torstai 31. heinäkuuta 2014

Arkisto: Sotapäiväkirja

Tulin juuri somesta. Siellä joku aivan liian itsevarma kloppi yritti nolata minut, joten nolasin hänet. Ja siinä tietysti itseni perusteellisemmin kuin kloppi voisi edes haaveilla. Mutta ihminen on heikko.
Heti kun maailmalla on uusi tragedia, siitä pitää poseerata jotain kolumnissa tai edes Facebookissa. Ja ihmisen heikkouden vuoksi vihata enemmän mediassa tai sosiaalisen mediassa iholle tunkenutta vastaan väittäjää kuin sitä pahan tekijää, joka alun perin synnytti kinan yksityiskohtiin hukkuneen tragedian.
Paljon tästä heikkoudesta on jäänyt esiin ja avoimeksi Pentti Holapan Sotapäiväkirjassa. Arvostelu julkaistiin en-enää-muista-missä-lehdessä, mutta otsikko oli ”Kuolemaantuomittu Nizzassa”. Jotenkin ajankohtainen taas. Tosin tuo "hirtehinen"-sanan käyttö vähän nolottaa. 


Pentti Holappa: Sotapäiväkirja. WSOY 2004.

Kirjailija Pentti Holappa lietsoo lukeneistolle sopivaa pessimismiä kiroamalla Irakin miehitystä ja murehtimalla elämänkumppanin terveyttä. Kolmantena apuna on romanialais-ranskalainen filosofi ja aforistikko E. M. Cioran.
                      Ihmisen suurin onnettomuus on syntymä, ei suinkaan kuolema, Holappa siteeraa komeasti nimetyssä Sotapäiväkirjassaan: ”Se lopulta vapauttaa ja sovittaa ihmisen vaivat.”
                      Holappa on ystävistään syystä ylpeä ja kiitollinen, lukuseuransa hän voisi valita paremminkin. Nuorena miehenä Cioranilla oli läheiset suhteet Rautakaartiin, syntymämaansa fasistipuolueeseen. Loppuelämänsä Pariisissa hän käytti kuvatakseen ihmiskunnan niin viheliäisenä, että se ansaitsi kohtalon, jonka hän sille aatetovereineen jo varhain visioi.
                      Se näkemys poikkeaa Holapan aidosta elämännäkemyksestä niin selkeästi, että hän joutuu jo Sotapäiväkirjan toisella sivulla tunnustamaan: ”Olen viettänyt kohtuullisen mukavia hetkiä.”
                      Kolmannella sivulla Holappa ottaa aloitteen ja ivaa taipumustaan moraaliseen poseeraukseen. Ei hänen oloaan oikeasti häiritse se, että muutaman tuhannen kilometrin päässä ihmiset joutuvat valmistautumaan pommisateeseen: ”Päivittelen sitä, mutta omastakin mielestäni vain teeskentelen.”
                      Tähän rehellisyyden puuskat myös päättyvät, vaikka kirjaa olisi vielä jäljellä yli puolitoista sataa sivua.
Ne kannattaa lukea, jos haluaa tietää millaisia illuusioita entinen demariministeri ja lojaali sosialisti yhä elättelee. Holapan mukaan Pohjois-Nigeriassa kivitystuomion saanut yksihuoltajaäiti pelastui, koska sosialistinen internationaali puuttui asiaan. Tai mitkä realiteetit ikääntyvä, selkävaivainen mies joutuu tunnustamaan. Holappa ihastelee länsieurooppalaisten junien mukavuutta ja jättää väliin kirjailijaseminaarin Romaniassa. Virallinen selitys on tietysti maan sotilasyhteistyö amerikkalaisten kanssa, mutta ehkä sekin vaikutti, ettei Itä-Euroopassa ole vieläkään yhtä mukavaa.
Kirjan sepittely onkin laiskaa, minkä Holappa ehtii sanoa itse ensin. Vaikutelmaa loiventaa runoilijan sommittelutaito. Kirjoittajan huoli maailmantilanteesta ja omasta kuolevaisuudesta asettuu mittakaavaan, kun rinnalle nostetaan mullistava tiedeuutinen: maailmankaikkeuden ikä on 13, 7 miljardia vuotta, sen koostumus on 4% havaitun aineen atomeja, 23% pimeää ainetta ja 73% valotonta energiaa.
Kirjan hirtehisin hetki syntyy, kun kolme päivää jää kirjan teossa väliin. Ne tuntuvat hukatuilta, mikä on anteeksiantamatonta: ”Entä jos olisin kuolemaantuomittu jossain barbaarivaltiossa (esim. USA:ssa) odottamassa kaltereitten takana pyöveleitäni, enkö silloin olisi kuvitellut niitä onnen mahdollisuuksia, joita olisin vapaana käyttänyt hyväkseni?” Tai jos hän olisi Nizzan auringossa lämmittelevä suomalainen mies, jonka tilastollisesta elinajanodotteesta ei ole enää valitusmahdollisuutta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti