Eilinen päivän lehti kertoi näköjään taas, että ihmiskunnan
on uusimmasta tutkimuksesta huolimatta yhä vaikea hyväksyä, että monet yksilöllisiksi
koetut ominaisuutemme ovat suurelta osin geneettistä perintöä.
Ajatus on kummallinen siksi, että äidit ovat jo aikojen
alusta tienneet, että lasten huono käytös on peräisin isän suvusta. Ja vielä
kummallisempi siksi, että jos ”uusimmalla tutkimuksella” tarkoitetaan uusia
välineitä kartoittaa mielen ja aivojen neurobiologisia yhteyksiä, niin uusin tutkimus
on lisännyt ennen kaikkea tietoa neuroplastisuudesta. Kaksostutkimukset, joihin
kirjoituskin viittaa, eivät sen sijaan taida enää tuottaa mitään yllätyksiä.
Idea on vanha, mutta toki paljon nuorempi kuin
esihistoriallinen ymmärrys perinnöllisistä ominaisuuksista. 1949 Donald Hebb otaksui,
että kun ihminen oppii, myös aivojen fysiologia muuttuu. Otaksuman todisteen
palkittiin Nobelilla 70-luvulla, kun 1970-luvulla Eric Kandel osoitti, että oppiminen
tuottaa aivoihin syntyy uusia synapseja, hermosolujen välisiä kytköksiä.
Myös päivän lehden eilinen kirjoittaja kompastuu asiaan,
esimerkkinä tämä väärinkäsitysten klassikko: ”Albert Einsteinin aivojen avaruudellisesta hahmotuskyvystä ja
matemaattisista kyvyistä vastaavat alueet olivat isot ja poikkeuksellisen
muotoiset.”
Periaatteessa kyllä, mutta myös suhteellisuusteorian keksijän
corpus callosum mahtuu aivan hyvin ihmisen fysiologisten ominaisuuksien normaaliin
vaihteluväliin. Siis samankokoinen corpus callosum saattaa istua minä tahansa
aamuna viereisellä bussin penkillä. Varsinkin jos istuja on nuori.
Kiinnostavinta Einsteinin aivojen neurobiologisessa
vertailussa oli Einsteinin ikä. Tämänkin aivojen rakenteen olisi luullut
kutistuvan enemmän. Aivotutkijoiden oletus tästä ei kuitenkaan ollut, että
Einsteinin aivot olisivat vuosikymmeniä sitten olleet vieläkin isommat. Tai että
löydös ylipäänsä viittaisi perinnöllisen eron havaitsemiseen neurobiologian modernein
kuvantamiskeinoin – kuten lehtikirjoittaja ryntäsi päättelemään.
Nykytiedon valossa he olettivat, että myös Einsteinin aivot
noudattavat neuroplastisuuden periaatetta, ja että henkinen toimintakyky
voidaan säilyttää iän karttuessa kunhan tiettyjä aivojen osia jaksetaan ja
halutaan harjoittaa.
Sattumanvaraisten tiedeuutisten valossa aivojen
harjoittaminen on helppoa: tee jokin rutiini, kuten hampaiden harjaus, toisella
kädellä – ja jonkin ajan kuluttua muutoksen voi havaita aivoissa. No, ehkä
niinkin, mutta mikään tästä ei tietenkään kumoa ilmeistä ajatusta tietoisuuden
kykyjen perinnöllisyydestä. Perinnöllisyydestä keskusteltaessa meidän kannattaisi
kuitenkin välttää tavanomaisia neroja. Kuten Mozartia tai Einsteinia.
Pelkkä arkikokemus riittää kertomaan, että akateemisten
vanhempien lapset päätyvät yleensä akateemisille aloille, ja että muusikkojen
lapset osaavat yleensä soittaa. Varmaankin tämä kertoo, että eri ihmisillä on
jo syntyessään erilainen biologinen ponnistuspohja tulevaisuuteen. Sitä se ei
kuitenkaan kerro, että lahjakkuus periytyisi. Jos me jotakin opimme tieteen ja
taiteen historian sukulinjoista, niin sen, että vain keskinkertaisuus periytyy.
Neroudelle on keksittävä muita, ja epäilemättä monimutkaisempia selityksiä.
http://www.hs.fi/paivanlehti/30062015/a1435546180104
VastaaPoista