Verot. Asia, joka saa aina liikkeelle ihmiset, joiden
nettiyhteydellä pääsee sosiaaliseen mediaan valittamaan, mutta ei verohallinnon
omille sivuille tarkistamaan, että oliko valitukseen kuinkakin hyvät perustelut
vai eikö ollut. Ja ihmisillä tarkoitan miehiä, joilla aina tuntuu olevan
täydelliset tiedot verotuksesta, autoista ja maahanmuutosta.
Edellistä somen verokeskustelua todistin, kun joku
vuorineuvos taas muutti Portugaliin. Välttääkseen perintöveron. Somessa
tiedettiin heti, että perintövero on kohtuuton, vaikka kohtuuden nimissä on
sanottava, etten ikinä ole maksanut mistään niin pientä veroa kuin perinnöstä. Tiedettiin
myös, että köyhä leski joutuu ulos kodistaan, koska ei pysty maksamaan vainajan
omistusosuudesta koituvaa perintöveroa. Itse asiassa leski saa verohallinnolta
pyynnöstä käyttöoikeuden kotiinsa, eikä tästä oikeudesta mene veroa lainkaan.
Kauhuskenaariona pidettiin tilannetta, jossa puoliso kuolee
kun lapset ovat vielä alaikäisiä. Kauheaa sellainen onkin, mutta fiskaalisesti
katsoen näin saavutetaan tavallisen ihmisen verosuunnittelun huipputulos.
Leski selviää verotta ja lasten verotettavasta perinnöstä tehdään maksimaalinen,
euromääräinen vähennys. Jos kotitalon tai osakehuoneiston verotettavasta
arvosta jää kahdelle tai useammalle lapselle mitään maksettavaa, niin aika
hulppeasta asumisesta pitäisi olla kysymys. Oikea taloudellinen kauhuskenaario
taitaakin osua niiden perheiden kohdalle, jotka eivät mitään peri, mutta joilla
ei enää toisen elättäjän menetettyään ole varaa vanhan asunnon vuokraan.
Vielä somessa todisteltiin, ettei perintöä pidä verottaa,
koska edellinen sukupolvi on jo maksanut tuloveron palkoista, joilla perintö on
koottu. Aika erikoinen ajatus. Ihan kuin sanoisi Antti Herlinille, ettei
Herlinin tarvitse maksaa satojen miljoonien osinkotuotoistaan veroa, koska ne
osakkeet on ostettu niillä edellisen vuoden satojen miljoonien osinkotuotoilla,
joista Herlin jo maksoi veroa edellisenä vuonna.
Tai ei oikeastaan maksanut. Tai oasata vähemmän kuin tavallinen piensijoittaja.
Huono esimerkki siis, vaikka käytännössä edellisen sukupolven
perheelleen ostama koti on pääomaa, jonka arvonnoususta valtio ottaa vuosikymmenien
jälkeen pienen osan. Ikään kuin pääomaveron. Joskin reilusti pienemmällä
prosentilla kuin osinkotuloissa. Tai hyvä esimerkki, koska uusin verokeskustelu
käytiin juuri YLE:n ”MOT – Kapitalistin tilipäivä” ohjelmasta, jossa Koneen
suurin omistaja ja Suomen rikkain mies mainittiin.
Käyty keskustelu unohti ohjelmasta yhden tärkeän asian,
joten ei puututa tässäkään piensijoittajan ja suuromistajien erilaiseen
verokohtelu. Arvaatte kuitenkin, kenelle se on epäreilu. Katsotaan lyhyesti ns.
verosuunnittelun tunnetuinta elementtiä, holding-yhtiöitä.
Ainoa syy holding-yhtiön perustamiseen tai vakuutuskuoriin
on verosuunnittelu. Keskustelua tästä ei kannattaisi jatkaa, eikä sitä olisi
kannattanut edes aloittaa, koska muita syitä ei ole. Eri asia sitten on, että
kasvattaako verosuunnittelu omistajan pääomastaan saamaa käteen jäävää tuloa
vai pienentääkö se vain valtion verotuloja. Koska omistajan ideologia niin
vaatii.
Huonosti kävi ainakin Laura Rädylle. Entisen ministerin
kuvio, jossa sivutyön tuloja siirrettiin osakkuusyhtiö DocOnen osinkoina
holding-yhtiö Groundhogiin, nieli mm. DocOnen tarjoamien konsulttipalveluiden
maksujen ja muiden kulujen myötä enemmän kuin tavallisena sivutulona nostetun
palkan veroaste. Ainakin jos KHT-tilintarkastaja ja IL:n kolumnisti Pauli Vahtera osaa ps-taustastaan huolimatta oman ammattinsa vaatimat laskutoimet oikein, ja että Vahteralle "Facebookissa julkaistu" on automaattisesti totta vain siinä tapauksessa, että hän kirjoittaa maahanmuutajista eikä tilinpäätöksistä.
Pääministeri Juha Sipilän vakuutuskuoren kanssa voi
periaatteessa käydä samoin, koska ideologia on sama.
Tai voi toki käydä niinkin, että Sipilä saa, ja
todennäköisesti saakin, kuorestaan konkreettista hyötyä samalla tavoin kuin
Antti Herlin saa holding-yhtiöstään. MOT-ohjelman tekijätiimiin kuulunut MagnusBerglund selittää:
”Ohjelman palautteissa
on muistutettu, että ohjelmassa ei kerrottu, että kun omistaja joskus nostaa
rahaa holding-yhtiöstään, hän maksaa veroa. Ohjelma käsittelee tänä keväänä
omistajille maksettavia osinkoja ja niiden verotuskohtelua.
Omistaja ei välttämättä maksa veroa silloinkaan kun ottaa rahaa ulos
holding-yhtiöstään. Katsokaamme Antti Herlinin tilannetta. Herlinin yhtiössä,
Holding Manutaksessa, oli viime kesänä 500 miljoonaa euroa. Helmikuussa Holding
Manutas osti lisää Kone-osakkeita noin 27 miljoonalla eurolla. Ensi viikolla
Holding Manutas saa 124,2 miljoonaa euroa Kone-osinkona verottomana, jonka
jälkeen kassassa on todennäköisesti noin 600 miljoonaa.
Herlin on ostanut 11 prosenttia Sanoma Oy:stä - Holding Manutaksen
rahoilla. Hän ei ole ottanut Sanomaan käytettyjä varoja ulos yhtiöstään
käteisenä ja maksanut niistä veroja ja ostanut sitten itselleen Sanoman
osakkeita.
Sanoman markkina-arvo oli maanantaina 677 miljoonaa euroa eli
Herlininin (Manutaksen kautta) 11 prosentin osuus Sanomasta oli 74 miljoonaa.
Ensi viikolla hän pystyisi ostamaan koko Sanoma Oy:n näillä verottomasti
saaduilla Kone-osingoilla.”
Samaa, Berglundin oikomaa virhekäsitystä holding-yhtiöiden
merkityksestä osakkeiden suuromistajille toistivat sosiaalisessa mediassa
monet, hyvinkin koulutetut henkilöt. Eräät heistä merkittäviä poliittisia
vaikuttajia politiikkojen taustalla. Osa keskusteloijoista vaikutti sitten
vähemmän koulutetuilta. Tässä yksi FB-kommmentti henkilölta, josta käytettäköön
nimeä N.N:
”Osingot eivät
suinkaan ole ilmaisia, ensiksi niistä maksaa veron yhtiö, sen jälkeen toisen
veron piensijoittaja. Suomi on harvoja maita jossa osinkovero maksetaan
kaksinkertaisena.”
En ole varma, miksi N.N. haluaa sanoa yrityksen tuloksesta
maksettavaa yhteisöveroa ja osakesijoittajan osingoistaan maksamaa pääomatulon
veroa osingon "kaksinkertaiseksi" veroksi. mutta tiedän varmasti mitä
N.N. tarkoittaa "harvoilla" mailla, joissa näitä molempia veroja
Suomen lisäksi kerätään: kaikki – siis kaikki - paitsi Viro ja Makedonia.
Osinkojen ”ilmaisuudesta” myös sen verran, että 15 %
osinkotulosta saa ilmaiseksi ja 85 % osinkotulosta on veronalaista tuloa.
Jos osinkotulo on esimerkiksi 100 euroa, veronalaisesta 85 eurosta peritään veroa 30-33 % eli 25,50 -28,05 euroa. Osingon veroaste saajalle on näin 25,5 - 28,05 prosenttia. Yrityksen tuloksestaan maksama yhteisövero on 20 %. Yhteisöveron ja osingonsaajan maksamien verojen kokonaisveroaste yrityksen tuloksesta laskettuna on näin 20 % + 25,5 % = 45,5 %.
Jos osinkotulo on esimerkiksi 100 euroa, veronalaisesta 85 eurosta peritään veroa 30-33 % eli 25,50 -28,05 euroa. Osingon veroaste saajalle on näin 25,5 - 28,05 prosenttia. Yrityksen tuloksestaan maksama yhteisövero on 20 %. Yhteisöveron ja osingonsaajan maksamien verojen kokonaisveroaste yrityksen tuloksesta laskettuna on näin 20 % + 25,5 % = 45,5 %.
Mielenkiitoista muuten, että talousasioihin työkseen perehtynyt henkilö tekee joskus saman virheen: laskee kokonaisveroasteen todellista korkeammaksi, koska unohtaa osinkotuoton verottoman osan. Kätevästi sillä kuitenkin saa Suomen nostettua pääomaverottajien kärkeen, kun erot teollisuusmaiden välillä eivät enimmäkseen liiku kovin monissa prosenttiyksiköissä.
VATT:n tutkimusjohtaja Seppo Kari julkaisi pari vuotta sitten selvityksen osakeyhtiöiden voitonjaon verotuksesta 12 suurimmassa EU-maassa ja 3 suurimmassa OECD-maassa. Henkilöveroaste oli Suomessa vertailun kolmanneksi kevein. Voitonjaon kokonaisveroasteessa Suomen sijoitus oli puoliväli eli kahdeksas.
VATT:n tutkimusjohtaja Seppo Kari julkaisi pari vuotta sitten selvityksen osakeyhtiöiden voitonjaon verotuksesta 12 suurimmassa EU-maassa ja 3 suurimmassa OECD-maassa. Henkilöveroaste oli Suomessa vertailun kolmanneksi kevein. Voitonjaon kokonaisveroasteessa Suomen sijoitus oli puoliväli eli kahdeksas.
N.N:n kommentti kertoo eniten ehkä siitä, miten EK:n ja
EVA:n veroproganda tuottaa tarttuvia kertosäkeitä, joita jotkut sitten
toistelevat somessa. Osingon ”kaksinkertainen” verotus on kieltämättä hyvä
oivallus, vähän niin kuin mainosten ”syväpuhdas pyykki” (voiko pyykki olla
syvää?) tai ”terveemmät hiukset” (voiko keratiini, jossa ei ole yhtään elävää
solua, olla terve?). Varsinkin, jos se huijaa verovelliset virheellisesti
ajattelemaan, että Suomessa verotus on jotenkin pääomalle erityisen ankaraa.
Koska se siis on ”kaksinkertaista”.
Eivätkä yhteisövero ja osinkojen pääomavero ole eri asioita siksi, että toinen kohdistuu yritykseen juridisena henkilönä ja toinen sijoittajaan/omistajaan luonnollisena henkilönä. Vaikka sekin tietysti kannattaa ottaa huomioon.
Ennen kaikkea niillä ja niiden keskinäisellä osuudella
voitonjaon kokonaisveroasteesta on erilaisia kannustavia tai haitallisia
vaikutuksia. Alhaisella yhteisöverolla voi yrittää auttaa yritysten toimintaa, kuten
Suomi juuri teki. Mutta jos samalla veromenetyksiä kuitataan osinkotulon
verotusta kiristämällä, kuten Suomi teki myös, niin miten vaikutus näkyy
osakemarkkinoilla? Pahimmillaan kai kurssien laskuna, sijoittajien pakona ja yritysten
ajautumisena vihamielisen valtauksen kohteeksi. Parhaimmillaan näyttönä hallituksen
päättämättömästä ja päättömästäkin talouspolitiikasta. Mistä tulikin mieleen
tämä Sixten Korkamin kolumnin alkuperäisestä yhteydestä tyystin irrotettu
lause:
”Voisi olla parempi, ettei hallitus tekisi yhtään mitään.”
Osingoista ei makseta veroja vuosittain myöskään tavallisessa sijoitusrahastossa. Näin ollen mielestäsi noin miljoona suomalaista kiertää veroja.
VastaaPoistaNyt näyttää myös siltä, että näitä verokuoria ei juurikaan enää myydä, koska niistä on kuolintapauksen yhteydessä maksettä sekä pääomsatulovero että perintövero. Myödskään vakuutuskuoren mahdollista tappiota ei voi vähentää. Tavallisesta sijoitusrahastosta maksetaan kuolemantapauksen yhteydessä vain perintövero.
Hyvää pohdintaa.
VastaaPoistaItse olen pohtinut, mutten ole keksinyt, miksi rikkaiden verotusta halutaan edelleen vähentää, kun jo tosirikkaat saavat pääomatuloja aika pienellä veroprosentilla "kotiutuettua". Kuka tai ketkä tekivät sen päätöksen? Luultavasti tämä on sarja päätöksiä, joilla on ollut esittelyt ja perusteet ja yhteistuloksena on nykytilanne. Pohdin edelleen pitäisikö palata kaikkien EU-maiden hieman takaisin? Ei tarvitsisi leikata enempää.