Bill Charlap Trio: Notes from New York . Impulse 2016.
Legendaarisen suurkaupungin ”henkevä” ja ”sofistikoitu”
kulttuuri kuulostaa aluksi kehnolta verukkeella levyttää vielä yksi valikoima
jazz-standardeja. Mutta jo ensimmäinen raita osoittaa, että Notes From New York –levy täyttää
kansitekstin lupauksen.
Pianisti
Bill Charlapin johtaman trion tulkinnoissa älyllisyys on kepeää, lemmekkyys
ohimenevää ja blues ironista.
Standardien
aateliin kuuluva I’ll Remember April
alkaa melodian toteamisesta, jonka Charlap hyväilee pianonsa ylärekisteristä
muutaman silmäniskulta vaikuttavan trillin säestämänä. Sitten hän leikkaa
melodiasta sooloon, jonka rakentuu yllättäen basistin näppäämien sointujen
varaan.
Samanlaiset
siirtymät vaivattomasta osaamisesta vaativaan muusikkouteen luonnehtivat koko
levyä samalla kun intiimi dynamiikka luo vaikutelman rennosta, aamuyöhön
jatkuneesta nautiskelusta.
Urbaanin
elämäntavan sivistyneisyys ja vapaus lienee toki vain yksi taiteen luomista
illuusioista, mutta tämän paremmin sitä tuskin voi musiikissa kuvailla.
Paolo Fresu Richard Galliano Jan Lundgren Mare
Nostrum II. Act 2016.
Jostakin syystä italialainen trumpetisti Paolo Fresu,
ranskalainen haitaristi Richard Galliano ja ruotsalainen pianisti Jan Lundgren
odottivat seitsemän vuotta ennen kuin palasivat studioon tekemään jatkoa Mare Nostrum –levylleen.
Roomalaisen
numeraalin II peräänsä saanut uutuus on pitkälti edeltäjänsä kaltainen,
enimmäkseen haikea ja harras. Levyn juju ei kuitenkaan ole jazzin, iskelmän ja
kansanmusiikin raja-aidoista piittaamaton melodisuus. Eivätkä melankoliset mollisoinnut,
joita kappaleiden otsikot selittävät muun muassa yön sineksi, hyvästeiksi,
kärsimyksesi ja kaiken päättymiseksi.
Juju
on artistien ja instrumenttien täydellisessä yhteen sointuvuudessa.
Jonkun
mielestä Mare Nostrum II ehkä on
itsetietoisen kultivoinutta hissimusiikkia - siis jos se hissi sijaitsisi
jonkin vanhan eurooppalaisen aatelissuvun palazzossa. Minusta se on hiukan
enemmän: nerokkuuden
tai mestaruuden sijaan se luo kuulijan korville unelman sellaisista
vaivattomuuden ja harmonian hetkistä, joita omaankin elämään toivoisi
siunaantuvan useammin.
Terve pitkästä aikaa.
VastaaPoistaOlen kirjoittanut Jazzrytmit verkkolehteen jutun cecil taylorista ja maallikon hämmennyksestä häntä kuunnellessa otsikolla Kuinka puhua maallikkona Cecil Taylorista? Löytyy googlettamalla...
Olisin todella kiinnostunut lukemaan juttusi hänestä. En ole ainakaan blogistasi löytänyt.
T. Juha