Onko se edes mahdollista, että
joku tekisi huonon jazz-levyn? Tai jos kaikki jazz-levyt ovat hyviä, kuten ne
aina ovat Hesarissa, ovatko jotkut niistä edes tylsiä? Se ainakin on
mahdollista, että toinen kriitikko on väärässä.
Ensin
pääkohdat pääkaupungin paikallislehden arvostelusta, sitten oma viritelmä Oulussa ilmestyvästä Kalevasta. Levy on Teemu
Viinikainen Trion Hit It!
Ja ihan tasapuolisuuden vuoksi
kerrottakoon, ettei Miles Davis koskaan levyttänyt Direction-kappaletta
kitaristin kanssa. Eri livetaltioineilla "ulvovat" Joe Zawinulin, Chick Corean tai
Keith Jarrettin sormiot, välillä myös Dave Hollandin sähköbasso. Ja että Weather
Reportin levytys on vain ensimmäinen studiolevytys samasta kappaleesta, ei "alkuperäinen". Davis
ehti taltioida sen pari kuukautta ennen konsertissa.
Ja vielä sekin, että Viinikainen soittaa jokseenkin kaikkien jazz-kitaristien levyttämän Ellingtonin melodian samassa tempossa kuin jokseenkin kaikki jazz-kitaristit, eikä "häily" improvisaatioissa Cecil Taylorin, Evan Parkerin ja Anthony Braxtonin seuroissa viihtyvän Baileyn lähimaillekaan. Itse asiassa Viinikaisen keikoilta yleensä puuttuu levylle otettu sointivärin särökin, joten tässä ollaan hiukan lähempänä Barney Kesselia kuin brittiläista vipellysfreetä.
HS
Toki Viinikaisen,
basisti Ville
Herralan ja rumpali Mika Kallion kolmikko
on muutenkin kekseliäs ja entistä energisempi.
Edistyksen kuulee ehkä parhaiten lainakappaleista – Joe Zawinulin Directions, Mercer
Ellingtonin Things Ain't What They Used to Be –, joista
yhtye irrottelee omanlaisensa mutta yhteismitattomat versiot.
Edellisessä kitara ulvoo kuin kappaleen useasti tulkinneen Miles Davisin levyllä,
jälkimmäisessä säröinen puoliakustinen häröily lähestyy häilyvästi jo Derek Baileyn standardi-improvisointeja.
Kaleva
Kitaristi Teemu Viinikainen aloittaa omalla
swing-melodialla ja pilkkoo seuraavaksi Duke Ellingtonin säveltämä bluesin
lajityypin perusosiin. Siitä Hit It! –levy jatkuu nykyjazzille tyypillisellä
melankolialla ja menevän boogie-riffin ympärille kootulla vapaalla
improvisaatiolla.
Ideoiden
hajonta on ennen levyn puoliväliä jo sitä luokkaa, ettei session täydellinen
kirpoaminen tekijöiden käsistä enää yllätä.
Viinikainen
uppoutuu yhtä syvemmälle instrumenttinsa elektronisen äänenmuuntelun
mahdollisuuksiin, ja basisti Ville Herralan ja rumpali Mika Kallion aulius
seurata mukana valuu pitkälti hukkaan.
Ilman
säveltäjä Joe Zawinulin sormiota ja Wayne Shorterin saksofonia toteutettu
trio-versio fuusioklassikosta ”Directions” on jo melkein tuskallista
seurattavaa. Vertailukohtina ei tarvitse pitää Weather Report –yhtyeen
alkuperäislevytystä tai Zawinulin myöhempiä big band –sovituksia.
Itsenäisestikin arvioituna Viinikaisen kitara hukkuu jonnekin omaan napanöftään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti