Eilen pohdin pientä korvausta vastaan arvovalintoja, joita toimittajat joutuvat tekemään päivittäin.
Jos lukuarvot ovat 1,8 % ja 3,7
%, niin onko ero pari prosenttiyksikköä vai kaksinkertainen?
Molemmat ovat oikein, mutta
valinta riippuu tietysti siitä, haluaako eron kuulostavan melko mitättömältä vai
peräti mittavalta. Tai mitä luulee lukijoiden haluavan. Toisinaan he haluavat
vahvistuksia ennakkokäsityksilleen. Siihen tilastot ja erilaiset
tilastointitavat tarjoavat enemmänkin mahdollisuuksia kuin vain numeroille
huolella valitut epiteetit.
Otan
esimerkiksi samalla viikolla käymäni keskustelun sosiaalisessa mediassa.
Ovatko Juha Sipilän johtaman hallituksen esittävät leikkaukset
ja erityisesti niiden toteuttamiseksi kaavaillut pakkolait tarpeellisia ja
toimivia ratkaisuja talouden ja erityisesti vientiteollisuuden elpymisen
kannalta? Vai onko niiden taustalla myös muita, kenties ideologisia motiiveja?
”Tekeillä
on järjestelmänmuutos”, tuomitsi kansanedustaja Timo Harakka, sd, blogikirjoituksessaan:
”Hallitus supistaa pysyvästi julkisten palveluiden rahoitusta. Yhteiskunnan
tuloja siirretään yrityksille. Veronkiertoa tämäkin, tavallaan.”
Nyt
kun meistä kaikista on tullut talouden asiantuntijoita – tai ainakin
talouspäivityksistä on tullut Facebookin uusi kissavideo – kansanedustajan saamat
vastaväitteet olivat paikoin kärkeviä. ”Käsittämätön surkea vitsi”, muotoili
eräs kirjoittaja, ja esitti seuraavan perustelun:
”Vuodesta
2008 vuotuiset julkiset menot ovat kasvaneet noin 26 miljardilla samalla kun
BKT on supistunut. Ja sinusta parin miljardin leikkaus olisi ’järjestelmänmuutos’?
Ja veronalennukset ovat ’tulonsiirto’? Pelkästään tällä vuosikymmenellä
sosiaaliturvarahastojen yrityksiltä keräämät verot ovat kasvaneet liki kolmella
miljardilla eurolla.”
Ottamatta
(vielä) kantaa itse asiaan, niin kommentti kuvastaa oikein hyvin kansalaisilta
toivottua kriisitietoisuutta. Lisäksi se kertoo miten omalle käsitykselle
sopivia numeroiden kokoluokkia voi valita ilman, että ne itsessään olisivat
virheellisiä. Yhteismitattomia kylläkin.
Tässä
tapauksessa julkiset menot on löydetty tilastomomentilta ”käyvät hinnat” ja
BKT:n kehitys tilastomomentilta ”viitevuoden hinnat”. Käsitesekaannuksen
seurauksena tuli jopa mahdolliseksi sanoa, että 12 miljardia kasvanut BKT
olikin ”supistunut”.
Eikö kirjoittajan ajatus olisi
auennut, vaikka hän olisi kertonut, että julkisten menojen suhde BKT:sta on
kasvanut? Ehkä ei.
Samallahan kirjoittaja kertoo,
että sosiaaliturvarahastojen keräämät veroluonteiset maksut ovat kasvaneet.
Tätä kiistatonta faktaa vasten ei ilmeisesti olisi ollut viisasta myöntää, että
näiden maksujen osuus BKT:sta oli viime vuonna sama 12,7 % kuin vuonna 2009. Tai
että euromääriä olennaisempi muutos sosiaaliturvamaksuissa on ollut maksutaakan
vähittäinen siirtely työnantajalta työntekijöille. Ja juuri sitä kansanedustaja
Harakka näyttäisi tarkoittaneen ”järjestelmämuutoksella”.
Kirjoittajan vasta-argumentti kompuroi käsitteelliseen
huolimattomuuteen, joka on tehty oman ennakkoasenteen hyväksi (kriisitietoinen
ymmärtää hallituksen esitysten välttämättömyyden). Mutta ei se siihen vielä kaadu, joten kirjoittaja jatkaa:
”Joka
tapauksessa julkisten menojen reaalinen kasvu oli siis 18,5mrd ja BKT on
reaalisesti supistunut noin 14 miljardia. Näissä edellinen luku vuoden 2014
rahassa ja jälkimmäinen 2010. Jotta menisi mahdollisimman vaikeaksi. 2010
sotuverojen osuus bkt:stä oli Tilastokeskuksen mukaan 12,1% ja 2014 12,7%. Onko
aiemmin maksuja siirretty työnantajalta työntekijälle, en nyt muista?”
No
tälläkin kertaa termit ”reaalinen kasvu” ja ”reaalinen supistuminen” menivät väärin,
ja oikea luku vuodelle 2010 veroluonteisten maksujen osuudesta BKT:sta vuodelle
2010 on 12,5, mutta ei se nyt ehkä ole oleellista.
Debatin teema, eli mitä
kansanedustaja Harakka puhui, on politiikan eikä talouden trendit. Jotta
teemassa pysytään, lukujen ei pidä olla ainoastaan oikein. Lisäksi niiden
pitäisi olla relevantteja.
Tehty kelamaksujen poisto
työnantajan osalta tai tekeillä oleva työnantajamaksun alentaminen
viidennekseen eivät näy (eivätkä näkyisi) nyt esille nostetuissa
Tilastokeskuksen luvuissa. Tilastoista ei myöskään voi lukea suoraan, että
miten pitkälle kotimaisia markkinoita voidaan supistaa viennin hyväksi.
Toisaalta me voimme tilastoista arvioida, että toimiiko tämä konsti yhtä hyvin
kuin vaikkapa 70-luvulla.
Oletuslähtökohta on se, että
hallituksen leikkausohjelma on ns. sisäinen devalvaatio, joka
valuuttadevalvaation mahdollisuuden puuttuessa tehdään leikkauksena julkisiin
menoihin ja palkkoihin. Mutta 70-luvulla, jolloin valuuttadevalvaatio tuntui
talouden hopealuodilta, metalli- ja puunjalostusteollisuuden kokonaismenoista
palkkoja oli yli puolet, nykyisin (alakohtaisin eroin) 7-20 % (johtuen lähinnä
materiaalimenojen kasvusta suhteessa henkilötyön automatisointiin).
Toinen seikka on sitten
mielikuva, että vienti on kärsinyt, vaikka se elättää Suomen. No ehkä ei.
Viennin osuus BKT:sta on Suomessa nyt 38 %, kuten se oli 10 vuotta sitten.
Vähän alempi kuin vaikkapa Ruotsissa, mutta sielläkin se oli sama 10 vuotta
sitten.
Onko siis totta, että Suomi elää
viennistä? Ei oikeastaan. Ja onko vienti kärsinyt taantumasta erityisesti? Ei
oikeastaan, ei lukuun ottamatta Ukrainan kriisin vaikutusta elintarvikevientiin.
Mutta se on poliittinen ongelma, johon kilpailukyky ei tuo ratkaisua.
Onko Harakka siis väärässä
tukiessaan taas talousteoreetikkojen rintamaa (tuorein esimerkki tässä), joka
pelkää kotimaisen kysynnän tukahduttamista hallituksen ohjelman lyhyen
tähtäimen sivuvaikutuksena - ja sen seurauksia vaikkapa tiukkaa leikkauslinjaa
kokeilleen Espanjan 20 % työttömyyslukujen toisintona?
Oma näkemykseni on Harakan
puolella, ja jos sitäkin haluaa kutsua ennakkoasenteeksi, niin voin siteerata
tuekseni mm. luottoluokitusfirmoja, Raimo Sailasta, Aalto-yliopiston professoria ja Etlaa. Tai onko edes kiistanlaista, että
hallitus tähtää korkeampaan työttömyyteen, joka ei ole ainoastaan julkisten
menojen tunnustettu seuraus taantumassa vaan lisäksi teoreettisesti laskelmoitu
väline hallituksen ideologisesti etsimien ”rakenteellisten uudistusten”
toteuttamiseksi? Ei minusta, jos luen Juhana Vartiaisen, kok, blogia.
Viime kädessä ei kai olekaan
olemassa mitään erimielisyyttä siitä, että ovatko kaikki edellä mainitut luvut
oikeita (eivätköhän ainakin oikeampia kuin pääministeri Sipilältä yleensä
kuullut), vaan ovatko ne niitä relevanteimpia lukuja, joilla Harakan moittimaa
politiikkaa voi arvostella tai tukea?
Yhtä mieltä voi kai olla siitä, että hallituksen ”tuottavuusloikassa”
relevanttia ovat ainakin yritysten palkkamenot. Erimielisyyttä pitää siis
tuottaa siitä, kuinka suuria ne ovat. Ja siis miten suuri vaikutus menojen leikkauksilla
on vientiyritysten kannattavuuteen (joko suoraan palkoista tai yhdessä
sivukulujen pienentämisen kanssa).
Omaa,
tai siis kansanedustaja Harakan kantaa, puolustin jo sillä, että palkkamenot
ovat nimenomaan vientiteollisuudessa melko pienet suhteessa kokonaismenoihin, joten
niiden korjailulla ei saataisi merkittäviä tuloksia. Ongelmat, joita taloudella
todella on, olisivat siis todellisuudessa toisaalla kuin hallitus väittää.
Esitettyjä leikkauksia
puolustanut kirjoittaja on taas toista mieltä. Ja yhä hän valikoi tilastoista lukuja,
jotka eivät mitenkään tue hänen näkemystään, mutta jotka täyttävät sen
yksinkertaisimman ehdon, että ne ovat eri kokoluokka kuin minun lukuni. Ne ovat
suuremmat:
”Metalli-
ja metsäteollisuuden arvonlisästä palkkojen osuus on noin 70%. Ainoastaan
kemianteollisuudessa luku on alle 50%. Tämä on globaalissa maailmassa jossa
materiaalivirrat liikkuvat aivan toisella tavalla kuin 70-luvulla melkoisen
keskeinen luku. Palkkojen vaikutus tuotannon jalostusmarginaaliin on erittäin
suuri.”
Ei
palkkojen, vaan työn tuottavuuden. Kun puhutaan hyödykkeiden jalostusarvosta,
puhutaan samalla työn tuottavuudesta eikä hinnasta.
Henkilöstömenot, joihin itse
viittasin, ovat vain kulurakenteen aritmetiikkaa. Hyödykkeiden arvonlisäys eli ”added
value” on puolestaan se hyödykkeen myyntihinnan sekä sen valmistukseen
käytettyjen välituotteiden ostohinnan erotus, joista
vuoden mittaa ynnätään yhteen kansantalouden tuotannon arvo eli BKT.
Yksinkertaistaen voisikin sanoa,
että työnantajan näkökulmasta edellisen pitäisi olla mahdollisimman pieni ja
jälkimmäisen suuri. Ja juuri tähän hallituskin sanoo pyrkivänsä (vaikka kaikki
eivät keinojen toimivuuteen uskoisi).
"Jos lukuarvot ovat 1,8 % ja 3,7 %, niin onko ero pari prosenttiyksikköä vai kaksinkertainen?"
VastaaPoistaAinakaan ero ei ole kaksinkertainen. 1,8:sta kaksinkertaisen päässä on 1,8 + 2 * 1,8 = 5,4. Tämä muistuttaa sitä, miten usein näkee kirjoitettuna "kaksi kertaa enemmän", vaikka tarkoitetaan pelkästään "kaksinkertainen". (Esimerkkilukujasi käyttäen 3,7 % on noin kaksinkertainen 1,8 %:iin verrattuna, muttei kaksi kertaa enemmän kuin se.)
Joku fiksumpi on pohtinut melkein samaa syvällisemmin: http://www.ft.com/intl/cms/s/0/2f92eb7a-6c11-11e5-8171-ba1968cf791a.html#axzz3o0K3g6O8
VastaaPoistaMinusta virkamiesten lomalyhennyksiin tarvitsee olla myös ideologisia syitä, sillä virkamiehellä on virkavelvollisuudet ja työt pitää tehdä. Loman lyhentäminen ei säästä euroakaan, joten päätös on ideologinen. Julkisella sektorilla on monesti isompi vastuu eli ns.virkavastuu, joka realisoituu esim. sosiaalityöntekijöille ja rehtoreille. Molemmista on oikeuskäytäntöä, varsin tuoretta.
VastaaPoista