Kuinka suuri on julkinen sektori? Kuin suuri on suuri?
Ovatko eläkemaksut ja eläkkeet julkisia verotuloja ja sosiaalimenoja vai yksityisiä
palkkamenoja ja vakuutuskorvauksia? Kahteen jälkimmäiseen kysymykseen ei
ilmeisesti ole selkeää vastausta. Ensimmäiseen on useitakin.
HS otsikoi viime torstaina: ”Suomessa on EU:n suurin
julkinen sektori – taloustieteen professorin mukaan pelkkä julkisen sektorin
koko ei kerro juuri mitään.” HS 24.3.2016.
Ja nähtävästi julkisen sektorin koko ei kerro edes sen kokoa, sillä jo seuraavana päivänä HS otsikoi: ”Suomi sijoittuu neljänneksi – nettomenoilla laskettuna Ranskassa, Tanskassa ja Belgiassa on suurempi julkinen sektori.” HS 25.3.2016.
Jutun mukaan nettomenolaskelma on ihanteellinen tapa laskea julkisen sektorin koko, sillä se kertoo mikä määrä julkisen talouden menoista on kustannettava veroilla: ”Erotusta kokonaisveroasteeseen selittää pääasiassa julkiset omaisuustulot, julkisyhteisöjen muut tulot ja julkisyhteisöjen alijäämä.”
Ja nähtävästi julkisen sektorin koko ei kerro edes sen kokoa, sillä jo seuraavana päivänä HS otsikoi: ”Suomi sijoittuu neljänneksi – nettomenoilla laskettuna Ranskassa, Tanskassa ja Belgiassa on suurempi julkinen sektori.” HS 25.3.2016.
Jutun mukaan nettomenolaskelma on ihanteellinen tapa laskea julkisen sektorin koko, sillä se kertoo mikä määrä julkisen talouden menoista on kustannettava veroilla: ”Erotusta kokonaisveroasteeseen selittää pääasiassa julkiset omaisuustulot, julkisyhteisöjen muut tulot ja julkisyhteisöjen alijäämä.”
Sitä juttu ei kerro, että mikä tai millä mittarilla olisi
julkisen sektorin ihanteellinen koko. Tai miten vertailukelpoisia julkiset
taloudet ovat keskenään. Tämän luin henkilöltä Mikael Erola toiselta seinältä.
Lainaan luvatta, mutta palautan tiedon alkuperäisessä kunnossa heti käytön
jälkeen:
Pienestä julkisesta sektorista tunnetun Saksan vahva yksityinen
sektori ”vahvistuu mm. siitä, että esim. terveydenhoito ei perustu kunnallisiin
terveyskeskuksiin, vaan pakollisiin, 90% julkisiin vakuutuksiin. Palvelut
tuottaa sairaskassojen kanssa sopimuksen tehnyt yksityinen lääkäri tai
sairaala, jotka laskuttavat niistä suoraan kassoja. Ammattikoulutus taas toimii
niin, että koulutettavat ovat 4 päivää viikossa yrityksissä kisälleinä ja yhden
arkipäivän + lauantain ammattikoulussa. On asia sinänsä minkälainen
järjestelmä on parempi, mutta joka tapauksessa samankaltaiset palvelut
tuotetaan kummassakin maassa ja niiden lasku lankeaa enemmän tai vähemmän
samoille tahoille. Käytännön ero on paljon pienempi, kuin mitä pelkistä
numeroista voisi olettaa.”
Helsingin Sanomien juttu jatkuu: ”Toinen tapa
tarkastella julkisen talouden kokoa suhteessa bruttokansantuotteeseen on
kokonaisveroaste. Vuonna 2014 kokonaisveroaste Suomessa oli EU-jäsenmaista 43,9
prosenttia eli neljänneksi suurin. Tanskassa kokonaisveroaste oli 49,9
prosenttia, Ranskassa 45,9 prosenttia ja Belgiassa 45,3 prosenttia. EU:ssa keskimäärin
kokonaisveroaste oli 38,8 prosenttia vuonna 2014.”
Mutta miksi tyytyä toiseen, jos on olemassa kolmaskin tapa?
Jolla siis saadaan taas numerot muutettua – ja hieman sekoitettua niitä ehtoja,
joiden nojalla eri maat ovat tai eivät ole vertailukelpoisia. Myös kokonaisveroaste
voidaan laskea nettona: ”Nettoveroaste kuvaa veroastetta vähennettynä
yksityisen sektorin julkisyhteisöiltä saamien tukipalkkioiden sekä tulon- ja
pääomansiirtojen (pois lukien ns. vapaaehtoiset rahamääräiset sosiaalietuudet)
BKT-suhteella.” Tilastokeskus.
2015 nettoveroaste oli 17,8 %. Vuodesta 1975, jolloin se oli
20,8 trendi on laskeva. Keskiarvo mainitulla aikavälillä on reilut 20 %, korkeimmillaan
vuonna 2000 noin 25 % BKT:stä. Mutta koska nettoveroasteen vertaaminen muihin
maihin on kuulemma vielä vaikeampaa kuin minkään muun edellä mainitun julkisen
sektorin koon indikaattorin vertailu, niin sivuutetaan se – ja laitetaan tähän
lopuksi muutama perustieto siitä, mikä ero on osuudella ja suhteella:
”Tilastokeskuksen mukaan bruttokansantuote koostuu
yksityisen ja julkisen sektorin tuottamasta arvonlisäyksestä. Julkinen sektori
tuotti viime vuonna hieman yli 20 prosenttia ja yksityinen sektori lähes 80
prosenttia bruttokansantuotteesta.
Luku 58 prosenttia tulee julkisten menojen suhteesta
bruttokansantuotteeseen. Osuus ja suhde ovat kuitenkin eri asioita. Kun
verrataan julkisia menoja bruttokansantuotteeseen, kyse on kahden tunnusluvun
suhteesta toisiinsa, ei osuudesta.
Suhdeluku voi nousta hyvinkin korkeaksi. Yksityisen sektorin
suhde viime vuonna tuotettuun bruttokansantuotteeseen oli Savelan mukaan 240
prosenttia, mikä jää yleensä mainitsematta, kun julkisten menojen suuruutta
päivitellään.” TS 24.11.2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti