Poimintoja viime vuoden levyarvosteluista.
Pat Metheny Unity Group: Kin. Nonesuch
2014.
Kitaristi Pat Methenyn (s.1954) uskollisimpia kuuntelijoita
ovat keski-ikäiset fuusio- ja progehämyt, joten parin vuoden takainen,
saksofonilla täydennetty Pat Metheny Unity oli nettikeskustelujen mukaan
liiaksi valtavirtajazzia.
Pat
Metheny Unity Groupiksi kasvaneen kokoonpanon uusi levy Kin lisää joidenkin fanien tuskaa laajentuessaan muun muassa
maailmanmusiikin suuntaan. Chris Potter puhaltelee saksofonin lisäksi nyt myös
trumpettiin, pasuunaan, flyygelitorveen, klarinettiin ja huiluihin, ja uutena
ryhmään liittyneen Giulio Carmassin multi-instrumenttiluettelo ei tähän edes
mahtuisi.
Haussa
on siis sähköisillä efekteillä tuettu orkesterimainen saundi. Ja lopulta
uskomattominta on se, että flamenco-aloituksesta pop-vaikutteiden kautta
afrikkalaisiin polyrytmeihin ja siitä vielä post-bopiin kulkeva sävellys Rise
up toimii kuin eeppinen, musiikillinen kertomus.
Eri
jazz-tyylien roolileikkejä omilla levyillään harrastanut Potter on konseptissa
kotonaan. Levyn kivijalka on silti Metheny itse. Hänen soolonsa eivät ainoastaan
pohdi teeman harmonisia rajoja, vaan luovat koko ajan uusia melodisia ideoita.
Stefano Bollani: Joy In Spite Of Everything. ECM
2014.
Stefano Bollani on eräs aikamme seuratuimmista
jazz-pianisteista. Ja aikamoinen eksentrikko ohjelmistovalinnoissaan.
Varsinkin
ranskalaiselle Label bleu’lle tehdyissä levytyksissä makeaa standarditulkintaa
voi seurata lastenlaulu, ja lastenlaulua kokeellinen modernismi. Jos joku
tietää, missä kohtaa Bollani on tosissaan, kertokaa minullekin.
Kokonaan
toinen juttu ovat sitten ECM-yhtiön levytykset. Bollanin klassista koulutusta
korostavat resitaalit muodostavan oman kokonaisuutensa, pianotrion ja
mahdollisten vierailijoiden varaan rakennetut äänitteet omansa.
Joy In Spite Of Everything alkaa kuten nimi lupaa. Lehtiotsikoissa maailma näyttää miltä
näyttää, mutta juuri nyt soi sydäntä kohottava ja jalkaa vispaava lattari.
Italialaisen Bollanin norjalaista
komppiryhmää täydentävä amerikkalainen Mark Turner on oiva saksofonisti
tilanteeseen, jossa paljon on ilmaistava volyymia kohottamatta. Ja jos haluaa
kuulla, miten luontevasti omintakeisen folk-tyylin luonut Bill Frisell viihtyy
perinteisen jazz-kitaristin roolissa, niin tässä on tilaisuus.
Lopuksi soiva nimikappale kruunaa
hienon levyn. Juuri näin pääsolistin virtuositeetin voi yhdistää korvaan
tarttuvaan melodisuuteen.
The Bad Plus: Inevitable Western. Okeh 2014.
The Bad Plus: The Rite of Spring. Sony Masterworks 2014.
Luomakunnasta löytyy harvoja yhtä vaikuttavia ääniä kuin Ethan
Iverson takomassa pianonsa koskettimia kunnes hän voi soittaa dueton oman
kaikunsa kanssa.
The
Bad Plus -trion debyytti These Are The
Vistas (2003) oli vuosituhannen
ensimmäinen tärkeä jazz-levy. Vuosikymmentä myöhemmin moni vahvuus kuulostaa
maneerilta, ilmeisesti jopa yhtyeestä itsestään.
Inevitable Western alkaa teatraalisella balladilla, joka yhä
hyödyntää raskaina soitettuja molli-harminoita. Mutta nopeasti se hajoaa
riitasoinnuksi, ikään kuin kömpelön rakastajan näköiskuvaksi. Seuraavat
sävellykset vahvistavat vaikutelmaa performanssista. Levyn suhde sekä jazzin
perinteisiin että pianotrion omiin innovaatioihin vaikuttaa hetkittäin jopa
ivalliselta.
Hyvä uutinen on se, ettei
epäonnistunut askel kohti seuraavaa sisäistä uudistusta ole pilannut trion
musikaalisuutta.
Aiemmin samana vuonna julkaistu The Rite of Spring ei poimi Stravinskyn
Kevätuhrista popularisoitavia katkelmia, kuten klassisen musiikin
jazz-muunnelmissa on tapana. Partituuria on luettu pieteetillä, ja siitä on
luotu tulkinta, joka täyttää trion itse asettamat ”avantgarde-populismin” ehdot
aivan eri tasolla kuin toisteinen, jopa tylsä Inevitable Western.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti