Kymmenen vuotta Helsingin Sanomien kirjallisuuskriitikkona,
ja toimitus oppi kirjoittamaan nimeni joka toinen kerta oikein. Kohtuullinen journalistinen
saavutus. Kuten sekin, että Eeva Joenpellon elämäkertakirjoittajalta kenties
saadut faktat menivät väärin. Mitään ”hämärää” ei ole.
Näin Antti Majander päivän lehden kolumnissa:
”Helena
Ruuskan tuoreen teokseen Elämän kirjailija Eeva Joenpelto haastateltu
kirjasäätiön eläkkeellä oleva asiamies Veikko
Sonninen paljastaa – jostain kumman syystä – että vuonna 1994
kaunokirjallisuuden Finlandian kohdalla kaikki ei mennyt sääntöjen mukaan.
Syylliseksi hän mainitsee itsensä: ”Ylitin valtuuteni lautakunnan sihteerinä.”
Hän näyttää tuntevan asiasta lähinnä ylpeyttä: ”Epäkirjallisten syiden
takia ei voi syrjäyttää hyvää romaania.”
Syksyllä 1994 alkoi vaikuttaa siltä, että Ilpo Tiitisen johtama
sekä Sirkka
Svedbergin ja Putte
Wilhelssonin täyttämä raati saattaisi jättää Eeva
Joenpellon loppukauden merkkiteoksen Tuomari Müller, hieno
mies pois vuoden kuuden parhaan sakista.
Sonninen kuuli asiasta, ja ”hänen mielensä kuohahti”. Niinpä asiamies
kertoo ryhtyneensä toimiin ennen muuta WSOY:n jo eläkkeellä olleen kustantajan Vilho
Vikstenin kautta.
Viksten on nyt
kuollut, Tiitinen samoin. Tapaus jää hämäräksi.
Ruuskan myös haastattelema Wilhelmsson ei mainitse ihmeempää
dramatiikkaa ehdokaslistan viimeisen paikan täyttämisessä. Tuomari Müller sai
paikan, ja Joenpelto muutama viikko myöhemmin Tellervo
Koivistolta palkinnon, kuten osattiin odottaa.”
Todellisuudessa Veikko Sonninen oli raadin sihteeri ilman
puhe- tai äänivaltaa, joka palkinnon rahoittajan edustajana vältti yrittämästä
vaikuttaa raatilaisten mielipiteisiin. Ja tarjosi yhden elämäni parhaista
illallisista Hotelli Tornissa. Klassinen herkkusienikeitto, unohtumaton poron
kieli ja normaali Sacher-viipale vahvan kahvin kera.
Ja
todellisuudessa saatoin oikeiden töiden takia laiminlyödä kokouskertoja juuri
sen verran, että uuvuttavan urakan jälkeen tuli vastaan sekin tilanne,
jossa lopullinen ehdokaslista lopullista valitsijaa varten oli käytännössä
valmis. Ilman Eeva Joenpeltoa.
Tässä
tilanteessa listan viimeisenä sinnitteli Laila Hietamies, nyk. Hirvisaari. Sen
vuotista romaania en enää nimeltä muista. Eikä se ole tärkeää, kunhan
muistetaan, että taiteilijana arvostan Hirvisaarta korkealle, yhtä korkealle
kuin hänen periaatettaan olla hakematta niukkoja taiteilija-apurahoja, koska
muutenkin tulee toimeen. Riittää, että itse muistan kuinka tämä romaani oli
monilta yksityiskohdiltaan riittämätöntä kartanoviihdettä verrattuna Joenpellon
arkkitehtoniseen rakenteen hallintaan.
Oma
kantani oli, että Joenpellon Tuomari Müller,
hieno mies tuli valita ehdokaslistalle viimeisenä tai toiseksi viimeisenä,
mikä oli sen ansaitsema paikka vuoden korkeatasoisessa taiteellisessa annissa.
Ei siis tekijänsä parhaimpia, eikä tunnustus pitkästä urasta. Vaan yksilöllisen
ansionsa mukaan.
Raadin
ainoa este olla samaa mieltä oli Tellervo Koivisto, ensimmäinen – vai oliko jo
toinen – henkilö, joka yksin tulisi päättämään Finlandia-palkinnon voittajan.
Jokainen meistä tiesi hänen makunsa ja hänen suosikkinsa. Olimme ikään kuin
tilanteessa, jossa me tekisimme ratkaisun, josta me tiesimme, mihin se johtaisi.
Kuten johtikin.
Intin,
ettei sen asian ajatteleminen kuulu meille. Ja ennen kuin pääministeri Juha
Sipilä määritti kompromissin käsitteen uudelleen, minä esitin, että tehdään
niin kuin minä sanon tai ei tehdä mitään. Ja ennen kuin Matti Putkonen
muistutti miehen eturauhasen merkityksessä politiikassa Ylen A-Walkissa, Lailan
puolesta liputtanut Ilpo muistutti sen merkityksestä kulttuuripolitiikassa. Vessasta
raadin puheenjohtaja tuli mielensä muuttaneena.
Nyt
kerron Ilpolle ensimmäisen kerran, että minäkin olin muuttanut mieleni. Olisin
antanut periksi. Kuten Ilpokin teki. Olimme siis molemmat yhtä viisaita. Mutta
Ilpo ehti ensin, ja teimme paremman päätöksen.
Ja
se päätös ei siis koskenut Joenpellon myöhäiskauden vahvimman romaanin
kirjallista arvoa. Se koski raadin roolia tilanteessa, jossa lopullisen
päätöksen teki diktaattori. Tellervo Koivisto. Päätimme, ettei hänen
ratkaisunsa ennakointi kuulu meille. Mistä Veikko nyt olisi keksinyt Vilho
Vikstenin, sitä en tiedä. Tai miten kukaan ulkopuolinen olisi voinut vaikuttaa
keskusteluun, joka käytiin yhden suljetun kokouksen aikana, sitäkään en tiedä. Jos
nyt esille nostettua huolta Joenpellon asemasta oli koettu, niin Veikko jätti
sen meille tunnollisesti kertomatta. Kuten roolinsa edellytti.
Sen nyt kuitenkin tiedän, että ”dramatiikan”
puute tarkoittaa hyvässä hengessä käytyä keskustelua toisiaan ymmärtäneiden
raatilaisten kesken, myös Sirkan tärkeän panoksen muistaen ja huomioiden.
Hyvä ja valaiseva bloggaus.
VastaaPoistaMinulla on tuo puheena oleva kirja lukulistalla, varmaan "hieno kirja", jälkeen päin kuitenkin "hieman" unohdettu.
Luin uudestaan kesällä myös unohdetun voittajan eli Canal Granden, ja siinä oli minusta yllättävän tuoreita tuokiokuvia eurooppalaisesta yhteistyöstä ja kv-meiningistä, toinen lukukerta oli antoisampi.
Palkinnon antaja voi päättää tavan, kuka palkitsee ja miten.
Kun runot jätettiin pois ja lopulta kirjan valitsee vain yksi henkilö, usein kylläkin kirjallisuuden ystävä ja tuntija, niin varmasti voi päätellä mikä voittaa. Arvasin viime vuonna että mitkä eivät ainakaan voita, ehkä se oli sattumaa.
Nobel-palkintokin on lopulta mielipiteiden siivilöimä, joskin siinä on koko urasta kysymys. Usein varsin raskailla aiheilla voitetaan. Kirjailijoiden teoksissa ei ole useinkaan lainkaan huumoria. Näytelmäkirjailijat ovat ehkä tästä poikkeuksia, ja eräät aiemmat voittajat. Poikkeuksen genreen tekee Mo Yan, jonka teos 7 elämääni on paikoin huumorin ilotulitusta.