esittämään aina uusia vaatimuksia, mikäli entisiin on jo taivuttu.
Eikä ”vasemmiston” perimmäinen virhe ole jonkin oikeudenmukaisemman politiikan
kieltäminen vaan tieteellisesti ja rationaalisesti todistetun ihmisluonnon
tukahduttaminen.
Tämä ilmenee esimerkiksi ns.
”poliittisena korrektiutena”, joka ajaa naisten, homojen ja etnisten
vähemmistöjen oikeuksia, vaikka Kaczynskin mukaan ”uhreihin samastuminen”
nakertaa elinkelpoisen ihmiskunnan itseluottamusta ja antaa väärän kuvan
ihmisryhmien synnynnäisistä geneettisistä eroista. ”Me emme sano, että mustat
ovat alempia”, kuninkaiden ja kylähullujen monikkomuotoa käyttävä Unabomber
saivartelee, mikä yleensä tarkoittaa, että mieli tekisi. Kaczynskin näkemykset
naisista ja homoista sisältävät vähemmän kiertoilmauksia, ja hän on muutenkin
aulis selittämään, mitkä ovat ”normaaliuden” rajat.
”Vasemmiston” otaksutun
irrationaalisuuden vuoksi Kaczynski on myös taipuvainen ajattelemaan, ettei
kyse ole poliittisesta aatteesta vaan luonneviasta. Lisäksi ”vasemmiston” depressiivisyys
ja tappiomieliala ovat jo levinneet koko yhteiskunnan ongelmaksi. Kaczynskin
mukaan vasemmistolainen vastustaa kilpailun käsitettä, koska tuntee itsensä
häviäjäksi, eikä koskaan puhu optimismista tai aloitteellisuudesta, koska hän
on pohjimmiltaan pessimisti eikä osaa itse ratkaista omia ongelmiaan.
Itse asiassa ”vasemmistolaisilla
on tapana vihata kaikkea, mikä näyttää voimakkaalta, hyvältä ja onnistuneelta”,
Kaczynski selittää, joten siksi ”he vihaavat Amerikkaa ja länsimaista
sivilisaatiota”.
Looginen askel länsimaisen
teknologian hävittämisestä länsimaisen sivilisaation hyvyyteen ja
onnistuneisuuteen voi tuntua pitkältä, ehkä jopa vähän hullulta, mutta
Kaczynskista ensimmäisen vakavaksi tarkoitetun tutkimuksen julkaissut Alston
Chase ei usko, että kyse olisi vain kielellisistä sekaannuksista tai hourupään
yksityisajattelusta. Näin suuri tyhmyys edellyttää päinvastoin huolellista
opettelua, mielellään jossakin Englannin tai Amerikan arvostetuimmista
yliopistoista.
II
Osa Chasen kirjasta Harvard
and the Unabomber (2003) kertoo Kaczynskin työväenluokkaisesta taustasta ja
sosiaaliseen nousun paineista, loppu ivailee Harvardin yleissivistävää opetusohjelmaa,
johon myös nuori matemaatikko Ted joutui pääaineensa ohella perehtymään.
1950-luvun humanistinen opetus
edusti ”epätoivon kulttuuria”, joka ei kertonut tieteen ja teknologian
edistyksestä vaan niiden turmiollisuudesta, Chase messuaa. Dostojevskin,
Freudin ja Nietzschen sanomaksi tulkittiin se, että ihmisjärki on nujertunut,
perinteiset moraaliarvot ovat vailla rationaalista perustaa eikä elämällä ole
tarkoitusta. Tuimin epäily koskee Kaczynskiin otaksutusti istutettua tekopyhyyttä.
Vapaasti tulkittuna Chase syyttää aikakauden älymystöä siitä, että se piti
maailmansodan kauhuista kumpuavaa syyllisyyden tunnetta merkkinä omasta
moraalisesta etevyydestä, mutta siirsi samalla kaiken todellisen vastuun
jollekin vieraalle, salamyhkäisesti organisoidulle taholle – kuten tieteelle ja
teknologialle.
Tämä ei ehkä anna kovin reilua
kuvaa Harvardin maineikkaasta tiedekunnasta, mutta analyysina Kaczynskin
retoriikan sisäisistä ristiriidoista se on sattuva: manifestin määrittelemä
”vasemmisto” on harhakuvana, johon ihmisarka ja lyhytjännitteinen Kaczynski heijasti
omat ongelmansa, ja viranomaisia naruttava ekologinen sissi ”Unabomber” on
kuvitteellinen identiteetti, jolla ongelmia ei ole.
Näin asian laita ehkä onkin, mutta se ei vielä
tarkoita, että Kaczynskin ajatukset olisivat erityisen hulluja, vaan että ne
ovat oikeastaan aika latteita. Tekstinä manifesti on ”klisee”, Chase arvioi –
tyypillistä kellokorttiin ja mikroaaltouunin käyttöohjeisiin turhautuneen kansalaisen
narinaa. Vasta murhien myötä se saa lisämerkityksen, jonka Chase yhdistää
fasismista ja stalinismista hurmaantuneen älymystön moraaliseen rappioon.
Valitettavasti Chasella ei ole juuri
muuta konkreettista näyttöä kuin 17-vuotiaan Kaczynskin ainekirjoitus, joka päättyy
seuraavaan tiivistelmään: “Minun filosofiani tärkeimmät osat ovat kilpailun ja
taistelun haluttavuus. Moraalia tai objektiivisia arvoja ei ole. Keskeistä on
riippumattomuus.“
Tästä
on vielä vaikea päätellä, edustaako se Nietzschen nihilismiä, Tapani
Kilpeläisen paheksumaa uusliberalismia vai nuoren tomppelin rehvastelua. Neljäs
vaihtoehto on joukkomurhaajan sielunelämä. Myös jokelalainen Pekka-Eric Auvinen
tähdensi nettikirjoittelussaan inhimillisen moraalin keinotekoisuutta,
ryhmäkunnista ja hallituksista vapaata eksistenssiä, kuolemaa ja taistelua.
Darvinistisessa elämänkilpailussa kaikkia ei tulisi säästää, ”älykkäiden, itsetietoisten ja vahvamielisten yksilöiden
tulisi elää kun taas heikkojen, tyhmien, jälkeenjääneiden, heikkomielisten
tulisi kuolla”.
Ihmiskunnan valikoitu
harventaminen ja henkisesti kehittyneemmän eliitin johtajuus ovat suoria
lainoja Hitlerin Mein Kampfista, jota
Auvinen opiskeli yksityisesti, ja Pentti Linkolalta, jota pojan lisäksi ihaili
myös äiti. Näkyvimmin nuoreen mieheen iskivät tuoreet kirjoitukset, joissa
Linkolan puhe entisestään kärjistyi.
Elonkehä-lehdessä kalastaja kiitteli New Yorkin terrori-iskun
tekijöitä heti tuoreeltaan (”se luoti tiesi paikkansa”) ja ilmaisi tukensa myös
Unabomberille. Ainoa valituksen aihe oli se, että ”vaikka ihmisten massakuolemat ovat väestöräjähdystä vasten aina
myönteisiä, muutama tuhat henkeä on hyttysen inahdus”. Hiidenkivessä Linkola kantoi puolestaan
huolta kulttuurin turmeltumisesta. Syy oli ”roskaväen” ja ”paarialuokan”,
ratkaisu yhteiskunnallisen eliitin käsitteen elvyttäminen. ”Olen kehittynyt askeleen ylemmäksi”, vastasi tilaukseen
Auvinen, ”verrattuna teihin jälkeenjääneisiin massoihin, olen todellisesti
jumalankaltainen”. Hyttysen inahdus jäi tuhansien sijasta yhdeksään
ihmishenkeen.
Nuoren
Auvisen kirjalliset harrastukset siis tunnetaan tarkoin, mutta Kaczynski ei
alaviitteitä harrastanut, eikä edes FBI:lla ole täsmällistä tietoa siitä, mitä
”kuumeiseksi lukijaksi” mainittu Kaczynski oikeasti luki tai ymmärsi
lukemastaan. Siksi Kaczynskin tekstiä onkin luontevinta tulkita ilman sille
väkinäisesti ehdotettuja akateemisia lähteitä, ja ymmärtää se osaksi samoja Montanan
sydänmaiden uskomuksia, joiden keskellä se on tuotettu.
III
Kaczynskin ja Amerikan aseistetun marginaalioikeiston
jaetussa fantasiassa vastus on aina totaalinen, joten vastarinnan on
vetäydyttävä vuorille, ja vastakkain on pienen etujoukon totuus ja ”vasemmiston”
kollektiivinen valhe, joten normaalia poliittista neuvotteluvaraa ei ole. On
vain väistämätön kamppailu, jonka runoilija Hännikäinen ennustaa esipuheessaan
kuin aito aatteen mies:
”Tällaisissa
olosuhteissa on luultavaa, että osa kriitikoista radikalisoituu ja lähtee
poliittisen väkivallan tielle.”
Toisinaan myös Kaczynski itse
kuulostaa aivan menneen maailman linkolalaiselta kansallissosialistisilta.
Manifestissaan hän sanoo
perinnöllisten sairauksien lääkitsemisen johtavan ihmiskunnan ”geneettiseen
huonontumiseen”, tuomitsee kurjuutta ja epätoivoa ”orgiastisesti” kuvaavan
rappiotaiteen ja ehdottaa rodunjalostusohjelmaa, jossa keskenään pariutuvat
kapinalliset levittäisivät oikeaa aatetta myös verenperintönsä kautta.
Kaczynskin
ja amerikkalaisen marginaalioikeiston todellisen yhtäläisyys liittyy kuitenkin
kahteen hieman omintakeisempaan ilmiöön. Toinen on Hännikäisen visioima
viimeinen taistelu, toinen on moderni kansanbiologia.
Viimeinen
taistelu on utopia vanhan sivilisaation tuhoamisesta, ei uuden alkamisesta,
eikä manifestinkaan fantastinen visio koskaan ulotu ”teollisen järjestelmän
murskaamista” pitemmälle. Se on siis enemmän J.R.R. Tolkienin Taru sormusten herrasta kuin Francis
Fukuyaman Historian loppu, minkä
huomaa myös uusnatsien oman Stormfront-portaalin nettikeskusteluista
(tammikuussa, kun suomenkielinen manifesti oli vielä painokoneissa, nimimerkki
”Aragorn” arveli, että ”luonnon tasapaino” palautuu vasta, kun Amerikan
väestöstä on hävitetty kaksi kolmannesta, ja ”Dragonlord” oli samaa mieltä).
The Turner Diaries (1978) on epäilemättä
tunnetuin sepite viimeisen taistelun mahdollisista tapahtumista. Romaani
ilmestyi alun perin nimimerkillä ”Andrew MacDonald”, sittemmin todelliseksi
tekijäksi paljastui omaa natsijärjestöään johtava fysiikan professori William
L. Pierce. Yli 200 000 kappaletta myyneen kirjan alkajaisiksi valistunut
etujoukko ryöstää kieron juutalaisen kauppiaan, puolivälissä on täsmälleen Oklahoman
pommi-iskua muistuttava terroriteko, ja lopuksi mustat erotellaan valkoisista,
ja toimittajat, näyttelijät ja älymystö hirtetään, kunnes koko läntinen
pallonpuolisko on tuomiopäivän liekeissä. Vallankumouksen päämääränä ei olekaan
vapaus kaikille. Kaczynskin tavoin ”Järjestön” sissit haluavat palata
kuvitteelliseen alkutilaan, jossa eloon jääneiden pieni siemenjoukko kykenee välttämään
nyt murskatun ”Systeemin” virheet.
Turner Diaries oli Timothy McVeigh’n lempikirja, Ted Kaczynski
olisi ehkä pitänyt enemmän MacDonaldin toisesta menestysromaanista, jossa
yksinäinen taistelija tekee täsmäiskuja teollisuuden johtohenkilöitä ja
yliopisto-oppineita vastaan. Mutta kuten aiemmin todettiin, mitään luetteloa
Kaczynskin oikeasti lukemista kirjoista ei ole olemassa.
Entä
kansanbiologia? Sillä kansatiede tarkoittaa perinteistä, koulukirjoista
poikkeavaa tapaa ymmärtää luonnon prosesseja. Eräs kansanbiologian olettamus
liittyy eläinten ja ihmisten lajityypilliseen ”olemukseen”.
Olemus luo pohjan, jolta olion
toimia voi tulkita, vaikka se kirjaimellisesti katsoen olisikin virheellinen. Se
on jotakin pysyvää, jota on vaikea poistaa, ja joka on siirrettävissä perimän
kautta tai tartuttamalla.
Modernissa kansanbiologiassa
olemus ja sen synty osataan myös nimetä. Se on geeniperimä, jonka evoluutio on
valikoinut juuri tiettyyn ympäristöön sopivaksi. Valitettavasti kansanbiologian
käsitys genetiikasta on vähintäänkin puutteellinen, ja sisältää monia aiheettomia
pelkoja siitä, mitä tartuntavaaroja ”luonnottomat” olosuhteet tai ”epänormaali”
käytös voivat aiheuttaa.
Marginaalioikeistolle se
tarkoittaa, että mustat ja valkoiset ovat kehittyneet erilaisiksi eri
ympäristössä, joten yhteiselo on molempien biologisen olemuksen vastaista. Kaczynskin
tapauksessa se tarkoittaa ns. ”savannihypoteesin” karkeaa väärintulkintaa.
Yhtä mieltä molemmat ovat siitä,
että valtiobyrokraattinen demokratia on muokannut arkiympäristöä tavalla, joka on
ihmiselle evolutiivisesti vieras, ja siksi laajamittainen konflikti on
väistämätön.
IV
Savannihypoteesin mukaan me reagoimme tiettyihin asioihin
synnynnäisesti, geeneihin kirjoitetun kaavan mukaan, joka kehittyi ihmislajin
myötä muinaisessa Afrikassa. Siksi kaikilla ihmisillä on joitakin samoja
universaalisia pelkoja, mieltymyksiä ja jopa esteettisiä arvostuksia.
Kaczynskin manifestissa kaikki
poikkeamat ihmisen alkukantaisen elämänmuodon rytmistä, askareista ja
mittakaavasta ovat myös kaiken inhimillisen onnettomuuden lähde. Ne, jotka
kuvittelevat olevansa onnellisia, ovat joutuneet teknisteollisen järjestelmän
henkisen manipuloinnin uhreiksi, hän todistelee aukottomasti.
Kaczynskia voi tietysti syyttää
mielikuvituksen ja empatian puutteesta. Hän ei ymmärrä miten monimuotoiseen
maailmaan ihmisen luontainen uteliaisuus ja kekseliäisyys voivat johtaa, eikä
hän osaa kuvitella toisten ihmisten tunteita muutoin kuin omien tunteidensa
keinotekoisina vääristyminä.
Manifestista voi myös päätellä,
että Kaczynski on tutustunut savannihypoteesiin lukemalla maineikkaan
evoluutiobiologi Edward O. Wilsonin kirjoituksia, mutta kovin huolimattomasti.
Wilson nimittäin rakastaa tieteellisiä
ongelmia, maailmalla matkustelua ja lapsenlapsiaan, joten hänelle on tuskin tullut
edes mieleen, että hän olisi onnellisempi primitiivisen ihmisen henkisesti
köyhässä uurastuksessa ja ahtaasti rajatulla reviirillä, jossa jälkeläisten
selviäminen on vähintäänkin epävarmaa.
Onnettomia ovat Wilsonin mukaan
aina olleet ne, jotka eivät löydä lähiympäristöstään suojaa luonnonvoimilta,
turvaa pedoilta ja riittävää ravintoa. Ihmisen alkukodissa tämän
yltäkylläisyyden todennäköisimpiä merkkejä olivat puiden ympäröimä avara
ruohikko ja kaistale vettä. Siksi samat elementit symboloivat meille yhä
eräänlaista ihannemaisemaa, Wilson väittää.
Hyvänä esimerkkinä
savannihypoteesin pitävyydestä Wilson mainitsee upporikkaan ystävänsä
kattohuoneiston, jossa ikkunalaudan viherkasvit kehystävät näkymää New Yorkin
keskuspuiston järvenselälle. Huono esimerkki olisi Kaczynskin metsämökki
Montanassa. Siellä puusto on liian tiheää, maaperä kuivaa ja köyhää, ja
palvelutkin etäällä.
Samasta syystä Wilson ei haaveile
ihmiskunnan väkivaltaisesta harventamisesta vaan ajaa kehitysmaa-aktivistina
köyhien asiaa. Peruste on paitsi yleisinhimillinen, myös tieteellinen. Kokemus
kertoo, että yhteiskunnan korkea koulutustaso ja tehokas poliittinen
organisaatio näkyvät väestönkasvun pienenemisenä ja kestävänä ravinnontuotantona.
Samalla ympäristöä säästyy.
Ajatus, jonka mukaan aseellinen
taistelu nykyisen elämänmenon niukentamista luonnonvaroista on vasta
tuloillaan, osoittaa jälleen Kaczynskin näkökulman kapeuden. Todellisuudessa
tällaisia taisteluita on käyty rikkaiden teollisuusmaiden ulkopuolella koko ajan.
Evoluutiobiologi Jared Diamond
tekeekin kirjassaan Romahdus (2004) yksinkertaisen
ehdotuksen:
Pyydä ympäristötutkijaa nimeämään
maat, jotka väestönkasvu ja luonnonvarojen ehtyminen on ajanut kuilun
partaalle. Pyydä sen jälkeen politiikantutkijaa nimeämään sisällissotien
repimät maat, joiden poliittinen keskusjärjestelmä on murentunut. Diamondin
mukaan molemmat antaisivat saman vastauksen: Afganistan, Bangladesh, Ruanda,
Irak, Nepal, Filippiinit, ja niin edelleen.
Lyhyesti sanottuna Kaczynskin fantasia
on ekologistin painajainen.
Ekologistin kannalta uutiset ovat
onneksi hyviä. Kylmän sodan päättymisen jälkeen aseelliset konfliktit ovat
vähentyneet yli 40 prosenttia, arvioi Vancouverin yliopistossa Kanadassa julkistettu
selvitys (2005).
Kaczynskin kannalta historian
opetukset ovat valitettavasti huonompia. Paluu esiteollisiin tuotantomuotoihin
olisi todennäköisesti tuhoisaa paitsi ihmisille, myös luonnolle.
Toistuvat luonnonilmiöt, kuten
kuivuus tai tulvat, aiheuttavat yhä uusia kriisejä eri puolilla maailmaa.
Suomessa kuoltiin nälkään ja tauteihin viimeksi vuosien 1867-1868 välisenä
aikana. 100 000 ihmishenkeä menetettiin, mikä oli melkoinen lohkaisu vain
noin kahden miljoonan väestöstä.
Ongelma ei syntynyt muutamasta
katovuodesta. Taustalla olivat vanhentuneet tuotantotavat ja ajastaan jälkeen
jääneet asetukset, jotka hidastivat yleistä kehitystä. Nälkävuosien Suomi oli
kehitysmaa, jossa yhä harrastettiin kaskiviljelyä. Kaskeamalla yhden hehtaarin
pelto elättää hyvänä vuonna neljä henkeä, traktorilla viljelty hehtaari elätti
seuraavan vuosisadan alussa jo 17 henkeä.
Traktorin tuottamisesta syntyy
tietysti suuri ”ekologinen jalanjälki”, kuten ympäristön kulutusta mittaava termi
kuuluu, mutta huomattavasti pienempi kuin metsän polttamisesta viljakasvien ravinteeksi.
Jokainen voi myös mielessään
pohtia muita modernin teknologian etuja ja haittoja. Ja jos seuraleikkiä ei
halua jatkaa loputtomiin, sen voi päättää laskemalla ketkä leikkijöistä
olisivat ylipäänsä mukana, jos tieteellisteknologinen kehitys olisi äkisti
pysähtynyt vuoteen 1900. Puolet, vastaa amerikkalainen tutkimus, jossa
vertailtiin elinajanodotteessa ja lapsikuolleisuudessa tapahtuneita muutoksia (Kevin
M. White ja Samuel H. Preston, Population and Development Review 22/3,
1996). Edellinen kasvoi viime vuosisadalla yli kolmella vuosikymmenellä,
jälkimmäinen pienentyi yli 90 prosenttia. Syyt ovat moninaiset ja liittyvät
useammin sairauksien ehkäisyyn kuin niiden hoitoon (rokotuksiin, ravinnelisiin
ja fyysisesti turvatumpiin oloihin työssä ja kotona).
Leikin ensimmäinen opetus on
toivottavasti se, ettei väestönkasvu ole vain kasvoton ”ongelma” jossakin
kaukana, vaan joukko elämäntarinoita. Toinen on se, miten nopeasti ihmisten
talous muuttuu vähintään yhtä monimutkaiseksi kuin luonnon talous. Siksi
molempia kannattaa lähestyä kärsivällisyydellä ja asiantuntemuksella, ei
haihattelevilla ideologisilla julistuksilla. Edward O. Wilsonin kirjat ovat
kohtuullinen lähtökohta, suomalaisen akatemiaprofessori Ilkka Hanskin elämäntyö
on parempi.
Hanskin kirja The Shrinking
World (2005) käsittelee elinympäristöjen menetysten seurauksia. Sanoma on kriittinen,
varoittavakin, vaikka samalla sitä voi myös pitää terveellisenä muistutuksena
siitä, miten kansanbiologia riitti sopeuttamaan ihmisen ympäristöönsä kun meitä
vielä oli maapallolla muutamia miljoonia, mutta miljardit ihmiset tarvitsevat
kipeästi ekologiaan erikoistuneen tieteen ja teknologian tuloksia.
V
Kun lupaava, mutta omituinen matemaatikko hylkää työn ja toisten
ihmisten seuran, ja käy kahden vuosikymmenen ajan salaista taistelua
länsimaisen vapauden tukahduttavaa vierasta vaikutusta vastaan, selityksenä on
yleensä paranoidi skitsofrenia.
Näin
oli nobelisti John Forbes Nashin kohdalla, kuten moni muistaa menestyselokuvasta
Kaunis mieli (2002), ja saman arvion
esitti oikeuden nimeämä psykiatri myös Ted Kaczynskista.
Erojakin tietysti löytyy. Nashin houreissa
vihollisia olivat kiinalaiset kommunistit, Kaczynskia vainosi epämääräisempi
”vasemmisto”. Nash oli pakkomielteinen häntäheikki ja biseksuaali, Kaczynski oli
homokammoinen naisvihaaja.
Pidätyksen jälkeen Kaczynskin
mielentila kiinnosti erityisesti sukulaisia, jotka olivat jo vuosien ajan
yrittäneet taivutella häntä hoitoon. Juridisesti asian merkitys oli vähäinen.
Amerikkalainen lainsäädäntö sallii täyden rangaistuksen myös alentuneesti
syyntakeiselle, mikäli tämä ymmärtää tekojensa seuraukset ja pystyy
osallistumaan puolustukseensa. Laintulkintaa ei myöskään tarvinnut testata
oikeudessa, sillä Kaczynskin elinkautisesta päätettiin syytetyn hyväksymällä sopimusmenettelyllä.
Omien sanojensa mukaan Kaczynski
halusi välttää oikeudenkäynnin, jossa julkisuus leimaisi hänet mielisairaaksi.
Käytännössä tunnustukselle ei ollut vaihtoehtoja. Kaczynskin toiminta
pommimiehenä oli yhtä puolivillaista kuin hänen ajattelunsa ekofilosofina. Hän
vältti huolellisesti jättämästä sormenjälkiä yhteenkään pommiin, ja sen jälkeen
nuoli kirjekuoren ja postimerkit. FBI:n keräämät DNA-näytteet olivat
kiistattomin todiste mökistä löytyneen, vielä postittamattoman räjähteen ohella.
Useimpiin
mielenhäiriöihin liittyy perinnöllinen riskitekijä, ja ainakin se tiedetään,
että Kaczynskin isä kärsi kliinisestä masennuksesta ja teki lopulta itsemurhan.
Kaczynskin äidillä on toinenkin selitys. Hän syyttää synnytyssairaalan
lääkäreitä. Aluksi Ted oli tavallinen, naurava lapsi, äiti kertoi Newsweek-lehdelle huhtikuussa 1996,
mutta sitten hän sairastui, ja hänet eristettiin vanhemmistaan pitkäksi aikaa.
Oudot oireet paljastuivat tavalliseksi allergiaksi, mutta kotiin päästyään Ted
ei nauranut enää koskaan, äiti muistelee.
Lapsena
Tedilla oli niukasti ystäviä, nuorena niitä ei ollut lainkaan. ”Yläasteella ja
lukiossa Pekalla ei juuri kavereita ollut”, selitti puolestaan Jokelan
joukkosurmaajan luokkakaveri Ilta-Sanomille: ”Hän ei ollut kiusattu, mutta
omanlaatuisensa. Pekka oli sulkeutunut. Hän oli aika paljon omissa oloissaan.
Jossain vaiheessa hän eristäytyi.” Harvardissa Ted protestoi muiden opiskelijoiden
häiritsevää seuraelämää sulkeutumalla lukkojen taakse viikkokausiksi. Kun
naapurit valittivat hajua, rehtori tunkeutui yleisavaimellaan huoneeseen ja
löysi sen lattialta polviin kohoavan jätevuoren.
Oikeuden nimeämälle lääkärille
Kaczynski avautui myös seksielämästään. Murrosiän vaikutus oli niin raju, että
hän sai vapinakohtauksia, ja oli täysin vakuuttunut, että ainoa ratkaisu
ahdistaviin mielikuviin olisi sukupuolenvaihdosleikkaus. Tämä tapahtui sen
jälkeen, kun hän oli yrittänyt houkutella opiskelijatoverista itselleen
ensimmäistä tyttöystävää. Vastaus oli torjuva, eikä toista yritystä koskaan
tullut, ellei mukaan lasketa potkuja, jotka Kaczynksi sai viimeisestä
hanttihommastaan naistyöntekijän ahdistelun takia.
Nainen
oli syynä myös veljesten välirikkoon. Kun omasta masennuksestaan toipunut David
kertoi aikovansa avioon, Ted syytti morsianta pikkuveljen manipuloinnista, ja
ilmoitti katkaisevansa kaiken yhteydenpidon välittömästi, mikäli David ei pura
kihlausta. Itsepäinen Ted ei ole koskaan tavannut veljensä vaimoa, mutta
välikohtaus ehkä osoittaa, ettei Unabomber tunnista salajuonia ja käytä
aseenaan kiristystä ainoastaan yhteiskunnallisissa kysymyksissä.
Lääkärin
diagnoosista huolimatta Alston Chase ja moni muu on yhä sitä mieltä, ettei
Kaczynski ollut riittävän harhainen ollakseen oikeasti sairas, ja myös FBI oli
tutkimuksissaan samoilla linjoilla. Se ei etsinyt radikaalista politiikasta
lumoutunutta tai perinnöllisestä sairaudesta kärsivää miestä, jotka tihutöiden
tai harhojen alkaessa ovat yleensä nuoria. Se etsi katkeraa keski-ikäistä
miestä, jolla on ollut riittävästi aikaa katkeruutensa kokoamiseen. Ja lopulta
löysi hänet.
Väärä
mielikuva Kaczynskin manifestista nimenomaan ekologisena ohjelmana lieneekin
syntynyt siksi, että Kaczynski itse on väittänyt sitä sellaiseksi. Ja että tekstin
pitkäpiimäisyyden takia harva viitsii itse tarkistaa asiaa.
Toinen
syy voi olla, että manifestia levittäneet radikaalivihreät jättävät usein sen
”vasemmistoa” parjaavan alun pois epäolennaisena, vaikka se on Kaczynskin
ajattelun avain. Kolmas on Amerikan ekologisen liikkeen kulttihahmo Henry David
Thoreau, josta myös Timo Hännikäinen aloittaa esipuheensa ja Edward O. Wilson
kirjansa Elämän tulevaisuus (2002).
On
totta, että Kaczynski ihaili nuorena Thoreaun kirjaa Elämää metsässä (1854) ja piti sen kuvauksia oman erakoitumisensa
mallina. Mutta jos hän voisi siirtyä ajassa taaksepäin, hän tuskin ilahtuisi
kokemastaan.
Ensiksi
Kaczynski ihmettelisi, miksi Waldenin lammella oli ennen vähemmän puita kuin
nyt. Moderni suojelualue on entinen kaskiviljelyn ja puuhiilituotannon
harventama teollisuusmetsä, jonka läpi kulki sittemmin ruohottunut rautatie. Seuraavaksi
häntä ahdistaisi ihmisten paljous.
Thoreau oli sosiaalisesti niin
vilkas, että parhaimmillaan hän viihdytti pienessä mökissä viittäkymmentä
vierasta. Lisäksi ohi kulkevan kärrytien kuskit oppivat lammen kohdalla
kiihdyttämään vauhtia, jotta eivät jäisi suustaan kiinni mökin puheliaan
asukkaan kanssa.
Kaczynskilta sosiaaliset taidot puuttuvat kokonaan. Edes montanalaisen
postiauton kuljettajalle hän ei koskaan pukahtanut sanaakaan, vaikka kulki
tämän kyydissään kauppamatkalle joka viikko melkein kahden vuosikymmenen ajan.
Perinteisen ekologisen liikkeen
sankarina H.D. Thoreau onkin yhtä aidosti ja oudosti amerikkalainen ilmiö kuin
Herman Melville, Jackson Pollock tai Rosa Parks. Runoilija Hännikäisen
tarkoittaman radikaaliekologian kulttihahmona Ted Kaczynski on yhtä
amerikkalainen kuin Lee Harvey Oswald, Charles Manson tai David Koresh. Paremmin
Unabomberin toimia ehkä selittääkin toinen lempikirja, jota Hännikäinen ei
mainitse, mutta jonka pedantti Kaczynski itse laskee lukeneensa 14 kertaa:
Joseph Conradin Anarkistit (1907).
Monet pilkkakirjeistään hän myös allekirjoitti mestarikirjailijan nimellä.
Terrori-iskusta kertova romaani
innoitti Kaczynskia paukuttelemaan pommeja jo pikkupoikana, aikuisena
hourupäänä häntä kiehtoi erityisesti ”Professorin” mystinen hahmo, jota Conrad
kuvailee seuraavaan tapaan:
”Ja lahjomaton Professori kulki
hänkin, kääntäen silmänsä pois ihmiskunnan vastenmielisestä massasta.
Tulevaisuutta hänellä ei ollut. Hän ylenkatsoi sitä. Hän oli voima. Hänen
ajatuksensa hyväilivät perikadon ja tuhon mielikuvia. Hän kulki heiveröisenä,
mitättömänä, nukkavieruna, kurjana – ja hirmuisen yksinkertaisen aatteensa
vallassa, joka kutsui hulluutta ja epätoivoa luomaan maailmaa uudestaan. Kukaan
ei katsonut häneen. Hän kulki eteenpäin epäilyksiä herättämättä ja kuolemaa
kylväen, kuin rutto ihmisten täyttämillä kaduilla.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti