Vijay Iyer Trio: Break Stuff. ECM 2015.
Tämänvuotinen Porin Jazz –vieras Vijay Iyer Trio on
kotimaansa Amerikan seuratuimpia kokoonpanoja. Uuden levyn suunta ei kuitenkaan
enää ole askel eteenpäin, kohti vapaampaa improvisointia.
Pikemminkin
Break Stuff poukkoilee edestakaisin
trion johtajan romanttisten ja avantgardististen vaistojen välillä.
Levyn toinen raita Chorale kertoo oikeastaan jo kaiken. Barokkimaisesti
alkava melankolia hajoaa klassistiseen koristeluun, jossa basson ja rumpujen orkesterillinen
tausta korostaa pianisti Iyerin teknisyyttä ja musiikillista johtajuutta.
Iyerin ilmeiset vaikutteet ovat
aikalaisilta ja hieman jazzin valtavirran ulkopuolelta. Instrumentin
kaikupohjaa hyödyntävä raskas vasen käsi on kuin Bad Plus Trion Ethan Iversin.
Tanssittavasta teknosta rytmisiä ideoita löytävä mutta silti herkkä oikea käsi on kuin
E.S.T:n Esbjörn Svenssonin.
Tiensä selkeyttämiseksi Iyerin
kannattaisikin uran tässä vaiheessa tehdä levyllinen standardeja. Break
Stuffilla tulkitut Billy Strayhornin Blood
Count ja Thelonius Monkin Work
kertovat jo nyt enemmän Iyerin henkilökohtaisista pyrinnöistä kuin kaoottisiksi
käyvät omat sävellykset.
Robert Glasper: Covered. Blue Note 2015.
Pianisti Robert Glasper jätti parilta edelliseltä levyltä
tutut sähkölaitteet ja dj-kaverit kotiin. Hiphop–vaikutteita livenä äänitetty Covered ei silti hylkää.
Glasperin
omissa sävellyksissä basistin ja rumpalin tehtäväksi jää horjumaton biitti,
johon Glasper kuvioi soolonsa. Paljon kauemmaksi suomiräpin tasatahtisesta
humpasta ei silti voisi päästä. Glasperin vaivaton flow ja nopeiden
rytminvaihdosten aksentointi ovat kuin 1990-luvun lopun Jay Z:lta.
Lainakappaleiden tyylikirjo onkin
sitten jo laajempi, Joni Mitchellistä John Legendiin, Radioheadistä
jazzstandardiin (Stella by Starlight).
Levyn yhteiseksi nimittäjäksi muodostuu lyyrinen melankolia, joka ulottuu myös
keikan päättävään poliittiseen kannanottoon.
Oman aikansa aktivisti, laulaja
Harry Belafonte, käy murtuneella äänellään kertomassa, ettei maailma ole vielä
valmis, minkä jälkeen Glapsperin oma tytär luettelee poliisin luoteihin
kuolleiden aseettomien mustien miesten nimiä. Sanoma tuntuu olevan se, että
edellisten sukupolvien toivon on annettu muuttua synkän uutisvirran jättämäksi
turtumukseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti